Vragen over het gebruik van Geni.

Started by Private User on Saturday, August 9, 2014
Problem with this page?

Participants:

  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Geni Pro

Related Projects:

Showing 1-30 of 79 posts
Private User
8/9/2014 at 8:49 AM

In deze discussie kan iedereen vragen stellen over het gebruik van Geni, termen die gebruikt worden en vragen hoe iets werkt op Geni.
Samenvoegings- verzoeken en samenwerkings- verzoeken worden hier niet behandeld.

Private User
8/10/2014 at 6:10 AM

soms mist het "relatie" rechter tab. Hoe komt dat en hoe is dat op te lossen?

Private User
8/10/2014 at 6:23 AM

Alleen beheerders en naaste familie hebben toegang tot de relatie tab.
Indien u hier toegang tot wens te hebben zou u medebeheerder dienen te worden.

Private User
8/10/2014 at 6:23 AM

Private User

Dat betekent in elk geval dat je geen samenwerkingsrelatie met de beheerder van dat profiel hebt.

Private User
8/10/2014 at 7:42 AM

Ik bedoel eigenlijk de ´verwantschappen' tab, rechts van de ´basisgegevens´

8/10/2014 at 8:53 AM

Jeannette,

Weet je waarom Geni dan vind dat je dan wel de gevens van de persoon mag zien en wijzigen en niet de gegevens van de relatie?

Private User
8/10/2014 at 9:19 AM

Er is wel een truc - maak de relatie opnieuw aan (leeg, alleen de namen) en doe dan een merge. En zie daar, de Relatietab is er.

Private User
8/10/2014 at 10:17 AM

@Rene op die manier wordt je medebeheerder. Het is truc die ook andere problemen relatie problemen kan oplossen. Het werkt in de bigtree, maar niet in de private trees.

8/10/2014 at 12:04 PM

De truc is handig, maar waarom zou Geni het afschermen?

8/10/2014 at 1:52 PM

dat moet je aan Mike Stangel vragen !

8/10/2014 at 1:56 PM

Ik zal het ook vragen in de discussie http://www.geni.com/discussions/136757, daar is Mike regelmatig.Ik hoopte dat iemand hier het wist.

8/10/2014 at 3:02 PM

Intussen heb ik antwoord gekregen (van een andere gebruiker): Er is geen wijziginshistorie voor dat tabblad.Door samenwerking te eisen is de kans op fouten wat kleiner.

8/11/2014 at 12:27 AM

n meer gevallen is Geni omslachtig. Als je een nieuwe persoon toevoegt, dan kun je de nicknames en het beroep niet meteen invullen, dus doen de meesten het helemaal niet. Als je een partner toevoegt kun je in eerste instantie niet de huwelijksplaats en datum invullen, maar ook niet dat het om een (ex-)partner, of ex-wife, of (ex-)financé gaat, dus doen de meesten het helemaal niet. Bij dataconflicts na merges moet je kiezen tussen 2 alternatieven, maar soms is geen van beide geheel juist en moet er achteraf nog veranderd worden, maar de meeste gebruikers doen helemaal geen oplossen van dataconflicten en treeconflicten en als ze het al doen dan gokken ze vaak op wat zij denken dat juist is, terwijl daar geen controle op is. Het achteraf corrigeren vinden de meeste gebruikers ook weer te veel werk. Als niet manager kun je vaak geen conflicten oplossen en moet je een profiel van een abandoning, onwillige, onbekwame of niet actieve manager hijacken om manager te worden en de problemen op te lossen, maar hijacken wordt door Geni negatief beoordeeld.

Private User
8/11/2014 at 9:19 AM

Als een manager niet reageert vanwege diverse redenen, dan staat de weg open om deze persoon wel correct in de big tree te zetten. En daarna kun je een verzoek doen om de twee profielen samen te voegen. Vele hier kennen mij als ongeduldig en zie deze truc niet als tegen de regels. Maar soms bespaart het mij wel veel kopzorgen.

8/11/2014 at 9:28 AM

Ik werd, mede doordat ik die truc (en andere trucs) toepaste, enkele weken geschorst als gebruiker

Private User
8/11/2014 at 11:53 AM

SmartMatches kunnen meer informatie hebben dan het profiel op Geni, er kunnen dus aardig wat aanvullingen gemaakt worden als je geluk hebt. Ik zelf voeg ze ook toe om dat ik de notificaties knap irritant vind als je naar de stamboom kijkt.

8/11/2014 at 12:27 PM

de meeste geef ik een delete click, dan heb ik er geen last meer vasn, als ze toch geen nieuwe info geven, maar echt hinderlijk vind ik de duplicate matches die nergens op slaan en als je dat dan ontdekt hebt is er geen enkle manier om die weg te clicken als basic user!

8/11/2014 at 12:29 PM

Wat ook volstrekt belachelijk is, dat smartmatches wel als bron kunnen worden toegevoegd aan een profiel, terwijl het niet meer zijn dan hints, omdat elke bron ontbreekt, maar recordmatches, die wel echte bronnen zijn, kun je niet toevoegen als bron aan het profiel. Voor mij is dat een regelrechte blunder van Geni en MH, daar zou iemand eens wat van moeten zeggen !

8/11/2014 at 12:31 PM

Fred,

Er moet een manier zijn, maar ik heb nog geen tijd gehad er beter naar te kijken. Ik krijg er regelmatig een aantal in de mail van Geni en daarvan kan je ook als niet betalende gebruiker aangeven dat ze niet kloppen.
Als ik tijd heb zal ik de link vanuit de mail wel eens vergelijken met die vanuit andere bronnen.

8/11/2014 at 12:49 PM

Inzake RecordMatches en SmartMatches. Ik kan beide goed- of afkeuren doch enkel indien ik (mede)manager ben van een profiel. Ik ben trouwens verbluft van hoe rijk het bronmateriaal aan het worden is. Bv. zo kune je op WieWasWie niet aan Amsterdams materiaal raken (want Amsterdam heeft een mooi betalend model voor de archieven) - maar de informatie zit intussen wél in de RecordMatches (minstens al tot in de 16de eeuw).
Ik ben fan van de RecordMatches. SmartMatches raak ik nooit aan, want het heeft voor mij totaal geen zin om indicaties te geven naar private bomen op MyHeritage waar het meeste werk onvermijdelijk van andere websites komt (Geni incluis) - zonder noodzakelijk zoekwerk in archieven.

Private User
8/12/2014 at 5:01 AM

Niewe vraag: Wanneer ik een nieuw echtgenote toevoeg, vul ik altijd de naam van de echtgenoot in in het 1e veld en de meisjesnaam in het daarvoor bestemde veld. Zodoende komt er te staan voornaam achternaam (meisjesnaam). Maar vele gebruikers doen dat niet, die vullen alleen de meisjesnaam in n het eerste veld. Probleem ontstaat wanneer een persoon via een merge gekoppeld wordt aan een andere tree. Dan zie je dus verschillen in notatie. Wat te doen in zo een geval? Aanpassen? Wat is de door Geni aanbevolen methode?

8/12/2014 at 5:24 AM

Genealogisch is er maar één methode, in beide vakken de meisjesnaam, wil je toch de gehuwde naam vermelden, dan in het nickname vak! De straatnaam, herkenning voor genealogische onbenullen, kunnen in het displayvak. Ik kom elke dag op Geni profielen van gehuwde vrouwen tegen met de naam van de man in het eerste achternaamvak en stelselmatig verwijder ik deze allemaal en vervang ze door de geboorte achternaam, dat zou elke gebruiker moeten doen!

Private User
8/12/2014 at 5:39 AM

Waarom voorziet GENI dan in de andere methode (met de meisjesnaam tussen haakjes).

8/12/2014 at 5:47 AM

Omdat de oprichters van Geni niets wisten/weten van genealogie en een sociale site hebben opgezet voor levende personen die elkaar in het dagelijks gebruik niet anders kennen dan met straatnamen en deze makkelijker hanteren als ze samen naar voorouders gaan zoeken en gemakkelijk moest het zijn want de massa moest geld in het laadje brengen, niet die weinige echte genealogen! . In de Angelsaksische wereld zie je dit veel, terwijl de echte oude grote genealogiesites alle de meisjesnaam hanteren. Geni had dat kunnen oplossen door de meisjesnaam altijd te vermelden in alle overzichten en op alle lijsten, maar waarom ze dat niet doen zal altijd wel een raadsel blijven.

Private User
8/12/2014 at 9:49 AM

overigens was dat gebruik soms aanleiding tot hilariteit.

dit is echt gebeurd.
in het dorp waar mijn schoonmoeder woonde, leefde een vrouw die Mien Jeuken heette. Zij zou trouwen met een man die Billekens heette.
Vanaf dat moment werd zij Mien Billekens-Jeuken genoemd....

Private User
8/12/2014 at 1:57 PM

Ik heb genoten van de discussie - dank! En ook weer wat geleerd. Ik zal de meisjesnaam voortaan niet meer gebruiken. En ja, dat verengelsen van de namen heb ik ook een paar keer gezien en gecorrigeerd.

In welk geval is het nodig of wenselijk of gebruikelijk om de manager(s) van een persoon te verzoeken om iets te wijzigen of aan te vullen in plaats van dat zelf te doen? Bijvoorbeeld missende geboorte- of sterfdatum of onjuiste datum. Of trema vergeten etc.

8/12/2014 at 2:04 PM

René ik hoop dat je je vergist en bedoelt dat je de naam van de man voor de gehuwde vrouw niet meer zult gebruiken!

Private User
8/12/2014 at 2:06 PM

Haha Fred, ja natuurlijk. Ik zie ook wel eens de geboortenaam in HOOFDLETTERS, is dat wenselijk?

8/12/2014 at 2:33 PM

Neen, dat vind ik storend, maar het is een optie die zelf iedereen kan bepalen in zijn instellingen. Wel bn ik een voorstander van alle achternamen geheel in hoofdletters, mogelijk niet zo fraai, maar dan is het internationaal wel duidelijk wanneer een achternaam begint en eindigt, bijvoorbeeld VAN PLOOS VAN AMSTEL in het achternaam- en geboortenaamvak. Ook ben ik een voorstander van alle officiële (ook wel genoemd doopnamen, hoewel de meesten nooit gedoopt zijn) voornamen in het eerste voornaamvakje te zetten en de roepnaam tussen haakjes in het tweede voornaamvak. Degenen die persé de gehuwde vrouwennaam in de straat taal willen zien kunnen dan in het displayvenster die naam opnemen bijvoorbeeld bij Agathe Jeanne (Jade) ADAMA VAN SCHELTEMA in het displayvenster Jade HAENTJENS DEKKER-ADAMA VAN SCHELTEMA omdat ze getrouwd was met Antonius Johannes Gerardus (Ton) HAENTJENS DEKKER

8/12/2014 at 2:37 PM

Let wel, dat het hier mijn persoonlijke mening betreft, die dus niet representatief is voor het algemeen gebruik op Geni. Ik heb het maar niet over de patronymen, want dat zijn geen officiële namen, en horen eigenlijk thuis in het nicknamevak, maar bij gebrek aan een echte achternaam willen velen deze als achternaam gebruiken, hetgeen ik principieel fout vind, dan maar liever in het eerste voornaamvak en in het achternaamvak NN. Ook dit is slechts mijn persoonlijke mening.

Showing 1-30 of 79 posts

Create a free account or login to participate in this discussion