de oplossing van het naamgevingsprobleem

Started by Rita Bergman-Smit on Friday, September 20, 2013
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 7 posts
9/20/2013 at 2:31 AM

We moeten accepteren dat Geni geen genealogiesite is, echte genealogen voelen zich er niet thuis. Ik refereer o.a. aan de Bijbelse figuren, de Griekse mythologie, de Noorse goden, enzovoort.
Toch gebruiken veel echte genealogen Geni. Dat is volstrekt terecht.
Immers, Geni heeft met de World Tree van meer dan 72 miljoen met elkaar verbonden personen door bloedverwantschap en/of aantrouwen, weliswaar geen betrouwbare database, maar wel een uitstekende database voor hints and pointers!

Geni is niet opgezet voor de relatief kleine groep van echte genealogen.
De grote meerderheid van de mensen, die hun voorouders zoeken, weten niets van genealogie en genealogie-standaarden.
Deze mensen hanteren het spraakgebruik waarbij de gehuwde vrouw wordt genoemd met de achternaam van haar man.
Het is logisch dat Geni dit hanteert als norm, omdat Geni primair niet de kleine groep echte genealogen wil, maar de grote groep van
belangstellenden in hun voorouders.
Helaas heeft Geni nooit de oplossing gevonden om beide groepen tevreden te stellen, terwijl in mijn opinie de oplossing heel
eenvoudig softwarematig is te organiseren en implementeren, zonder dat daarvoor een extra naamveld nodig is.

Geni heeft een naamveld voor de grote groep personen die het spraakgebruik hanteren, de gehuwde naam.
Geni heeft ook een naamveld voor de echt volgens genealogische standaarden werkende researchers, het geboortenaam veld.
Wat echter ontbreekt is, enerzijds in de instellingen de principiële keuzemogelijkheid voor de geboortenaam of de gehuwde naam, anderzijds de doorvoering van die gekozen naam in alle toepassingen waarin namen worden gebruikt. Met name de namen die extra worden gepubliceerd, in de persoonsprofielen en in de lijsten ten gevolge van zoekopdrachten, wordt tot nu toe alleen de gehuwde naam gepubliceerd, ook als de gebruiker een keuze heeft gemaakt voor de geboortenaam!

Private User
9/20/2013 at 3:30 AM

dank, mevrouw SMIT, want in uw betoog vind ik ook weer mijn ambitie terug toch actief te blijven in GENI. Ik ben geen genealoge, geen 'FamilienForscher', geen wetenschapper, maar gewoon een Mensch, geinteresseerd in Menschen van alle tijden, zeden en geloven, dus ik vind werkelijk in geni een bijzondere dagbesteding voor mijn -gelukkig nog niet al te oude- dag en ben van plan nog veel leuke projectjes te gaan opzetten en zo goed mogelijk te documenteren. groeten, Jeannette.

Private User
9/20/2013 at 3:39 AM

Ik denk dat Geni's konventie wat namen betreft meer is ingegeven door de Angelsaksische achtergrond van de oprichter(s) (en van de meeste gebruikers).

Ik heb de indruk dat er door de huidige (en vorige) eigenaren van Geni weinig tijd en geld geinvesteerd wordt in het verbeteren van de site, dus ook niet in het aanpassen van de software...

9/20/2013 at 4:03 AM

Intussen doen we lustig door :-)

Private
9/21/2013 at 3:07 AM

Ja julle. En ons arme Afrikaners sukkel ook steeds voort - vir my is Genealogie presies dit - GENEALOGIE. Elke land mog tog seker sy eie manier kan doet- as dit jul woord is vir doen - om hulle deel reg te doen.
Konsenses sal egter nie sommer maklik bereik word nie. Jeannette ek voel ook al los die hele Geni ding en werk maar net op my eie web - ongelukkig "zal" ek vir my seun in die VSA se kuiermoet wag om 'n web vir moeder Judi op te stel.
Blom die tulpe al?
Mooi naweek vir almal.
Groete uit Suid Afrika.

9/21/2013 at 3:56 AM

Ook wij hebben nog steeds last van idiote voorprogrammeringen, waarbij des mans achternaam al te voren ingevuld is als we zijn echtgenote willen toevoegen en de achternaam van de vrouw wordt verwijderd als we haar vader willen toevoegen. Geni is vaak slimmer dan goed voor ze is!

9/21/2013 at 4:01 AM

Hoewel niet on topic hier is het ook ergerlijk dat in de horizontale treeview de eerste 3 generaties standaard levend worden ingevoerd ook als de eerste persoon 100 jaar geleden geboren is, dit heeft een ongelooflijk groot aantal zombies ten gevolge en prive profielen terwijl de bewerker ze wel openbaar had willen hebben. Ook bij het invoeren van nieuwe profielen in de verticale treeview worden standaard de profielen niet openbaar gemaakt en moet je elk profiel nabewerken om het openbaar te maken, een vreselijke verspilling van tijd en moeite!

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion