Yksityiset profiilit ja seuraajat

Начала Private User вчера
Возникла проблема на этой странице?

Участники:

Показаны сообщения 1–30 из 31
Private User
вчера в 11:29 до полудня

Omissa kaukaisemmissa sukulaisissa on paljon yhdistämisongelmia. Kun olen katsonut näitä tarkemmin, tulee minulle teksti "sinulla ei ole oikeus katsoa" tai sinne päin. Miten voin näitä hyväksyä? Voisiko joku kuraattori tms tehdä asialle jotain? Eräänkin henkilön takana oli kymmenkunta tällaista ongelmaa ja kaikki profiilit yksityisiä.

Toinen ihmettelyni aihe on seuraajissa sellaiset henkilöt, joilla on Genissä vain etunimi ja profiili yksityinen eikä sukupuuta nimeksikään. Mitä nämä tällaiset täällä oikein seuraavat ja tekevät? Haiskahtaa joltain muulta kuin sukututkimukselta.

Private User
вчера в 11:38 до полудня

Kuraattoreilla ei ole oikeuksia yhdistää yksityisiä profiileja, ilman hallinnoijan nimenomaista pyyntöä. Noita yksityisiä profiileja ja pieniä erillispuita on aina ollut ja ovat usein seurausta lyhyestä geni-visiitistä. Jotkut luovat tunnuksen vain nähdäkseen jonkun sukujuonnon, ja tekevät sitten tutkimustaan ihan muualla. Aika hoitaa, jos on hoitaakseen.

вчера в 12:40 после полудня

Minustakin on tympiää kun minun sukua joku toinen sukulainen tekee jatkoa meidän yhteisiä sukulaisia ja laittaa kaikki yksityiseksi vaikka ovat kullet jo kohta Asta vuotta sitten.Ja jos haluaa ottaa yhteyttä niin ei ole sähköpostia . Joskus tekee mieli tehtä duppla profiili.

вчера в 2:06 после полудня

Hei! En tiedä koskee nämä viestit nyt minua. Mutta olen todella kiinnostunut sukututkimuksesta ja historiasta. Edesmennyt mummuni ehti eläissään minulle kertoa tarinoita äidistään ja isästään ja heidän vanhemmistaan joten päätin ottaa selvää keitä he ovat ja oli mukavaa myös löytää muitakin sukulaisia ja päästä 1600-luvun puolelle. Itsellä on on ongelma etten osaa käyttää näitä sivuja ja tehdä kaikkea oikein. Olen pahoillani jos olen jotain loukannut. T:Milja Leppänen sudenkorento1981@gmail.com

вчера в 2:13 после полудня

Itse en ainakaan osaa vielä käyttää tätä. Lähinnä katsonut oman isoisäni ja isomummuni sukupuuta. Mielelläni liittäisin itseni sinne jatkoksi jos osaisin......

вчера в 2:21 после полудня

Yhdistämisongelmia voi tuoda esille Genin projektikeskusteluissa tai esim. Yhteiset sukujuuret -ryhmässä Facebookissa, jossa on yli 20 000 jäsentä. Ryhmästä varmasti löytyy apua.

Genissä on paljon noita yksittäisiä käyttäjäprofiileja, jotka varmasti ovat vain pikakäynneistä syntyneitä. Monet eivät myöskään tunne Genin yhteisen puun rakentamista, eivätkä tiedä, että on paikallaan lisätä enemmän tietoja niin että yhteys yhteiseen puuhun löytyy. Pikavisiittien tekijät, joista jää jäljelle nuo pelkät nimet, ovat siis tietämättömiä. Jos tunnette heitä, opastakaa Genin käyttöön ja auttakaa yhteiseen sukupuuhun mukaan.

вчера в 2:52 после полудня

Voisin vastata tuojon ensimmäiseen. En minäkään pääse lukemaan poikani sukulaisten tietoja heidän puusta, kun minulls ei ole lupa heiltä kirjautus js muokata puuta? Minun puuhuni on lisäkseni yhteydessä vain 3 ehkä 5 puuts. Voin tietenkin olla väärässäkin?
Terveisiä Ellalle ja Julietille

вчера в 2:56 после полудня

Ja Genistä. Minä pidän Grniä parempana näistä kahdesta. Ei nimiä paljasteta kuin kuolleilta rli edesmenneiltä ja keiden nimet on luvattu tuoda esille.

Sastan tössäkin olla väärässä, mutta joitain kohtaamisia olen tavannut viodrn 1993 jälkeen. On tyydyttävä siihen mitä tarjotasn.

Terveisiä Snulle ja Niemelöille.

вчера в 8:52 после полудня

Se ei ole oikein,että ollaan vain siksi mukana Genissä ,että päästään ottamaan sukutietoja
toisilta mutta omat sukutiedot suljetaan. Ei ole rehtiä peliä.Useinmiten ne ovat juuri niitä .jotka tekevät sukututkimuksia ja sukukirjoja..Olen törmännyt niihin silloin tällöin.Niillä ovat salatut suvut..

Private User
вчера в 9:22 после полудня

Useinhan näitä yksityisiä profiileja tulee vastaan, ja varmaan minultakin on jäänyt Genin päättettäväksi profiileja, jotka sisältönsä puolesta ovat julkisia.

Omana käytäntönäni on ollut tämä. Kun Geni ilmoittaa osumasta yksityiseen profiiliin, otan yhteyttä yksityisen profiilin ylläpitäjään. Kerron viestissäni, että laatimani tai ylläpitämäni profiili (josta lisään viestiin linkin) on käsitykseni mukaan saman henkilön profiili kuin yksityisenä oleva profiili. Yleensä tällä tavalla tullaan yhteisymmärrykseen siitä, yhdistetäänkö profiilit ja jos yhdistetään, onko yhdistetty profiili yksityinen vai julkinen.

Toisinaan minulta kysytään, mitä sukua olen sille henkilölle, jonka profiilista on kysymys. Yleensä olen jotain sukua. Toisaalta tutkimusta tehdään myös sukulaisuuden selvittämiseksi, joten ei sukulaisuutta välttämättä tiedä, ennen kuin tutkimukset on tehty.

вчера в 9:51 после полудня

Ongelma on todellinen ja vaatisi sääntöjen yhtäläistämistä, toiseksi "GENi ja Heritake" ovat kuin "tuuma ja metrijärjestelmä" ei siis yhteensoviteltavissa - kuulun vain GENiin, niinpä Heritakeen kuuluvia henkilöitä ei juuri pääse edes tarkastelemaan - eivätkö nämä voisi tehdä rakentavampaa yhteistyötä? Yrityksiin tulee useimmiten seinä vastaan!

вчера в 9:59 после полудня

@ on todellinen ja vaatisi sääntöjen yhtäläistämistä, toiseksi "GENi ja Heritake" ovat kuin "tuuma ja metrijärjestelmä" ei siis yhteensoviteltavissa - kuulun vain GENiin, niinpä Heritakeen kuuluvia henkilöitä ei juuri pääse edes tarkastelemaan - eivätkö nämä voisi tehdä rakentavampaa yhteistyötä? Yrityksiin tulee useimmiten seinä vastaan!

вчера в 10:01 после полудня

Ilmeisesti Geniin pitäisi alkaa perehtyä kunnolla joskus kun olisi aikaa.
Kommentoimatta aiempiin kun käyn täällä niin harvoin, tulee kumminkin mieleen, että tuntuisi kivalta kun ihmiset laittaisivat kuvansa tänne niin keskustelut saisivat kasvot.

вчера в 10:10 после полудня

Heritage ja Geni toimivat yhteen, kun maksaa. Eikös nämä firmat kuuluu samaan konserniin ja maksu on aika kova molemmissa eli siinä olisi yhteistoiminta paikallaan. Viestä vaan "päämajaan". Itseänikin on harmittanut yksityiset profiilit, mutta minkäs teet. Osa on perusteltua, jos puunhaaroissa on eläviä henkilöitä.

Сегодня в 12:02 до полудня

Minua harmittaa myös nuo yksityiset. Otin yhteyttä tiettyjen sukuhaarojen ylläpitäjiin silloin, kun mulla oli vielä maksullinen palvelu käytössä. Mutta kukaan ei vastannut.
Ja kun kyseessä on sukunimi, jota on enää noin 200 henkeä jäljellä, niin luulisi heitäkin kiinnostavan. Kirkonkirjojen palon takia oman pappani sukupolvi on hävinnyt kokonaan "kartalta", ja he puuttuvat kokonaan useista sukupuista. Pappa kuoli sodassa, joten moni ei edes tiedä koko sukuhaaran olemassaolosta.

Сегодня в 12:45 до полудня

Ei ole mukavaa jos viestiin ei vastata, mutta toisaalta jokaisella on oikeus tehdä kuten parhaaksi näkee. Kaikki eivät pidä esim yllätysvierailuista eivätkä periaatteesta vastaa tuntemattomille, etenkin jos viestissä ehdotetaan tapaamista. Mutta sukupuutahan tässä ollaan rakentamassa ja yhteistyö on tarpeen mikäli tiedot halutaan pitää oikeina. Itsekin ihmettelin kauan oksaa, jonka joku oli MyHeritagessa lisännyt edesmenneelle sukulaiselleni. Lähettelin tämän oksan luojille viestejä, joihin en saanut ensimmäistäkään vastausta ja tilasin jopa virkatodistuksen, jonka vuoden odottelun jälkeen sainkin. Siitä ei käynyt ilmi mitään uutta. Olisi ollut mukavampaa jos tiedusteluihini olisi selkeästi ja suoraan otettu kantaa. Lopulta yhdessä pikkuserkkuni kanssa päätimme katkaista puuyhteyden.

Private User
Сегодня в 12:47 до полудня

Minä olen tehnyt ihan surutta yli 100 vuotta sitten syntyneistä ihmisistä tuplia, koska nuo yksityiset ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Niistä julkisista versioista voi sitten kaikki muutkin jatkaa tutkimusta, eikä tarvitse jumiutua siihen, että joku epäaktiivinen ihminen on joskus luonut tänne versioita, joita muut eivät pysty edes näkemään.

Сегодня в 1:00 до полудня

Tiedän ainakin yhden käyttäjän, joka on teettänyt DNA-testin, ja on mukana Genissä lähes olemattomilla tiedoilla, koska on adoptoitu ja hakee DNA-osumien kautta omia todellisia sukulaisiaan. Jos Geniin lisäisi kasvattivanhemmat, sukulaisuudet tulisivat haettua heidän kauttaan. Hän ei halua laittaa sinne vielä edes biologisen äitinsä tietoja, koska äiti on ilmeisesti edelleen elossa.

Сегодня в 1:19 до полудня

Kyllä sitä voi ihmetellä. Joidenkin sukupuussa on vain kolme henkilöä ja toisten yksityisesti seuraaminen tuntuu aivan turhalta ja mahdottomalta. (Google käännetty)

Private User
Сегодня в 1:19 до полудня

Itselläni on pääpuu MH mutta lisään myös geniin ihmisiä ihan vain että annan oman osani muiden käyttöön. Alussa en tiennyt miten näitä lisäillään mutta perus-genikin antaa aika hyvin oletuksena esim. tuon yksityisyys-asetuksen. Kuollella julkinen, elävällä yksityinen.

Lisään henkilöt puuhun vaikka olisi yksityisiä tietoja ja jos tyyppi on sama niin tulee se yhdistämis-ilmoitus ja siinä vaiheessa pyydän apua. Ei yksityisistä profiileista voi tietää onko se sama kuin mitä itse lisään vai ei. Monessa haarassa, jota olen päivittänyt on enemmän ihmisiä kuin mitä on muut lisänneet. Monilla tuntuu olevan tapana lisätä vain se oma sukulainen eikä sisaruksia ja itse haluan olla perusteellinen ja lisään kaikki.
Viite-tietoina lisään geniin vain tärkeimmät tiedot (syntymä, naimisiinmeno, kuollut) koska oma puuni on tosiaan MH:ssa.
Genin huonoja puolia on se että kuka vaan voi lisätä kenet vaan ja päivittää ketä vaan. Minut on lisätty Geniiin vain sen takia että olin lehdessä eikä minulta ole kysytty siihen lupaa. Sitten taas on yksi "sirpale-serkku" jonka mielestä hän on oikeutettu DNA:n perusteella päivittämään tietoja minun esi-isieni profiileihin vaikka minulla olisi parempaa tietoa asiasta. Ja lähdetietoja lisätessä voisi kiinnittää huomiota esim. siihen miten asiat jäsentelee että niitä on muidenkin helppo lukea eikä esim. lastenkirjat ja pääkirjat sekaisin allekain.

Toisinaan otan yhteyttä ylläpitäjiin jos huomaan omasta mielestäni virheen ja silloin saan kahdenlaisia viestejä, joko ovat tyytyväisiä että huomaan virheen ja korjaavat sen tai sitten ihmettelevät että kun on geni niin miksi en sitten itse korjaa. En haluaisi korjata "virheitä" itse, jos esim. ylläpitäjillä on parempaa tietoa. Esim. yhdestä profiilista on yhdistämisien ym. seurauksena hävinnyt kuolinpäivä eikä sitä tietoa ole enää saatavilla kun ei ole papereita tallessa.

Ja yksi ärsyttäviä puolia on se että kun tuolla tässäkin ketjussa mainistussa fb ryhmässä kysyy apua niin ensin ruvetaan linkkaamaan tietoja täältä genistä kuin nämä täällä olisi faktaa vaikka täälläkin on paljon virheitä. Toinen on se kuinka sitten jotkut ihmiset rupeavat tutkimaan mitä olen lisännyt geniin ja sen perusteella saan sanoa tai en saa sanoa mielipidettäni. Se ettei lisää geniin mitään vaan käyttää sitä vain apuna, ei ole kiellettyä vaikka onkin omasta mielestäni ikävää mutta jos pääpuu on toisessa softassa tai vaikka vain paperilla niin ei voi olettaa että jaksaisi pitää tietoja yllä kahdessa paikassa.

Ja mitä tulee tuohon vastaamiseen niin MH ei minulle ilmoita uusista viesteistä, voi olla joku asetus itselläni siinä kohtaa pielessä mutta vastaan kyllä kaikkiin kyselyihin. Minullekaan ei moni vastaa enkä tiedä miksi, onko jotain henk.kohtaista kun välillä on riitoja suvussa vai eivätkö vain huomaa että olen ottanut yhteyttä. Toisinaan sitten ylläpitäjä voi olla vaikka kuollut eikä sen takia vastaa. Sekä MH että genissä on niitä jotka pelkästään kopioivat tietoja eivätkä tarkista alkuperäisiä tietoja mistään. Silti minusta on väärin että haukutaan suoriltaan aina kaikki MH tutkijat vaikka ihan kaikissa netissä olevista palveluissa on sekä hyviä että huonoja tutkijoita. En minäkään aloittaessani tiennyt että kaikki mitä kopioin toisita puista ei ole välttämättä oikein. En silti ole sen huonompi tutkija nykyään kuin kuka muu tahansa, joka tarkistaa lähdetiedot ja siltikin käytän MH:ta. Ei 6000 ihmistä enää voi siirtää tänne tai mihinkään muuhunkaan softaan ja en kirjoita uusiksi niitä manuaalisesti mihinkään. Täällä genissäkään kun ei ole läheskään kaikkia lähisukulaisiani valmiina

Private User
Сегодня в 1:40 до полудня

Olen ihmetellyt tuota, että eläviä henkilöitä lisätään tänne ilman heidän lupaansa. Sillä ei ole merkitystä, että sen elävän ihmisen profiili on merkitty yksityiseksi, koska sen silti näkee täällä aika moni, eikä se ole aidosti mikään yksityinen.

Sinänsä Genin "yksityinen" on erittäin kehnosti toteutettu. Lopputulos on, että yksityisten profiilien tiedot näkyvät heti kun kokeilee yhdistää profiilia johonkin toiseen profiiliin, eli kuka tahansa voi katsoa yhdistyspyynnön avulla yksityisen profiilin tietoja, siinä vertailusivullahan ne näkyvät. Niitä vain ei voi korjata eikä poistaa.

Omasta mielestäni elävien ihmisten tietoja ei pidä lisätä geniin ollenkaan ilman heidän lupaansa, ei edes "yksityisinä", koska se on Suomen ja Euroopan tietosuojalakien vastaista.

Сегодня в 2:45 до полудня

Private User, eläviltä on hyvä kysyä lupa, mutta luvan kysyminen ei perustu lakiin, vaan Suomen Sukututkimusseuran käytännesääntöihin (eettinen ohjeistus). Euroopan tietosuoja-asetuksen näkökulmasta Geniin sovelletaan yksityistalouspoikkeamaa. Niimpä luvan kysymisestä ei puhuta Euroopassakaan muualla kuin Suomessa.

Mutta lupa tarvitaan, perustuen käytännesääntöihin.

Mutta vielä parempi tapa on kutsua elävät mukaan sukupuuhun - silloin he itse näkevät mistä on kyse ja pääsevät myös nauttimaan sukututkimuksen tuloksista.

Private User
Сегодня в 3:16 до полудня

Euroopassa on GDPR, jossa aika vahvasti määrätään mitä tietoja ihmisistä saa kerätä, saati julkaista internetissä. On aika selvää, että Geni on henkilörekisteri GDPRn kannalta, ja se, että kuka tahansa voi lisätä kenen tahansa tiedot tänne ja ne näkyvät kaikille jotka vain Geniin luovat tilin, on aika selkeä ongelma GDPRn kannalta. Ongelma tulee juuri tuosta, että Genin "yksityinen" ei ole yksityinen, joten kaikki tiedot mitä tänne kukin lisää, eivät ole henkilökohtaista käyttöä, vaan se henkilö julkaisee muiden tiedot julkisessa internetissä, mihin hänellä ei liupaa ole.

Private User
Сегодня в 3:18 до полудня

Geniin henkilön lisääminen on sama asia kuin laittaisin elävien ihmisten henkilötiedot keskustelupalstalle spoiler-tagin alle, eli ne näkyvät heti kun joku palstalla napsauttaa niiden vieressä olevaa spoiler-nappia

Сегодня в 4:01 до полудня

Private User. Genissä on yksityisyyskäytännöt, joiden takia kotitalouspoikkeama on voimassa. Asian ovat käyneet Euroopan tietosuojaan erikoistuneet juristit läpi. Maallikoiden ei kannata sitä kommentoida.

Mutta kuten sanoin, käytännesääntöjä, eettisiä ohjeita, noudatamme.

Сегодня в 4:34 до полудня

Elävien profiileja ei pidä sotkea keskusteluun suljetuista profiileista. Ne toki voi sulkea. Ongelma on, että esim. 1700 luvun profiileja piilotellaan. Jos näitä ei saa avoimiksi niin pitää vaan luoda omat rinnakkaishaarat jos haluaa oman tai hoidossa olevan puun tänne. Tämähän on "maailman puu". Vanhat polut ovat monen ihmisen isovanhenpia ja serkkuja, ei vain sulkijan. Eli jollain pitäisi olla oikeus poistaa vanhojen tietojen sulku.

Genin käyttö ja ohjeet on ilmeisesti niin monimutkaisia, että neuvoa Genin sisällä ei saa. Vedotaan, että ohjeet olemassa, katso tuosta. Saa käsityksen, että ei itsekkään ymmärrä. Ja keneltä kysyä?

Сегодня в 5:18 до полудня

Kuraattorit voivat suoraan julkistaa yksityiset henkilöiden profiilit, jos syntymästä on enemmän kuin 150 vuotta. Laittakaa pyyntö linkkien kera niin autetaan.

Сегодня в 6:00 до полудня

Ari Moilanen, pääset mukaan sukujuuriisi näin:

(1) lisää vanhempiesi ja isovanhempiesi + seuraavien sukupolvien tiedot, niin että lisäät myös sen henkilön tuplana, jonka tiedät olevan jo sukupuussa. Muista kysyä eläviltä lupa, kutsu heidät mukaan tai anonymisoi elävien nimet,

(2) sinulle tulee osuma tuossa tuplassa - voit pyytää yhdistämistä osuman kautta tai pyytää kuraattoria yhdistämään suoraan (eli kerro vaikka minulle niin yhdistän)

Сегодня в 6:19 до полудня

Markku Aapo-Juhani Urhonpoika Takanen, et näe poikasi perhettä siksi, koska osuma ei ole Genissä, vaan se on eri ohjelman puolella, MyHeritagessa.

Tunnen muuten poikasi työkuvioista. Laitoin sinulle kutsuja Genissä, jotka helpottavat ilmaisversion käyttöä, ks. erillinen Geni-viesti.

Сегодня в 7:14 до полудня

Private User, se ei tarkkaan ottaen pidä paikkansa että Genissä voi kuka tahansa lisätä mitä vain. Muutokset ovat jatkuvan vertaisarvioinnin ja kritiikin kohteena. Lisäksi - jos johonkin profiiliin pyrkii tulemaan väärää tietoja, esim. jonkin sukukirjan perusteella, voidaan tuo profiili lukita editoinnilta, edellyttäen että selkeästi on lähdetiedot saatavilla profiilissa.

Lisäksi Genin etu on juuri siinä, että käyttäjinä on todella osaavaan sukututkijaporukkaa, ja omat virheet tulee korjattua. Viime vuosina on lähdetietojen lisäys ollut mahtavaa - ja tietojen oikeellisuutta pääsee tarkistamaan helposti.

Показаны сообщения 1–30 из 31

Зарегистрируйтесь или войдите в систему чтобы участвовать в этом обсуждении