Samarbeidsfora for dem som holder på med norske slekter.

Started by Kjell Odding on Tuesday, May 4, 2010
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

  • Private
    Geni member
Showing 1-30 of 88 posts

Hei alle dere som bruker Geni.com.

I likhet med mange andre som forsøker å slå sammen profiler, ser jeg at 8 av 10 sammenslåingsforespørsler jeg sender, ikke blir besvart. Dessuten har det nå blitt mange hvite felter fordi identitetsvernet er strammet opp. Man kan likevel få ting til å fungere hvis man samarbeider med de som ønsker å samarbeide.

Jeg har registrert meg i det som er betegnet som «http://www.geni.com/discussions/6000000008539319639» og det viser seg at jeg har fått kontakt med masse folk som deler sine erfaringer, rydder i det store slektstreet, hjelper hverandre og finner masse gunstige løsninger på ting. Jeg vil derfor anbefale folk å registrere seg der og høste av all den kunnskapen man der finner.
På den andre siden så er det veldig mange som kun er opptatt av sine norske slekter og gjerne i svært avgrensede geografiske områder. Det er svært få av disse som har registert seg i den internasjonale pool'n og derfor etableres en nasjonal «samarbeidspool» etter mal av den internasjonale. Da gjør vi det slik:

Du meddeler din vilje til å samarbeide med andre ved å legge inn en melding her med @dittnavn (det kommer trolig opp en liste med bl.a ditt navn i – klikk navnet ditt. Dette fører bl.a til at du får melding hver gang det er aktivitet i dette foraet, bl.a hver gang en samarbeidspartner melder sin ankomst.

Følgende regler gjelder:

1)Hvis du poster ditt navn her, uttrykker du vilje til å akseptere samarbeidsforespørsler fra alle andre som også har registrert sitt navn her.
2)Du må ha registrert ditt navn her først, før du sender samarbeidsforespørsel til noen andre som har registrert seg i dette fora.
3)Du kan når som helst trekke deg ut ved å slette den posten hvor du har registrert navnet ditt.
4)Du må respektere det hvis noen trekker seg ut – ikke sendt forespørsler til noen som har slettet seg fra foraet.
5)En melding som ligger i dette fora uten @navn er IKKE en påmelding om at man ønsker å bli med i samarbeidet og fører ikke til at man blir invitert av de andre i foraet.
6)Den som melder seg med @navnetsitt sender selv samarbeidsforespørsel til de andre som allerede har meldt seg inn.

Blir vi mange nok som samarbeider så vil mye bli enklere. Jeg vil ha alle aktive brukere som samarbeidspartnere.

Kjell Odding Send meg gjerne en samarbeidsforespørsel/collaboration request hvis jeg ikke allerede er din samarbeidspartner.

PS - navnet mitt kom opp uten @navnetmitt fordi jeg valgte fra lista som kom opp.

@Private User

Private User

Private User

Private User

Private User

Michael Trevor Lancaster

Kan forøvrig røpe at de har hatt ett gjennombrudd i ny kode for oversetting av brukergrensesnittet, og den er vel til betatesting nå, men tror ikke Norsk er med i første runde, men det inkluderer også verktøy for bidrag og korrigering til oversettingene, så vi får se.

Nasjonale varianter på navn er også ønskelig etter noen driver å legger inn Kyrilliske navn på Russiske profiler, men det kommer ikke på en stund, men de ser på muligheten til å prioritere dette.

De har også gitt oss fullt aksept på ett forlag på hvordan slektskap skal beskrives, da det viser seg å være velfungerende også på Engelsk.

I dag, som i andre slekts-program brukes ordet removed/forskjøvet for å vise ett slektskap med generasjonsforskjeller. Denne modellen sier imidlertid ingenting om hvilken vei forskyvningen er eller andre detaljer som kjønn og slikt.

Forlaget er å bruke en totrinns beskrivelse der du inkluderer kjønn og slektskapet til den nærmeste felles slektningen og endepunktet, og som vel er den metoden vi selv bruker muntlig.

Enkelt forklart: First cousin twice removed / søskenbarn to ganger forskjøvet. Teknisk sett gir deg dette mange muligheter der den nye modellen ganske enkelt sier hvilke av disse det er ved først å beskerive slektskapet til nærmeste fellesnevner og dernest slektskapet videre:

Med andre ord: Mormor/morfar/farmor/farfar/sønnesønn/barnebarns+++ søskenbarn - eller ganske enkelt tippoldemors/fars/barns niese/nevø

Om og når de vil implementere dette gjenstår å se.

Forøvrig ønskes mere input til listen over norske kjendiser og berømtheter: http://wiki.geni.com/index.php/Hall_of_fame#Norway

Kongerekka, når de fleste flokene der er ryddet opp vil komme som en egen liste.

@Knud Jørgen Munk

I will be happy to collaborate in expanding and improving the documentation of profiles of interest both to Danes and Norwegians, in particular of Anders Sørensen Vedel (1542-1616) descendants in Norway and Denmark (please see below). I would also like to participate in a discussion of how to organise collaboration to complete justified pending mergers and to prevent mergers which at best provide no new information and often misinformation and disruption, thus prevent the prevailing mess around many profiles of famous people, as for example Christian IV, King of Denmark and Norway.

Best regards

Descendants of Anders Sørensen Vedel in Norway and Denmark

In the GENI tree Anders Sørensen Vedel (1542-1616) is the connecting point between, through his first wife Marine Hansdatter Svane, 6000 mainly Norwegian descendants and, through his second wife Mette Hansdatter Laugesen, almost 1200 mainly Danish descendants.
In both countries among these descendants there are a large number of clergymen and government officials who in the 17th, 18th and 19th centuries have played an important role in the cultural and economic development of their respective countries ( or as in the case of Ludvig Holberg) of both countries.
The link from Mette Hansdatter Laugesen go through her 9 children (of which three Maren, Søren and Lauge are ancestors of my children and grandchildren through different intermingling lines).
The link from Marine Hansdatter Svane is much more fragile. She married Anders Sørensen Vedel in 1577 only 15 years old and died in childbirth the year after giving birth to Marine Andersdatter Svane, She in turn had three daughters, Maren, Ingeborg and Anna, each with numerous offspring providing the solid basis in Norway for their grandmother’s 6000 descendants.

Private@b

@Vibeke Waclawczyk

@ Ronny Hansen

Private User

Private User@a

Private User@Jan

Private User

Sigurd Pettersen

@ Konrad Bergrabb

Private User

Jeg vil også gjerne gjøre oppmerksom på tråden om Navneregler der særlig delene om farsnavn/patronymikon er svært relevante for alle som jobber med nordiske greiner:
http://www.geni.com/discussions/6000000007295742137

Og for syns skyld: jeg er "sekretær" her, dette er oppsummering av hva vi gjør, og ikke (bare) mine egne ideer. :-)

Showing 1-30 of 88 posts

Create a free account or login to participate in this discussion