Nieuwe bronnen openbaar op het internet bij FamilySearch !

Started by Fred Bergman on Monday, May 12, 2014
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 9 posts
5/12/2014 at 3:42 AM

Familysearch is heel hard bezig met het digitaliseren van hun materiaal.
Bijna elke dag komt er wel weer wat bij.

Het is dus zinvol om regelmatig even te controleren wat er bij gekomen is.

Ga naar www.familysearch.org
Klik op Search.
Klik op Continental Europe (als je in Europa wilt zoeken).
Klik op Last Updated.

Nu zie je de lijst met de laatste aanvullingen bovenaan.

5/12/2014 at 5:31 AM

144,775 vrijwillige medewerkers die in 2013 meehielpen met het indexeren. Hadden we die ook maar :-)

5/12/2014 at 6:54 AM

Ik zou hier liever met de bronnen van FamilySearch verbonden zijn en hints krijgen dan die van de MyHeritage gebruikers hetgeen kwalitatief net zo beroerd is als de gebruikers van Ancestry.com. Allemaal copieerwerk compleet met oude fouten die al lang achterhaald zijn.................

5/13/2014 at 6:03 AM

Eens. FamilySearch heeft een deal met Ancestry en My Heritage, en het zou mooi zijn als althans die records, die bij FamilySearch gratis zijn ook hier gratis als Record Match verwerkt kunnen worden. Dat kan immers ook met online begraafplaatsen, want daarvan heb ik net nog een match bevestigd. Nu is op zich een data-abonnement van My Heritage met 5 euro per maand niet zo duur, maar omdat record matches iedereen ten goede komen, zou Geni het naar mijn idee aantrekkelijker moeten maken.

Uiteindelijk is het zo dat je op FamilySearch wel bronnen kan koppelen, en dan nog gratis ook, of op Ancestry voor veel geld. En ik heb daar nu een abonnement, omdat ze Engelse doopaktes hebben die My Heritage niet heeft.

Gratis hints krijg je trouwens ook bij Bob Coret, en via findarecord.com op FamilySearch zelf.

Private User
5/13/2014 at 6:37 AM

Het is maar de vraag of record matches iedereen ten goede komen, want vooral kleine boompje in MyH zijn waarschijnlijk door nogal onervaren mensen gemaakt. Iedereen zit met elke match ook fouten van anderen te bevestigen, liever dat we in Geni die profielen alleen maar gebruiken als check en onze profielpagina's niet vervuilen met die vieze reclame-plakken van een andere commerciele site.... ja, flauw misschien, maar wiewaswie.nl geloof ik liever dan een hobbysite van anderen. Vooral Geni moet een goede, betrouwbare boom worden, juist omdat er van elke persoon in principe maar een profiel is. Standalone trees kunnen net zoveel fouten bevatten als die zelf willen, maar als het om matches gaat, oppassen met sites die door -soms hele goeie hoor- vrijwilligers zijn vol-gezet. Ik gebruik de match-voorstellen soms alleen om broers/zussennamen te vinden, voor de jaartallen vertrouw ik vooral op wiewaswie.nl als het gaat om de periode 1811-heden.

5/13/2014 at 8:40 AM

Ik noemde express de Record Matches, omdat dat matches met bronnen zijn, en niet met de profielen, die op MyHeritage van hetzelfde niveau zijn als op Ancestry enzovoort. Die heten Smart Matches, maar zijn afhankelijk van de kwaliteit in de praktijk vaak verre van smart, en wat mij betreft daarom ook niet gewenst.

Record Matches zijn dat wel, en zouden dus om die reden naar mijn idee gewoon in het Pro-abonnement moeten worden opgenomen. My Heritage wil dat geld denk ik alleen niet missen, en beseft denk ik ook dat hun data-abonnement van 5 euro per maand toch al goedkoper is dan Ancestry. Die kip met gouden eieren zullen ze dus niet slachten, totdat ze erachter komen dat de record matches op FamilySearch helemaal gratis zijn. Als de klanten hier dat doorhebben, dat je bij FamilySearch enorm veel films on-line kan bekijken, en dan ook nog helemaal voor niets, voor een heel groot deel, zullen ze misschien wat anders gaan denken.

Ik heb de afgelopen weken voor het Nederlandse deel van mijn stamboom al enorm veel FamilySearch-bronnen aan mijn Gramps-database toegevoegd, en vind het jammer dat ik die niet via GEDCOM op de site kan krijgen. Het zijn namelijk allemaal filmbeelden van aktes, van o.a. Amsterdam, Brunssum, en Zaandam, die allemaal gratis zijn, en meestal nog goed leesbaar ook.

5/13/2014 at 2:44 PM

Illustratie: Ik kreeg net een Record Match voor Grietje Spaargaren. Aan My Heritage zou ik elke maand 5 euro moeten betalen, om die match toe te kunnen voegen, maar omdat ik weet dat My Heritage een contract met FamilySearch heeft, heb ik haar daar even opgezocht, en toen gelijk de bron aan haar profiel op FamilySearch toegevoegd, en met een beetje extra werk, ook hier.

En nu hoop ik dat Geni/MyHeritage beseft dat betalen voor de informatie die ze zelf van FamilySearch krijgt, en die daar gratis is, nu niet echt logisch is, althans niet voor mij.

Private User
6/1/2014 at 10:17 AM

Ik zou sneller betalen voor automatische informatie kunnen overnemen uit wiewaswie.nl, dan informatie uit onbetrouwbare bronnen.

Ik ken personen die geni.com als een onbetrouwbare bron zien, omdat het zeer gemakkelijk is onbetrouwbare informatie over te nemen uit andere bronnen.

En geni.com wordt gezien als een bron waar geld voor gevraagd mag worden.

6/1/2014 at 11:53 AM

Tja, wiewaswie, ik kopieer de bronnen nu maar in notities in Gramps, omdat het aanmaken van een stamboom op de site daar extreem primitief is. Het werkt alleen in Windows, terwijl ik Ancestry en Geni ook heel goed in Linux kan bereiken. Verder is wiewaswie als je vanuit een bron een persoon aan je stamboom toevoegt niet eens in staat om de gegevens van de bron naar de persoon te kopieeren. Anders gezegd, als je vanuit een akte een persoon aanmaakt, wordt de in die akte genoemde gegevens over geboorte, huwelijk, of dood, niet eens bij die persoon ingevuld. Dat werkt bij Ancestry en FamilySearch wel.

FamilySearch wordt ook steeds slimmer trouwens, want binnenkort kan je er net als bij Ancestry automatisch naar aktes zoeken bij personen die je daar in de gedeelde stamboom hebt. Helemaal gratis, en via een aantal Windows-programma's ook nog eens voor niets te downloaden, zonder de beperkingen die ik ook als pro nog steeds bij geni heb.

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion