Rapporteren van verlaten geisoleerde stambomen heeft wel zin!

Started by Fred Bergman on Wednesday, December 12, 2012
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 26 posts
12/12/2012 at 11:42 AM

Tot nu toe ging ik er van uit dat het rapporteren alsmede het aanvragen van beheer- en samenvoeging van profielen in verlaten stambomen (waarvan de beheerder(s) langer dan een jaar niet ingelogd en/of actief zijn geweest op Geni) geen zin had omdat niemand iets te maken heeft met een geisoleerde stamboom.

Het tegendeel bleek waar.

Gisteren kwam ik in contact met een Nederlandse emigrant, die in 2009 een geisoleerde stamboom had ingevoerd en deze verlaten had door het emailadres weg te halen.
Deze vroeg mij advies hoe aan genealogische data te komen van haar familie, maar vertelde mij niet dat ze ooit op Geni gestaan had.
Gewoontegetrouw keek ik even op Geni of ik daar de namen kon vinden en tot mijn verbazing bleek daar een account van aanwezig. Ik maakte daarvan een duplicaat en voegde dat samen. Daarmede had ik tevens overicht over de hele stamboom. Geni bleek deze boom al vrij te hebben gegeven omdat iemand deze als verlaten had gerapporteerd. Volgens de nieuwe methoden van Geni kon niet ineens van alle profielen het beheer worden overgenomen, maar moest dit per profiel stuk voor stuk geschieden of samengevoegd worden.
Uiteindelijk nadat ik alle profielen in beheer had genomen stuurde ik een email uitnodiging naar de voormalige gebruiker en die nam de oude account weer in gebruik.

Hieruit blijkt dus dat ook geisoleerde verlaten stambomen aan de Big World Tree toegevoegd kunnen worden nadat de beheerder Geni verlaten heeft!

12/13/2012 at 5:19 AM

Goed nieuws, maar kon het niet simpeler door direct het email-adres van die persoon weer in te voeren? Of gaat dat boven jouw macht als helper?

Ik vraag dit, omdat er door het gedoe met wat je wel en niet kan wel meer gebruikers zijn die stambomen verlaten hebben, zoals ik zelf ook deed.

12/13/2012 at 5:34 AM

Dat had inderdaad heel simpel gekund, maar omdat zij een prive, dus verborgen profiel had, kwam ik pas laat achter dat zijzelf al op Geni was geweest

8/26/2013 at 2:12 PM

In elk geval heeft het zin om alle (Nederlandse) verlaten stambomen bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld door ze hier in de discussie te vermelden, mogelijk kan ik dan in contact treden met betrokkenen. Bovendien kun je er zelf bij aangeven als je de profielen in beheer wilt overnemen.

8/27/2013 at 8:00 AM

Als er voldoende Nederlandse geÏsoleerde, cq stand-alone stambomen te vinden zijn, dan kan ik er een project voor maken, waarbij onderscheid wordt gemaakt in managers die standalone willen blijven en die wel met de wereldboom verbonden willen worden.

8/27/2013 at 8:11 AM

Fred, wellicht een kwestie van de lijst van alle deelnemers in het NL portaal te overlopen te bekijken wanneer ze laatst online waren, en in functie daarvan aan te schrijven?

8/27/2013 at 8:16 AM

Jawel George, dat is de oplossing, maar helaas pindakaas, dat kunnen alleen personen met curator privileges en ik ben maar een eenvoudige basic user momenteel en kan dus niet zien wanneer iemand voor het laatst online was............

Private
8/27/2013 at 8:39 AM

Dat wordt hard werken voor George!
En Fred kan lekker een wandelingetje gaan maken in het zonnetje ;-)

8/27/2013 at 12:24 PM

Het zou handig zijn als er een lijst is van dergelijke beheerders.
Ik kom van tijd tot tot stand-alone stambomen tegen. Daar doe ik nu niets mee (als er veel gelijke profielen zijn wil ik nog wel eens een mailtje sturen naar de beheerder, maar laat dan aan hem/haar over om verder actie te ondernemen).

het zou handig zijn als simpel te controleren is of de betreffende beheerder wil aansluiten bij de wereldboom. Dan kan iedereen die een dergelijke boom tegenkomt een samenvoeg verzoek doen.

8/27/2013 at 12:30 PM

Als je er een tegenkomt, plaats dan zijn URL hier, dan onderneem ik verdere acties.

Private User
8/27/2013 at 12:54 PM

Job Waterreus

Mijn 'strategie' is, tenslotte hebben we allemaal 'last' van teveel private profielen in een wereldstamboom die de bedoeling had juist de publieke gemeenschappelijkheid van voorouders te laten zien, beheerders waarvan ik het gerechtvaardigde vermoeden heb dat ze Nederlands kunnen lezen, schrijven of vertalen, een invitatie te sturen voor ons PORTAAL voor Nederlandstaligen. Dat KAN en MAG elke deelnemer aan dat portaal doen, dus geen probleem met andersmensch privacy, want ik ga zo iemand echt niet hinderlijk volgen om te zien of men mijn goedbedoelde uitnodiging wel verzilvert in een link.... ik volg alleen als ik er voor mijn eigen projecten of familie-uitbreidingen belang bij KAN hebben, want zelfs dan denk ik vaak: ach, we komen elkaar vast nog wel eens tegen in die grote wereldboom.
En dan? hoor ik je vragen... welnu, dan kan elke volwassen, nieuwe geni-deelnemer, of die nu wel/niet nu/later betaalt of toeschouwer wil blijven ZELF beslissen over wat wij daar met elkaar nu alweer bij drie jaar geleden hebben geformuleerd over ONZE, NEDERLANDSE ZIENSwijzen over het gebruik van dit UNIEKE PLATFORM voor je zoektocht naar voorouders.

En als ze engels blijken te lezen, schrijven, praten, denken...? Welnu, we beschikken gelukkig inmiddels over een INTERNATIONAL DUTCH PORTAL en van daaruit kan men ook eerst rustig rondkoekeloeren in de stambomen van mede-project-genoten, dacht ik. Welterusten vast allemaal, ik ga in 'mijn kooi', zoals de grootvader van mijn lief -nog zo' ECHTE WERELDZEE-en bevaarder placht te zeggen. Jeannette.

8/27/2013 at 1:32 PM

Een snelle steekproef onder de deelnemers aan het NL portaal leert me dat heel wat mensen eigenlijk weinig over hun voorouders weten. Ze willen vast wel (anders waren ze hier niet), maar wellicht ontbreekt het aan tijd en inzicht in de bronnen. Nochtens weten de actieve gebruikers dat, indien je op z'n minst tot je eigen grootvader of overgrotvader kan opklimmen, da je dan vast de rest kan vinden op WieWasWie - en daar alvast met wat puzzelwerk nog eens een 3 to 4 generaties kan toevoegen. Omwille van het werk dat anderen doen kan dan vaak aangesloten worden naar de grote boom.
Mij lijkt het dat we ofwel wat extra suggesties moeten geven over het gebruik van WieWasWie, ofwel aanbieden om even die generaties snel op te bouwen.
Dus wellicht toch een een algemene discussie opstarten waarbij we met vrijwilligers aanbieden aan anderen om die extra generaties bijeen te zoeken? Volgens mij kan dat alleen maar de sterkte van het platform en de sterkte van onze familiebanden beklemtonen.
Pak werk, maar wellicht de moeite waard!

8/27/2013 at 2:12 PM

Ik maak elke week wel een kwartierstaat met minstens 5 generaties compleet voor gebruikers die ik vind met een incomplete kwartierstaat, zo heel veel werk is dat ook weer niet, hoogstens 1 dag.

8/27/2013 at 4:22 PM

Misschien kan wat uitleg over het zoeken met Geni ook helpen.
Ik zie dat er vaak kopieën van profielen in zo'n stamboom voorkomen die al eerder aan de wereldstamboom waren toegevoegd (en vaak nog met minder informatie in de losse stamboom dan de profielen in de wereldstamboom)

8/27/2013 at 4:28 PM

Ik vraag me ook af hoeveel gebruikers discussies volgen of merken dat er een relevante discussie bestaat. Het echt volgen van een discussie lukt ook alleen goed als je regelmatig met Geni werkt. Niet iedereen heeft daar zin in of tijd voor.
Het wordt trouwens ook leuker om discussies te volgen als je al een redelijk aantal profielen in je stamboom hebt, dus gebruikers aan een goed begin helpen kan daar misschien ook bij helpen.

Is er trouwens een manier om te zoeken naar losse bomen?

8/27/2013 at 4:38 PM

Voor het zoeken op Geni kan trouwens mijn index http://jjw0.herobo.com/geni/geni-index.htm helpen. Die index geeft zoveel mogelijk ook vader en moeder aan (ook voor privé profielen) en maakt het daarmee soms gemakkelijker een openbare voorouder te vinden als een profiel een match geeft op een privé profiel. De index verwijst ook naar Geneanet en daar zijn aardige overzichten te maken (en ook veel aanvullende gegevens te vinden van andere gebruikers)

Private User
9/9/2013 at 7:24 AM

Regelmatig kom ik -ook Nederlandse- geni-gebruikers tegen die waarschijnlijk na het invoeren van enkele profielen niet meer weerom keerden, maar die GEEN VERVANGENDE manager toegewezen hebben gekregen voor hun profielen. WAT DAN TE DOEN? Ik heb een paar keer de knop RAPPORTEER rechtsboven gedrukt, maar de keuze is slechts:
* Historisch Profiel
* Verzonnen Profiel
* Spam
* Overleden
* Privacy

...maar eigenlijk is geen van bovenstaande redenen echte reden om de GENI-staff te vragen of ze voor een vervanger kunnen zorgen. Weet iemand hoe dat 'achter de schermen' in zijn/haar werk gaat? groet, jMVu.

Private User
9/9/2013 at 7:44 AM

Zover ik weet kun je dit rapporteren aan een curator.
Heb ik wel s gedaan met de belofte dat r iets aan gedaan zou worden.
Echter, zoals zo vaak, gebeurde r niets...

9/10/2013 at 7:49 AM

Yeps, een curator kan op het profiel van die gebruiker gaan, bekijken wanneer die persoon het laatst actief was op Geni, en dan eventueel een "abandoned tree" knop drukken. Indien er co-managers ergens 'in de buurt' zijn of actieve verwanten, dan worden de betrokken profielen automatisch toegewezen. Of dat fatsoenlijk werkt hangt van geval tot geval af (maar vraag me heus niet waarom ;-) ).

Private User
9/10/2013 at 7:54 AM

Het kan af en toe een eeuwigheid duren voor dat de profielen van een abanoned tree worden vrij gegeven, in sommige gevallen 6 maanden.

Private User
9/10/2013 at 7:55 AM

George J. Homs

zou het niet handig zijn als er aan die RAPPORTEER-Knop een extra belletje wordt gehangen met bijvoorbeeld : vermoeden van verlatinghe...
of zoiets. Dan hoef je er niet meer 'naar om te kijken' en dan moet de GENI-staf zorgen dat een CURATOR aan het werk wordt gezet. Of is dat te lui gedacht? kusjMVu.

9/10/2013 at 11:52 AM

Jeannette, is niet "te lui gedacht" - ik vrees dat het hopen is op een Geni die snel reageert. IK krijg af en toe zes/negen maand na het rapporteren van een vals profiel (bv. iemand die de identiteit aanneemt van ouwe Willem van Oranje) bericht dat het vals profiel geblokkeerd is. Geni heeft maar een hele kleine staff om die dingen te doen, Maar, ik vrees dat suggesties om zo'n dingen wat meer over te laten aan curatoren niks hebben uitgehaald. Vermoedelijk heeft dat te maken met het feit dat alleen Geni een legale verantwoordelijkheid tegenover gebruikers - en curator niét. Dus vermoedelijk teveel risico dat curatoren al te vlot foute beslissingen zouden nemen. Zélf zou ik het handig vinden, want ik zie duidelijk wanneer ik wat fouts zie, maar ik kan natuurlijk niet veronderstellen dat Geni in mij hetzelfde vertrouwen in me heeft als ik in mezelf - als je ziet wa ik bedoel :-)
Dus, kortweg, alleen Geni kan dat rapporteer probleem oplossen, maar heeft er blijjkbaar nog geen antwoord op gevonden. Het stoort me zelf elke dag enorm, maar ik leer er mee te leven :-)

Private User
9/10/2013 at 11:51 PM

Sjors, dank je voor informatieve antwoord, ik begrijp nu dat het te veel personeel en dus teveel poes kost om zulke dingen op een global scale te managen. Dus nu maar hopen dat er onder de Holding in California een Europeesche Verzekeringsbank ---a la de RAIFFEISSEN van vroeger, die alles CO-OP-eratief deed--- opstaat om deelcertificaten te betalen aan ijvrige Dutse curatores...?

Private User
9/10/2013 at 11:52 PM

sorry,poes=poen,erligtalweereenkatTERRAopmnschoot, diewiletenhebben.

9/11/2013 at 6:02 AM

Ik ben een van de 'schuldigen ' die een vroegere stamboom heeft verlaten. Vrij recent heb ik positief gereageerd op een verzoek om mijn invoeging vrij te geven - kreeg daar heel snel een zeer aardig antwoord op - maar ben er gewoon niet toe gekomen om dit al te proberen (Ik had het eerder geprobeerd, maar - mede omdat ik niet erg veel tijd beschikbaar heb - kwam ik er zo snel niet uit om te begrijpen wat er moest gebeuren.
Vandaar: Is er wellicht een manier om de invoegers van zulk materiaal op een automatische wijze te mailen met een simpele "button" in de mail waarmee zij een automatisch proces in werking kunnen zetten waardoor de informatie toegevoegd wordt en dus niet verloren gaat...? In dat scenario was mijn informatie al jaren geleden vrij gegeven - nu moet ik er nog achteraan, en kom er gewoon niet toe...
Just thinking out loud... :-)

9/12/2013 at 1:25 PM

Martin, omdat je er uitdrukkelijk prijs op stelt heb ik jouw probleem opgelost:

Maria Josephina Smit merged duplicate profiles for Margijnna Hindriks van Wijk, Harm Berends Smit, Berend Harms Smit and Jantje Hindriks Boon. 2 minutes ago
Congratulations! Your tree was merged with another tree. You are now connected to 72,034,722 people on Geni.

Showing all 26 posts

Create a free account or login to participate in this discussion