Verwantschappen

Started by Enno Borgsteede on Thursday, April 2, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 17 posts
4/2/2015 at 9:04 AM

In navolging op een discussie op facebook: Is er een manier om aan Geni duidelijk te maken dat we een betere verwantschapsberekening willen? Geni schotelde me vandaag een verwantschap voor die van mij naar prince William ging via zijn moeder, terwijl die via zijn vader 4 stappen korter is, en dan via Kate en weer een berg adel naar een Geni-gebruikster. Met die berg adel weet ik vrijwel zeker dat er een korter verband te vinden moet zijn, waarschijnlijk zelfs een echt bloedverwantschap. Ik ben tenslotte via een berg oude rabbijnen ook met A. J. Jacobs verwant.

Private
4/3/2015 at 4:19 AM

Ik ben het helemaal met je eens. Doen wij al die moeite om onze stam boom uit te zoeken, en dan levert Geni de makkelijkste verwantschap i plaats van het kortste pad. Heb al een jaar lang het idee dat wij moeten vrage om eenmaal vastgestelde kortste paden vast te leggen of in ieder geval ee bewaar mogelijkheid moete krijgen. Soort van favorietenlijst.

4/3/2015 at 5:06 AM

Inderdaad. Ik heb gisteren even bij de help gekeken, maar ik heb nog geen idee hoe je dit aan kan vragen. Er staan daar zoveel issues dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Het is me op wikitree ooit wel gelukt, door uit te leggen hoe makkelijk het is qua software, als je alleen via voorouders werkt, dat dat echt heel snel kan, en daar is geluisterd, maar met minder dan 10 miljoen personen, en te veel gezanik met profieleigenaren, is wikitree niet echt meer mijn ding. Genoemde persoon is daar wel een bloedverwant, en het kan zijn dat de stamboom hier gewoon zo veel anders is dat ze dat hier echt niet is, maar ook dan valt er denk ik nog steeds wel wat te verbeteren.

Private
4/4/2015 at 11:47 PM

George Homs jij wist de weg toch naar de software people als er goede nieuwe ideeen worden aangedragen?

4/6/2015 at 12:44 PM

Ik hoop dat George de weg weet, want ik heb een heel extreem voorbeeld. Sir Roger Wentworth Is namelijk mijn 16th great grandfather, en zijn zoon Philip Wentworth, 2nd Lord Despencer ineens 16th cousin once removed's wife's 16th great aunt's husband's father.

Private User
4/7/2015 at 2:56 AM

Wat ik er van begrijp is dat het algoritme van de verwantschappen constant wijzigt door de toevoegingen en wijzigingen aan de wereldstamboom, ik zal het wel eens even na vragen en kom hier op terug.

Private User
4/7/2015 at 7:53 AM

Bij de berekening van het verwantschap is het niet de bedoeling dat de langste weg word gekozen. Enno weet of de weg naar de verwantschap toevallig alleen over bloedverwanten loopt?

Als je een voorbeeld kan geven van een profiel waar het langste pad word gekozen kan ik dit eens laten zien aan de ontwikkelaars en er een verklaring over vragen. Ik neem aan dat er een verklaring voor is maar je kan een SW bug nooit uitsluiten.

4/7/2015 at 2:50 PM

Private User, het algoritme is een stukje software, en dat hoeft niet vaak te wijzigen, behalve als het niet zo efficiënt is. Dan zal het namelijk als de stamboom groeit extreem veel trager worden.

In het voorbeeld dat ik hierboven heb gegeven, is er absoluut sprake van bloedverwantschap, d.w.w. als je aanneemt dat de stamboom bloedverwantschap weergeeft, wat je in werkelijkheid natuurlijk nooit weet. Ik bedoel dus eigenlijk gedeelde voorouders, administratief.

In het voorbeeld, en dat werkt vandaag nog steeds zo, kom ik in 18 stappen bij mijn 16th great grandfather, via zijn dochter. Een zoon van hem ligt dan, afhankelijk van het algoritme, 1 stap verder, als je die via de ouders doet, dus 19 stappen bij mij vandaan, of ook 18 als je een algoritme hebt dat siblings meerekent, want Geni soms doet. Het pad dat ik krijg te zien heeft echter 56 stappen, oftewel bijna 3 keer zo veel, via William en Kate.

Pad 1:

Sir Roger Wentworth is your 16th great grandfather.
You
→ Arina Nooij
your mother → Arie Nooij
her father → Jacoba van der Laarse
his mother → Dirk van der Laarse
her father → Cornelia Zegstroo
his mother → Sara van Haveren
her mother → Jannetje Roos
her mother → Dirk Jansz Roos
her father → Jan Jansz Roos
his father → Elizabeth Fransen Troy
his mother → Francis Trye of Hardwicke
her father → William Trye I, Esq., of Hardwick Court
his father → Margaret Skipwith
his mother → Sir William Skipwith, Kt., MP, of Ormsby
her father → Elizabeth Skipwith
his mother → Anne (Constable) Tyrwhitt
her mother → Agnes Constable
her mother → Sir Roger Wentworth
her father

Pad 2 (naar zoon van 1):

Sir Philip Wentworth is your 16th cousin once removed's wife's 16th great aunt's husband's father.
You
→ Arina Nooij
your mother → Arie Nooij
her father → Jacoba van der Laarse
his mother → Dirk van der Laarse
her father → Cornelia Zegstroo
his mother → Sara van Haveren
her mother → Jannetje Roos
her mother → Dirk Jansz Roos
her father → Jan Jansz Roos
his father → Elizabeth Fransen Troy
his mother → Francis Trye of Hardwicke
her father → William Trye I, Esq., of Hardwick Court
his father → Margaret Skipwith
his mother → Sir William Skipwith, Kt., MP, of Ormsby
her father → Elizabeth Skipwith
his mother → Anne (Constable) Tyrwhitt
her mother → Sir Marmaduke Constable
her brother → Eleanor Berkeley
his daughter → Thomas Berkeley, 6th Baron Berkeley
her son → Sir Henry Berkeley, 7th Baron Berkeley
his son → Frances Shirley
his daughter → Sir Henry Shirley, 2nd Baronet
her son → Lettice Shirley
his daughter → Richard Burke, 8th Earl of Clanricarde
her son → Dorothy Burke
his daughter → Edmund Roche
her son → Edmund Roche
his son → Edward Roche
his son → Edmond Roche, 1st Baron Fermoy
his son → James Roche, 3rd Baron Fermoy
his son → Maurice Roche, 4th Baron Fermoy
his son → Frances Shand Kydd
his daughter → Diana, Princess of Wales
her daughter → Prince William, Duke of Cambridge
her son → Catherine, Duchess of Cambridge
his wife → Michael Francis Middleton
her father → Peter Francis Middleton
his father → Olive Christiana Middleton
his mother → Harriet Albina Lupton
her mother → Christiana Davis
her mother → Elizabeth Hobbes
her mother → Sarah Ashford
her mother → William Davenport
her father → William Davenport
his father → Elizabeth Davenport
his mother → Sharington Talbot
her father → Elizabeth Talbot
his mother → Elizabeth Leighton
her mother → Catherine Carey, Chief Lady of the Bedchamber
her mother → Mary Boleyn, Mistress King Henry VIII
her mother → Elizabeth Boleyn, Countess of Wiltshire
her mother → Elizabeth Tilney, Countess of Surrey
her mother → Elizabeth Cheney, Lady Say
her mother → Lady Anne Wentworth
her daughter → Sir Henry Wentworth, Knight of the Order of the Bath
her husband → Sir Philip Wentworth
his father

4/7/2015 at 3:42 PM

Enno,

Er gaat zo te zien inderdaad mogelijk wat fout.
Kan het zijn dat er op het korte pad sprake is van een tree conflict?
Ik kan me voorstellen dat dan zo'n pad buiten beschouwing wordt gelaten.

Bij een mutatie op de boom moet een pad weer opnieuw berekend worden, het kan namelijk zijn dat het pad daardoor korter of langer wordt

4/7/2015 at 4:24 PM

Job,

Ik zag net 6 naburige samenvoegproblemen, en heb alle merges bevestigd. Zijn allemaal beschermde MPs, dus het wordt weer afwachten wanneer ze worden uitgevoerd.

4/7/2015 at 4:40 PM

Enno,

Het zou kunnen dat het invloed heeft, maar misschien zit er toch ook ergens wat niet goed in de bepaling van het pad. Ik dacht dat ik ooit ergens een toelichting had gezien op hoe dat gebeurt, maar ik kan het niet meer terugvinden.

4/7/2015 at 4:44 PM
4/8/2015 at 5:04 AM

Job, dank je. Ik zie in je 1e link dat er een voorkeur zou moeten zijn voor bloedverwantschappen, en dat is waar het mij ook om gaat. Er staat echter ook dat berekeningen gecached worden, en dat betekent dus dat ik na wijziging in de stamboom niet meteen een ander pad hoef te verwachten. Dat is goed om te weten, want dan wacht ik gewoon een week, en zie wel weer een keer. Ik heb de belangrijkste delen van mijn genealogische omgeving toch al in Gramps, wat niet al te snel rekent, en exporteer de boel ook zo naar PAF, dat meer dan 100 verschillende paden in een paar seconden kan berekenen.

Dankzij jouw links weet ik in elk geval ook dat er al over wordt gediscussieerd, en dat er in de 2e link ook iemand met een G-logo meedoet. En ik neem aan dat dat iemand van Geni is, en dat het probleem dus al aandacht krijgt. Dan ga ik er niet nog een keertje over klagen, want dat helpt denk ik niet.

4/8/2015 at 1:29 PM

Enno,

je zou nog "even" kunnen kijken of er een wens geregistreerd staat op de help en als dat zo is er voor stemmen. Het is jammer genoeg wat onoverzichtelijk, maar je zou kunnen kijken of Google wat kan vinden als je zoekt met site:help.geni.com

4/10/2015 at 8:53 AM

Job, ik heb net ergens een stem uitgebracht, maar of dat helpt? Ik zie een hoop dngen staan, en zoals vaak heb ik geen idee of er ook naar geluisterd wordt, zoals bij de vraag om GEDCOM uploads. Die zijn volgens mij afgeschaft om vervuiling te voorkomen, maar er staat als dat zo is, geen officieel en eerlijk antwoord op de vraag. De help-pagina staat daardoor helaas vol met oude troep.

Ik heb trouwens ook een stem uitgebracht op jouw voorstel om mensen die veel werk doen te belonen, met een Pro-lidmaatschap.

4/10/2015 at 11:37 AM

Enno,

Dank je. Ik weet ook niet of het helpt, maar als niemand ergens op stemt helpt het zeker niet.

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion