Schotse Brigade

Started by George J. Homs on Monday, May 7, 2012
Problem with this page?

Participants:

  • Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Guillaume de Mari
    Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 21 posts
5/7/2012 at 3:47 AM

Hier wat op Wikipedia over de Schotse Brigade... http://nl.wikipedia.org/wiki/Schotse_Brigade.
Enkele maanden geleden tartte het me al, want ik kwam in the DTB-archieven van Bergen op Zoom 'gekke' (verbasterde) namen tegen, met soms een verwijzing in de stijl van 'soldaat bij XYZ'. Met wat speuren begon ik dan vast te stellen dat er nogal wat Schotten met de 'inheemsen' getrouwd zijn.
Zoals de Wikipedia pagina mooit vertelt, na het beleg van Bergen op Zoom, trokken 200 Schotten iets verderop naar Steenbergen, en daar hielden ze stand. In de registers van Bergen op Zoom valt op dat er inderdaad nogal wat Schots bloed moet vloeien in Steenbergen en omstreken.
Ik neem graag dat stukje Brabant op me, en probeer wat oorspronkelijke namen van soldaten bij mekaar te scharrelen.

5/7/2012 at 3:57 AM

Interessante inventaris van Schotse militaire leiders in de Nederlanden... http://www.milwiki.nl/dutchregiments/index.php?n=RepInf.IR603a

5/7/2012 at 3:58 AM

BALFOUR was één van de namen die ik in de DTB-registers zag, dus daar zitten mogelijke afstammelingen.

Private User
5/7/2012 at 4:34 AM

En hier een typisch voorbeeld een sergeant in het Schotse Regiment, trouwde in Rotterdam
Archibald Mac Donald

Private User
5/7/2012 at 4:36 AM

Ik zal Rotterdam en regio aanpakken en kijken welke namen hier naar boven komen.

Private
5/7/2012 at 8:01 AM

Van Golden Fleece naar Wild Geese naar Nederlandse afstammelingen: Ik word er helemaal blij van wat uit zo'n groot project kan voort komen... yes!!!!

Private User
5/7/2012 at 8:11 AM

Maar het gaat niet zoals verwacht, de families zijn te vinden, maar verdwijnen na 1660, geen kind meer te vinden, ook al waren ze half Nederlands, ik vraag mij af of vrouw en kinderen ook mee gingen in the transfer naar Spanje.
Het geen dan in zou houden dat er in Spanje mensen waren met een Nederlandse voornaam en een Iers of Engelse achternaam :)

Private User
5/7/2012 at 8:16 AM
Private
5/7/2012 at 8:23 AM

LOL geduld.... George en jij vliegen er door heen zo gedreven zijn jullie (gelukkig maar), maar ik verwacht dat langzaam aan er wel afstammelingen ontstaan. Omgekeerd net als ik weet dat ik Franse voorouders heb zullen ongetwijfeld Nederlanders zijn die weten dat ze afstammen van Britten. (oke misschien niet direct een relatie naar Wild Geese maar het is toch vooral om mensen/landen met elkaar te verbinden? Dat is precies waar jullie en anderen mee bezig zijn.

Private User
5/7/2012 at 8:35 AM

Ja dat is precies waar mee wij allemaal bezig zijn , het zou natuurlijk heel mooi zijn als we het spoor door Europa kunnen volgens, maar mischien vraag ik dan wel een beetje te veel. Eerst maar eens in Nederland rond zoeken, hebben jullie al wat namen gevonden Private Private User ? Hang hun maar gerust aan het projekt hoor

Private
5/7/2012 at 8:47 AM

Ja namen wel, grijns heb ik toegevoegd, maar ik ben blijer met profielen die ik kan toevoegen... heb geduld gaat gebeuren... :-)

5/7/2012 at 12:01 PM

'k wou gewoon effen zeggen...
Met gewoon een snelle indruk uit de Brabantse archieven, zou ik vermoeden dat de meeste afstammelingen van die Eilanders... dames waren. Dus, theorie... misschien waren er gewoon zoveel meisjes dat de naamoverdracht verloren ging.
Edoch, dat Ierse/Schotse/Engelse bloed blijft wél vloeien, maar we moeten die banden leggen naar de Nederlandse naamoverdragers.
Bv. ik zag vandaag een familie van der Ven, waar een Schotse Henderson bloed heeft ingebracht. Omdat het via een dame ging, ging de naam dus verloren.
Vergezochte theorie? Mischien wel, maar wellicht toch even in het achterhoofd houden? Ze maakten gewoon teveel meiden! :-)

Private
5/7/2012 at 12:10 PM

Teveel meiden????? How dare you! Kunnen er nooit genoeg zijn, tenslotte zorgen wij voor het voortbestaan and what's in a name? ;-P

Private
5/7/2012 at 12:13 PM

Maar serieus (I wonder, can I be...?) het maakt ook niet uit, daarom had ik al ergens geschreven dat het ook gaat om Nederlandse families met Britse roots. We hebben er al weer een gevonden van 1600 tot en met nu.
Gaat allemaal lukken... :-)

Private User
5/7/2012 at 8:32 PM

Nou Sjors, meidenoverschot heeft in Nederland wel voor meer nieuw genenmateriaal gezorgd hoor! Wat dacht ja van de invasies van Duitsche Pruisische jongedames die weliswaar goed koper konden poetsen en meikemmers verschonen in Amsterdam aan het begin van de vorige eeuw, maar die helemaal niet van plan waren na hun 'stage' weer huiswaarts te keren om daar een uit de loopgraven weergekeerde soldaat te gaan vertroetelen. Sommigen wisten op de 'chambres de bonnes' heel goed waar mosterd stond, dus ook heren des huizes verzonnen genoeg argumenten om de kosten van hun kost en inwoning te blijven dokken, ook toen de recessies zich gingen manifesteren. Het is maar een anekdotisch verhaaltje, maar wie weet waarom die Wilde Ganzenvrouwkes over de plas wilden vliegen.... we zoeken gewoon door naar de nestjes die ze hebben gebouwd, nietwaar. Vogeltrek is tenslotte eerder in de evolutieleer van belang dan de kans dat mensen schepen konden bouwen. houdoe waor, sjanet.

Private User
5/7/2012 at 8:34 PM

sorry: 'mensen' in de laatste regel moet natuurlijk 'mannen' zijn.

Guillaume de Mari
1/6/2013 at 7:08 AM

Beste mensen, ik ben op zoek naar informatie rond de familienaam 'de Mari' in relatie met bijvoorbeeld de Schotse brigade in het bijzonder en Schotland in het algemeen. Alle informatie is welkom.

Private User
10/7/2013 at 12:14 AM

Ing.MacLean heeft dit al gedaan !

Private User
7/3/2020 at 10:52 AM

Ik weet dat deze discussie al jaren dood is, maar toch misschien een leuke vondst: Willem Loban. Mannelijke nazaten leven nog steeds in Nederland en er is zelfs Y-DNA bewijs.

8/13/2021 at 3:29 AM

Behalve verbasterde namen komt in Steenbergen ook de naam Schotsman voor. Waarschijnlijk soldaat en/of afstammeling van soldaat van de Schotse Brigade. Voorbeeld: Willem Jansz SCHOTSMAN geboren in 1708. en gedoopt op 9 april 1708 in Steenbergen.
Hij trouwde op 31 dec. 1747 te Steenbergen met Maria Ariens BESTEBROER.

Private User
8/16/2021 at 1:39 PM

Willem Janse Schotsman 's grootvader Willem Janse Schotsman komt het eerst voor op Oolgensplaat. Ik heb geen eerdere gegevens kunnen vinden, dus weten (nog) niet of hij uit Schotland komt.

Showing all 21 posts

Create a free account or login to participate in this discussion