HULP GEVRAAGD - Data conflicten

Started by Job Waterreus on Thursday, September 16, 2021
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 1-30 of 53 posts
9/16/2021 at 7:29 AM

Deze discussie is bedoeld om andere gebruikers hulp te vragen bij het oplossen van data conflicten (tegenstrijdige gegevens voor een profiel)
Er zijn op het ogenblik heel veel onopgeloste data conflicten, daarom het verzoek aan alle gebruikers om zo veel mogelijk van de conflicten die te zien zijn via https://www.geni.com/list/data_conflicts?order=&direction=&filter=&collection=updated op te lossen (dit zijn de conflicten die u zelf hebt veroorzaakt door het samenvoegen van conflicten die nog niet opgelost zijn)

Het is hierbij van belang dat er geen naam informatie verloren gaat en dat de naamvelden voor Nederlandse profielen zo veel mogelijk ingevuld worden volgens de conventie voor het Nederlandse deel van de boom:

  • Namen beginnen met een hoofdletter en worden verder met kleine letters geschreven
  • Geen leestekens anders dan een punt (.) in namen gebruiken (dus geen haakjes,, * ,/, \ of komma's)
  • Alle voornamen in het voornamen veld, maar geen patroniemen en/of roepnamen
  • Alleen patroniemen (afgeleid van voornamen/roepnaam van de vader) in het patroniem veld
  • Achternaam van een Nederland getrouwde vrouw veranderd niet bij het huwelijk, dus alleen anders dan de achternaam bij geboorte als deze officieel gewijzigd wordt (bijvoorbeeld door erkenning van een kind door de vader of bij naamwijziging bij emigratie)
  • Achternaam bij geboorte altijd vullen (ook voor mannen)
  • Naam-, spellingvarianten en roepnamen in het ook bekend als veld (gescheiden door komma's), waarbij spellingvarianten volledig uitgeschreven worden, desgewenst kan in dit veld ook de achternaam van de man vermeld worden voor in Nederland getrouwde vrouwen
  • Getoonde naam kan naar eigen smaak ingevuld worden, maar als er meerdere beheerders zijn liefst leeg laten (anders even onderling afstemmen)
  • Default naamvelden gebruiken, Nederlandse namen alleen gebruiken als iemand met verschillende namen in verschillende talen bekend is (bijvoorbeeld na emigratie) [dit i.v.m. met problemen die het samenvoegen anders oplevert]
  • Bij datum/plaats conflicten s.v.p. nagaan of er geen sprake is van notatie is het verkeerde veld (doopgegevens bij geboorte en/of begraafinformatie bij overlijden, verder zou er ook sprake kunnen zijn van het gebruik van registratie gegevens i.p.v. de gebeurtenisgegevens). Graag bronnen toevoegen!

Er is wat documentatie beschikbaar voor het oplossen van conflicten: Samenvoegen en conflicten oplossen en voor het toevoegen van bronnen: Geni bronnen en Het nieuwe bronnen systeem


Als niet duidelijk is wat de juiste gegevens zijn en de andere beheerders niet kunnen helpen of geen antwoord geven dan graag in deze discussie hulp vragen
Help s.v.p. de gebruikers die hier om hulp vragen !

9/16/2021 at 10:45 AM

Punt met deze updated is dat ik een enorme lijst krijg en volgens mij allen door de managers bevestigd dienen te worden.
Verdwijnen ze daarna uit de lijst of niet? Want dan is het een grote kans dat ik het merendeel al heb aangegeven.

Is er een manier om de lijst 'udated by me' te krijgen met 'managed by my collaborators'? Want die kan ik gelijk oplossen.

9/16/2021 at 10:48 AM

Oh, profielen die ik direct aan kan passen hebben zo'n collaborator symbool in de lijst.
Dat zijn er niet veel, maar wel wat.

Private User
9/16/2021 at 11:58 AM

Een goed initiatief, Job Waterreus !
Ik ben het met Maarten Alexander Brandts Buijs eens: alleen profielen waar men beheerder is, kan men de conflicten oplossingen (andere kun je alleen maar doorsturen naar een beheerder).
Dus een betere link is https://www.geni.com/list/data_conflicts?order=&direction=&...

9/16/2021 at 12:14 PM

Private User, die hou ik netjes bij en staat bij mij op 0.
Maar er zijn in de lijst met bijna 1000 profielen waar ik 'updated by' heb, ongeveer 100 profielen (schatting met 2 a 3 per pagina) waar ik wel collaborator ben met een manager van de profielen en ik het conflict wel degelijk kan oplossen, zonder ze te hoeven doorsturen. Die hebben dat groene over-en-weer-pijltje erbij staan. Ik ben voornemens die wel te bekijken en waar kan op te lossen. De rest laat ik even, omdat ik het merendeel waarschijnlijk al door heb gestuurd naar de manager in kwestie.

9/16/2021 at 2:14 PM

Samenwerken is voor basis gebruikers belangrijk. Als je samenwerkt met anderen die in hetzelfde deel van de stamboom bezig zijn dan kan je conflicten voor openbare profielen van die samenwerkers wel oplossen
Verder helpt het om met curators samen te werken omdat die vaak beheerder zijn van veel profielen. Ook is het nuttig eens te kijken naar https://www.geni.com/projects/Samenwerkers-in-de-Nederlandse-taal/12227 en https://www.geni.com/projects/Collaboration-Pool/1069 (zie ook https://www.geni.com/projects/Nederlandse-handleiding-GENI-voor-Dummies/13048#Samenwerken)

Als de andere gebruikers niet reageren en het over een openbaar profiel gaat, vraag dan hier even om hulp.

De andere lijst om naar te kijken is https://www.geni.com/list/data_conflicts?order=&direction=&filter=&collection=managed (de beheerde profielen. Maar dat zijn dus meestal problemen die veroorzaakt zijn door andere gebruikers)

9/16/2021 at 2:22 PM

Ik heb er voor de door mij beheerde profielen erg veel (duizenden) en dat aantal groeit sneller dan ik ze kan oplossen. Dat is ook een reden voor deze discussie.
Ik voer zoveel mutaties uit dat het regelmatig voorkomt dat het histogram (https://www.geni.com/revisions/user_histogram) afgekapt wordt door een timeout, dus wat hulp is zeer welkom.

9/16/2021 at 2:25 PM

De lijsten kan je trouwens vinden via het menu onderzoek boven in het scherm en dan samenvoegcentrum. Daar kan je dan weer rechts boven kiezen bij bekijken naar de groep profielen waar je naar wilt kijken.

9/17/2021 at 3:37 AM

Fijun dat we richtlijnen krijgen, e ik ben wat profielen aan het opschonen, en vraag ook hulp aan mede beheerders, en als die niet reageren, corrigeer ik met name mijn eigen info den probeer zoveel mogelijk de matches te maken, omdat ik veel via myher gewerkt heb beschik ook iver veel " record " matche, na 5 oct heb ik meer tijd hgn Kitty

9/17/2021 at 3:58 AM

Aarzel niet hier om hulp of advies te vragen.

9/17/2021 at 5:26 AM

Pas op met een voorstel voor het oplossen van een data conflict naar een beheerder te sturen of een ontvangen voorstel klakkeloos te accepteren.

Vaak staan er verschillende naamgegevens in de profielen en/of komen er verschillende spellingvarianten voor. Het is belangrijk dat er bij het samenvoegen geen gegevens verloren gaan, dus het is bijna altijd nodig om de profielen ook handmatig aan te passen.

Een veel voorkomend probleem zijn patroniemen die in het ene profiel in het voornamen veld voorkomen en bij het andere profiel in het patroniemen veld. Als er dan ook nog sprake is van een spelling variant kan dus niet voor de gegevens van een van de profielen gekozen worden, maar moeten de gegevens uit de profielen gecombineerd worden en dan in de juiste velden gezet worden.
Iets dergelijks speelt ook als het ene profiel de default taal tab gebruikt en de andere de Nederlands taal tab.

Ook komt het relatief vaak voor dat de achternaam van een vrouw is gevuld met de achternaam van de man (default Geni vulling als dat aangezet is). Als het gaat om een Nederlands of ander huwelijk waarbij de vrouw wettelijk haar eigen achternaam houdt, dan kan de naam van de man toegevoegd worden aan het ook bekend als veld (als er meerdere namen in dat veld voorkomen, die onderling door komma's scheiden) en/of de getoonde naam.
De achternaam moet dan gevuld worden met de laatste wettelijke achternaam van de vrouw. Als die gelijk is aan de achternaam bij geboorte zou die leeg kunnen blijven, maar dan ontstaat er geen data conflict meer als een volgende samenvoeging het veld weer zou vullen met een andere achternaam, dus daarom het verzoek de achternaam ook altijd te vullen.

Private User
9/17/2021 at 8:55 AM

Ik heb net een manier gevonden om data conflicten af te handelen wanneer ik niet zelf de beheerder ben (of samenwerk met een beheerder) :
1. Bewerk het profiel: maak het profiel gelijk aan de gegevens in de tweede kolom.
2. Sla de gegevens op. (nu zou er geen data conflicten meer).
3. (Herhaal dit als er een derde, enz. kolom is.)
4. Bewerk het profiel opnieuw en verander de gegevens nu tot wat het zou moeten zijn.

Wel een beetje omslachting, maar het werkt.

9/17/2021 at 12:28 PM

Bedankt voor dit initiatief, Job. U kunt mij inschakelen voor toekomstige communicatie over problemen in dit verband. Ik werk voornamelijk aan de Zuid-Afrikaanse boom naast de Deense, Duitse en Nederlandse bomen, maar ik ben bereid om te helpen waar ik kan.

9/17/2021 at 12:30 PM

Herman Booysen hartelijk bedankt

9/17/2021 at 12:58 PM

Het kan helpen om SmartCopy (https://www.geni.com/projects/SmartCopy/18783) te installeren om data conflicten gemakkelijker te kunnen zien, zodat ze gelijk opgelost kunnen worden als ze ontstaan (zie ook https://www.geni.com/projects/Nederlandse-handleiding-GENI-voor-Dummies/13048#Waarschijnlijkheidscontroles). SmartCopy kan trouwens ook gebruikt worden om andere problemen te signaleren en t.b.v. van het zoeken naar bronnen.

9/18/2021 at 3:40 AM

Het spijt me, maar ik kan er niet meer aan meewerken. De reden daarvoor is, dat ik bij bijvoorbeeld tegenstrijdige geboortedata de bronnen zou moeten controleren, en dat kan ik niet, omdat ik dan betalen moet voor een data-abonnement bij My Heritage.

En dat is iets dat ik principieel weiger, omdat alle relevante bronnen die My Heritage voor Europese profielen biedt archieven zijn, of sites zoals genealogie online, die van zichzelf gratis zijn. My Heritage houdt zich naar mijn mening dus bezig met oplichting.

Vroeger waren er nog redelijk veel profielen die wel rechtstreeks naar een publieke bron verwezen, maar nu die met My Heritage-rotzooi verpest zijn, doe ik niet meer mee.

Het zou fijn zijn als anderen hier ook tegen in het geweer komen, omdat hiermee het nut van Geni langzaam verdwijnt. Nu heb je zelfs aan een Pro-lidmaatschap niet meer genoeg.

P.S. Ik zou bij profielen nog alternatieve bronnen kunnen gaan zoeken, maar daarmee los ik het probleem van het bedrog niet op.

9/18/2021 at 4:03 AM

Enno,

Ik maak totaal geen gebruik van MyHeritage. De Nederlandse bronnen zijn prima benaderbaar.
Dus ik zoek bij tegenstrijdige gegevens gewoon de Nederlandse bronnen erbij, en zet deze in de profielen

9/18/2021 at 4:11 AM

Juist als we met ons alleen bij Nederlandse profielen de gratis bronnen massaal toevoegen, dan heb je dat probleem prima getackeld
Dan blijven die MyHeritage bronnen er wel tussen staan, maar is er minder noodzaak om die aan te klikken als je een gratis alternatief hebt.

9/18/2021 at 4:13 AM

Overigens heb ik inmiddels van de 37 tree conflicts 'updated by me', er 30 opgelost (die andere 7 zijn wat lastig) en ben ik bezig met het oplossen van data-conflicten waarbij ik collaboration heb.

9/18/2021 at 4:30 AM

Ik heb meer dan 999 mogelijke duplicaten te doen en er komen er per dag meer bij dan ik kan oplossen en voor data conflicten is het nog erger.
Ik update meestal per maand een paar duizend profielen met uitschieters tot boven de tienduizend, maar er komen sneller nieuwe conflicten bij dan ik ze kan oplossen. Dus het helpt als iedereen in ieder geval probeert de conflicten op te lossen die ze zelf veroorzaken.

9/18/2021 at 4:34 AM

Enno Borgsteede kijk eens bij https://www.geni.com/projects/Nederlandse-Bronnen-Dutch-Sources/8618
Daar staan voldoende gratis bronnen om de meeste conflicten voor Nederlandse profielen op te kunnen lossen.

9/18/2021 at 6:17 AM

Het is in zekere zin een principezaak, waarbij ik eigenlijk van de gekoppelde betaalde bronnen af zou willen, omdat je ze zonder te betalen niet eens kan bekijken. Dat is ook de reden dat ik me steeds meer op FamilySearch ben gaan richten.

Maar tegelijk is het wel zo dat als we het advies van Maarten Alexander Brandts Buijs massaal opvolgen, we inderdaad de afhankelijkheid van My Heritage kunnen verminderen. Of ze die boodschap ook begrijpen weet ik niet, maar ik kan het voor een paar profielen wel proberen.

9/18/2021 at 6:36 AM

Welke site zou je trouwens aanraden qua bronnen? Ik heb net voor 1 familielid openarch.nl gebruikt, omdat ik daar qua stabiliteit meer vertrouwen in heb dan in de sites van de archieven zelf.

9/18/2021 at 6:36 AM

Ik heb ooit een pro abonnement voor twee jaar bij My Heritage gehad, heb een stamboom met over de 5000 profielen gemaakt, met hulp van een verwant familielid, maar toen ik niet meer een betaald abonnement wou, kon ik gelijk nergens meer bij, weg profielen en weg foto's.
Ik gebruik nu Geni, Wikitree en Ancestry, en de gratis bronnen wiewaswie, open archieven en natuurlijk gemeentijke en provincie

9/18/2021 at 11:52 AM

Op zich kan je een stamboom met foto's wel downloaden met Family Tree Builder. Ook een GEDCOM-bestand downloaden kan wel, al krijg je dan de foto's niet mee.

Het kwalijke is echter, en dat geldt ook hier, dat een bron die My Heritage bij een van onze archieven haalt, dan wel bij FamilySearch, of Bob Coret, zo wordt opgeslagen. dat die via hun site wordt opgehaald. En dat betekent dus dat zelfs waar je al voor betaald hebt onbereikbaar wordt.

Nog botter zou ik kunnen stellen dat iedereen die een match bij My Heritage toevoegt eigenlijk zijn of haar middelvinger opsteekt richting de gebruikers die niet voor My Heritage willen betalen, en denk ik zelfs richting diegenen die wel een Pro-lidmaatschap van Geni zelf hebben. Ik heb dat laatste ook gehad, zonder abonnement bij My Heritage, en ook dan kan je niets met de bronnen van My Heritage.

9/18/2021 at 11:57 AM

Het beroerde van de query waar Job mee begon is, dat de lijst niet kleiner wordt als je een verzoek aan de beherder hebt gestuurd. Je kan dus niet zien hoe ver je bent, als je niet zelf een administratie bijhoudt.

Weet je daar iets op Job Waterreus?

9/18/2021 at 1:21 PM

Enno Borgsteede

Het helpt als je met veel gebruikers samenwerkt, dan hoef je niet op een reactie te wachten, maar kan je het conflict zelf oplossen.

Voor openbare profielen waar je niet samenwerkt met de gebruiker kan je een bron of bronverwijzing toevoegen, dan kan je aan de aanwezigheid daarvan zien dat je zo'n profiel al afgehandeld hebt.

Wat ik zelf doe is de eerste lijst (die van zelf veroorzaakte conflicten) niet sluiten voordat ik de browser afsluit en hem weer automatisch laten openen als ik de browser weer opstart. Op die manier kan je dan alle pagina's afwerken. Als je verder bij een samenvoeging gelijk de data conflicten die dan ontstaan oplost, dan is dat een methode de redelijk goed werkt.
(Ik gebruik SmartCopy en dat helpt om alle data conflicten zo veel mogelijk gelijk na een samenvoeging op te lossen)

Private User
9/19/2021 at 12:30 AM

Enno Borgsteede Ik gebruik wiewaswie.nl om de samenvattingen van bronnen te vinden. De samenvattingen worden gemaakt door vrijwilligers die handmatig de foto's van bronnen lezen en de interessante informatie er uit halen. Het is gratis, maar voor een klein bedragje per jaar word je vriend van CBG en kun je zoeken op twee personen.

Om dat in Nederland en omgeving de meeste archieven gratis toegankelijk zijn betaal ik voor de zoekmachine die het mij gemakkelijk maakt om de bronnen te vinden. Ik gebruik mijn MyHeritage data abonnement voor het grote deel voor de zoekmachine zo dat ik sneller de gratis toegankelijke bronnen kan vinden. Het bespaart mij tijd en tijd is soms geld.

Private User
9/19/2021 at 12:43 AM

Over FamilySearch vs MyHeritage/Geni. Er zit een ander verdien model achter FamilySearch, dan achter MyHeritage/Geni. Het nadeel van FamilySearch is dat een deel van website alleen zichtbaar is voor leden van organisatie achter FamilSearch.

Private User
9/19/2021 at 6:49 AM

Enno Borgsteede zie voor een alternatief om een bericht naar een andere beheerder te sturen mij suggestie: https://www.geni.com/discussions/237336?msg=1503168

Showing 1-30 of 53 posts

Create a free account or login to participate in this discussion