ZESTIG jaar na de Watersnood-ramp van 1953...

Started by Private User on Thursday, January 31, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

  • Private
    Geni member

Related Projects:

Showing all 19 posts
Private User
1/31/2013 at 5:44 AM

http://www.geni.com/discussions/97743?msg=847712

...zouden we ook een project ter nagedachtenis aan die bijna tweeduizend slachtoffers kunnen opdragen. Zelf ben ik begonnen in een 'overall'-project al eens te zoeken naar documentatie over die historische momenten dat onze dijken braken en Hansje BRINKER z'n duimpje nog niet groot genoeg was om het gat te helpen stelpen.

Wie heeft suggesties waar we goede documentatie kunnen vinden?

2/1/2013 at 1:19 AM

Ik ben gisteren in "HET" Watersnood museum geweest en daar zullen ze wel erg veel dokumentatie hebben; er liggen tenminste erg veel mappen met fotos en dokumentatie en er is een lijst met de namen van alle slachtoffers.
ook een time line van de andere watersnood rampen in Nederland.
ik heb deze ramp zelf meegemaakt, dus deze voelt erg "persoonlijk" aan.
Ik heb geen idee hoeveel info ze hebben wat niet op zo'n tastbare manier tentoongesteld is en waar ze via internet werk bijkunnen

Private User
2/1/2013 at 1:27 AM

Inmiddels heb ik een correcte slachtofferlijst gevonden op internet en bezig die te 'editen' tot een lijst die we kunnen gebruiken om de betreffende families netjes in geni te gaan vermelden en documenteren. Wat mij betreft is daar veel prudentie en terughoudendheid bij vereist, omdat nog heel veel directe families dit verdriet met zich meedragen en velen ook na die ramp zijn ge-emigreerd omdat de landbouwgrond jarenlang niet meer bruikbaar bleek en dus de inkomsten elders moesten worden gezocht. Jullie horen snel en meewerken erg op prijs gesteld... groeten, Jeannette, die natuurlijk het niet zelf meemaakte, maar mijn pa moest er waarschijnlijk erg snel naartoe met zijn manschapppen. als commandant van de GENI-kazerne in Wezep, Overijssel.

Private User
2/2/2013 at 2:02 AM

Mijn man was toen baby van paar maanden oud; is door zijn vader gedragen
door het water, samen met een broer van vijf. verschillenden van hun familie
is toen verdronken. Zijn nadien weggetrokken uit Zeeland, wilden daar niet meer heen. Praten ook liever niet over.

Private User
2/2/2013 at 4:52 AM

Op de pagina van http://www.geni.com/projects/index/13850

vindt U 'n eerste aanzet tot een zo compleet mogelijke lijst met namen en levensjaartallen van slachtoffers. Naar ik hoop straks niet alleen Nederlandse, maar ook die uit Belgie en Engeland en van diegenen die schipbreuk leden en zo op zee vermist raakten. Bijdragen welkom, met name door uw familieleden te linken of zelf te verzoeken in het 'redactie-team' plaats te nemen om zo te helpen zoeken naar directe familieleden die het wellicht ook de moeite waard vinden een eerbetoon aan hun vermisten op dit genealogy-platform terug te vinden. -jMVu-

Private User
2/4/2013 at 3:12 AM

ter attendering en omdat ik inmiddels al vorder met de 'invoer' van een slachtofferlijst, hier nog wat geni-genoten die wellicht ook in hun ZEEUWSCHE voorvad'ren & -moedertjes familieleden hebben kunnen verliezen of die in hun foto-albums nog bijzondere beelden hebben geborgen die nu wellicht anderen nog blij kunnen maken...

Jilles Pieter Kozijn, Private User, Fred Bergman, Private, George J. Homs, en nog meer als ik aan ze denk, ok?

Private User
2/4/2013 at 6:54 AM

Onbekende luchtfoto's gevonden van de WATERSNOODRAMP 1953

In de archieven van het KADASTER zijn nooit gepubliceerde luchtfoto’s van de watersnood in 1953 aangetroffen. De beelden worden gedigitaliseerd en online gezet.

De 1150 luchtfoto’s zijn in de eerste dagen na de overstromingen genomen en tonen doorgebroken dijken, ondergelopen dorpen en de activiteiten van hulpverleners.

De collectie bestrijkt grote delen van het 165.000 hectare grote rampgebied, waaronder de zwaarst getroffen gebieden DUIVELAND en OVERFLAKKEE.

De foto’s lagen decennialang onopgemerkt in de archieven van het Kadaster. Dotka Data digitaliseert alle beelden en voorziet de foto’s van coördinaten, zodat ze exact te vergelijken zijn met recente foto’s en kaarten.

De catalogus en een aantal foto’s en 3D-animaties staan al online.

Zie ook:
* http://us6.campaign-archive2.com/?u=b568873964b7fcd3c26e6950f&i...
* http://www.dotkadata.com/dijkdoorbraken-1953-in-beeld-60-jaar-water...

Private User
2/15/2013 at 4:23 AM

Jilles Pieter Kozijn

Dankjewel! Deze informatie belicht weer een nieuwe kant van die donkere maand februari 1953. Mijn focus ligt vooralsnog op het 'compleet en zorgvuldig' redigeren van de slachtofferlijst, maar dit onderwerp biedt natuurlijk ontzettend veel raakvlakken met andere historische aspecten van ons POLDER-landje. We blijven water-managers, niet alleen dankzij onze toekomstige koning.

Private User
2/16/2013 at 8:54 AM

Private User

Rianne, hier kun je zien hoe gebruikers via een discussie-lijn informatie uitwisselen of elkaar attenderen op interessante aspecten van de genealogie. groeten, Jeannette.

Private User
2/16/2013 at 9:02 AM

Wouter De Boeck of Carl Gustav Verbraeken

Heeft een van jullie ook idee of er op internet goede bronnen zijn te vinden voor wat die stormvloed met springtij in 1953 bij onze Zuiderburen heeft aangericht? Een slachtofferlijst bijvoorbeeld heb ik nog niet weten te traceren, overigens kan ik ook vermisten en verdronken schippers op zee nog niet toevoegen. Maar we gaan stug door. Hebben jullie interessante links, schroom niet ze hier te vertellen, ook die met 'ervaringsverhalen' zijn natuurlijk de moeite waard. Wie weet levert het zoveel interessante documentatie op, dat we er een project-pagina mee kunnen vullen voor ook historisch geinteresseerden.

Private User
2/16/2013 at 1:54 PM

Job Waterreus

Heel erg bedankt, was net op de naam Keller gestuit, dus wellicht dat ik die verhalen straks via een 'document-link' ook mooi aan een profiel kan koppelen. Zo wordt genealogie ook echt de geschiedenis van individuele mensen e/o gezinnen en dat vind ik zelf erg boeiend. Iedereen die bij wil dragen aan het zoeken, in geni brengen en verder documenteren van personen die in de slachtofferlijst genoemd staan is welkom. Overigens beoog ik zelf niet ---zoals bij het Titanic-project, dat zelfs na zo lange tijd bij nabestaanden nog emoties wist op te roepen--- losstaande stamboompjes te bouwen. Mijn intentie is een herinnerings-project dat naar ik hoop vooral betekenis zal krijgen voor directe verwanten, die via Geni verloren gewaande familie-relaties kunnen hervinden.

Private User
2/16/2013 at 3:10 PM

http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~luijkenaar/go_flo...
De slachtoffers van Goeree-Overflakkee, met enkele stamboom-gegevens.

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion