• Join - It's Free

Halolan ja Sykiälän Kurppien sukulaisuus

Started by Kari Terho on Wednesday, February 13, 2019
Problem with this page?

Participants:

• Geni member
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 51 posts

Hei,

ne jotka tietää Halolan Kurppien tietoja, niin laittakaapa esiin Geniin niitä. Pienimuotoisella testillä yritetään katsoa, ovatko Halolan ja Sykiälä Kurpat "samaa sukua". Sykiälän Kurpista onkin aika paljon laitettu näkyviin ja on hiukan DNA:takin heiltä tiedossa. Halolan Kurpista kaivattaisiin myös DNA-tuloksia, jotta asiassa päästään eteenpäin. Nyt saisi halvalla myös Familyfinderin otettua, joten jos sillä kokeillaan ensiksi.
Terv Kari Terho

Miulla olis oma dna otettuna ja myös äidilläni jos auttaa siihen kurppien dna selvitykseen. Mummoni äidin puolelta on siis Kurppia Halolasta. Mites mie ne tiedot liitän tänne? Löytyvät siis miun sukupuusta genistä kyllä..

Terv. Suvi K

Halolan Kurpista näkyy olevan tietoja Genissä jo 1500-luvulta, tosin ilman lähteitä. Voisi kuvitella, että lähtökoti on siellä, koska kyläkin kulkee 1723 väestöluettelossa (kuulemma) Kurpolan nimellä. Sykiälästä mainitaan vasta Isonvihan jälkeen elänyt Matti Tuomaksenpoika. Lauri Lempiäisen mukaan Sykiälästäkin on tietoja suvusta 1600-luvulta, mutta ei täsmennä tietoa.

En usko, että serkkutestistä on mitään hyötyä, kun mahdollinen yhteys on aikaisintaan 1600-luvulta. Jos osuma tulee se on sattuma. Ylipäätänsa uusikirkkolaisten välillä usein tulee osuma. Kyllä siinä melkein Y-DNA tutkimukseen joudutaan. Poissulkevan tuloksen voi saada halvallakin, mutta varmistus taitaa vaatia aika monta satasta.

Itse en ole tietääkseni Kurppia, vaikka olen niitä jonkin verran Geniin laittanutkin.

Terveisin, Harry Smeds

Tarkkaan ottaen Kurppien tila näyttää olevan 1723 omana kylänään, mutta suku jatkuu Halolassa.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13035752

No serkkutestillä päästäisiin erään halukkaan näytteenantajan kanssa alkuun ja sitten voidaan, kun tarjouksia on FT:llä, teettää enemmän tietoa samasta näytteestä, jos intoa ja rahaa on. Hyvä jos Suvilla on omat mtdna näytteet jo. Katsotaan miten niitä hyödynnetään aikanaan ja siirrellään sitten. Olisi hyvä, jos Suvi saisit jonkun Halolan varman mies-linjan Kurpan ottamaan myös oman Y-DNA37 tai mielummin Y-DNA67 näytteen. Ongelma on vaan löytää halukas , kun ne maksaan sen pari sataa. Kuitenkin tilasin nyt yhden FF-Kitin ja yritämme saada yhteistyökumppanin kanssa näytteen lähtemään tässä keväällä. Katsotaan kuinka onnistuu. Varmaan on kuten Harry sanoo, ettei helpolla selviä, mutta aika näyttää. Oletushan on, että sukua nämä Kurpat ovat, mutta olisihan se hienoa "todistaa". Minulla on otettu Y67 ja olen siitä tilannut vielä tarkennuksia eilen. N-M231 (arvioituna ehkä Z1941 tai Y21575)
Oma isälinjani löytyy "Paavo Terho" haulla Genissä.

Hei kaikki,
Mulla on Genus Seniorissa jokunen sata Kurppaa. Saisikohan niitä jotenkin siirrettyä, ettei tarvtsisi naputtaa jokaista erikseen. Halolan Kurppien ja Sykiälän Kurppien yhteistä esi-isää on etsitty vuosikymmeniä, toistaiseksi tuloksetta. Toivottavasti nyt onnistuu.

Terveisin,
Kirsi

Tuohan olisi hieno lisä sukupuihin. Niitä on olemassakin täällä jo, mutten ole keksinyt keinoa, miten ne saa esiin helposti. Jos ei saa siirrettyä, niin voidaan jakaa homma. Laita osa vaikka minulle sähköpostissa. Meillä menee kuitenkin ainakin 3 kuukautta ennenkuin on sellaisia tuloksia saatu, joita voisi verrata. Eli ei tässä kiirettä ole. Kunhan päätät, niin laita sähköposti, niin annna oman osoitteen.

Eiköhän niistä Genissä pääosa ole kantaisien jälkeläisinä jälkeläisraportissa tai jälkeläislistassa tai puussa Siirry-valinnassa.. Äkkiä katsoen noin 100 Halolassa ja 200 Sykiälässä. Hiskissä noin 900

Katselin joskus Sykiälän Käiväräisiä ja samalla "pakosti" Kurppia. Näyttäisi Käiväräiset olevan "vanhaa" Sykiälän Kurppa-sukua....

Sykiälän Kurpista esim. 1635 "Heikki" Kurppa vaimoineen:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13581787

Matti Tuomaksenpoikaa ei saa ainakaan helposti yhdistettyä vanhempaan Kurppa-sukuun. Olisiko sukunimi tullut Kurppa-tilan mukaan, jonne asettuivat (alin rivi) MK 1727:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12752818

Onko tässä "Kallella" jokin (muu) sukunimi (HK 1728), kolmas Sykiälässä:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13464329

Muutenki näyttäisi Kurppa-sukunimi tulevan kirjoihin vasta 1750-luvulla?

t. Pekka A

Muistin Kurppieni määrän vähän väärin. Niitä on 1370 henkilöä.
Genuksesta saa tehtyä gedcomin, mutta saako sitä siirrettyä Geniin onkin jo toinen juttu. Hyvä olisi jos saisi siirrettyä. Pelkään, että vanha läppärini - jossa kaikki tutkimukseni ovat - lahoaa, eikä Genusta saa enää asennettua mihikään nykylaitteeseen :(

Mun Kurppa-kytkökseni on äidinäitini Maria Taavetintytär Kihlström os. Kurppa 1886-1967.
Terv. Kirsi

En ole perillä noista siirtoasioista, koska olen "uusi" geniläinen. Ota Kirsi kuitenkin ainakin kahdelle muistitikulle nuo tiedostosi talteen, koska jonain päivänä se läppäri hajoaa. Kai siitä printinkin varatiedoiksi saa?
Tosin luulen, ettei tämä genikään ole "ikuinen", mutta sen aikaa, kun on pystyssä, tätä kyllä kannattaa hyödyntää tämmöisenä talkooalustana, ettei jokainen tee samaa työtä.
Sain Mirja Rämöltä hänen keräämänsä Sykiälän Kurpat ja lisään pikkuhiljaa niitä tänne geniin.

SuomiDNAn facebook ryhmässä Marja Pirttiaho jakoi alennuskoodeja äsken. Tein sitten sen takia vielä lisätilauksen tuohon X-henkilölle tilattuun Kit;iin, jolla saadaan Halolan Kurpista näyte eli nyt on tilattu hänelle sekä FF että Y67. Noilla päästään alkuun hyvin. Halolan Kurpat saavat sitten rahoittaa jatkotutkimukset tässä asiassa. Oma näytteeni on Sykiälän Kurpista ja tulossa on Y111+ FF.

Geniin ei ole saanut aikoihin tuotua Gedcomia. Mutta nyt kuulostaisi, kun kuraattorit voisivat sitä tehdä, koekäytössä? Se kai pyrkii estämään kaksoiskappaleiden tuonnin, mikä sotki alkuvaiheen tuonnit kaaokseksi.

Kalle Matinpojan sukunimenä 1728 on Moisio (kuten Lempiäinenkin on merkinnyt 1754-väestöluetteloon). Hyvä jos Y-DNA:t ovat tulossa.
Mainittakoon, että 1732 Sykiälään ei ole merkiity "Kallea" (näkyy vielä 1731 vaimoineen). 1735 Kalle ilman vaimoa, 1738 taas vaimon kanssa. Ei taida olla ihan varmaa onko koko ajan sama Kalle Matinpoika. Alla HK-linkit.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12727337
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12748500
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12714086
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12253831

Gedcom tuonti on nyt sallittu Genissä. Systeemi auttaa löytämään kaksoiskappaleita, mutta on tuskin vedenpitävä. Tuonnin voi tehdä joko erillisenä oksana, tai aloittaa olevasta henkilöstä. Jos tähän ryhdytään Kirsin puulla homma on tehtävä taiten ja varauduttava huomattavaan yhdistelyrumbaan. Voin ehkä rajallisesti auttaa yhdistelyissä Proni turvin.
Kai se oksana on aloitettava, tuskin löytyy Kurppaa, jolta puuttuisi paljon esivanhempia tai jälkeläisiä.

Nyt alkaa olla lopuillaan tiedot omista Kurpistani. Muutamia vielä laitan. Näitä nuorempia on kyllä selvityksessä, mutta jätän heidät väliin. Laitellaan sitten myöhemmin. Nyt Kirsi voisi alkaa kokeilemaan siirtoa Gedcomin avulla.

Tuomas Martinpoika Kurppaa koskien. Hän on nimittäin teon alla olevan Y67-DNA-isälinjan päätepiste: Veljeni on tehnyt 20 vuotta sitten tutkimusta ja hänen papereissaan ei ole vaimona Vappu Yllötär vaan Agneta Heikintytär: Pystyykö kukaan tarkistamaan?

Voisiko puoliso ollakin Agneta Heikintytär, s. n. 1687 k. 25.2.1750 Halolassa? Avioon olisivat menneet n. 1710 ? Ja heillä olisi lapset: Yrjö s. ? k. 9.5.1741 Halola; Helena s.1709 k. 6.4.1763 Hämeenkylä, ; Pietari s.n. 1711 k. 6.1.1758 Halola ; Beata s.n. 1715 k. 10.5.1789 Sykiälä ; ???

Gedcom on osoittautunut ongelmalliseksi j tuottanut paljon kaksoiskappaleita. Tarkkana, please.

Taitaa vaimo 1723 olla "Vappu Yllöntytär" (jos sama henkilö kyseessä):
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13035752

Tuomakselle ilmestyy vaimo henkikirjaan 1697 (ei vielä 1694). Ikänsa puolesta voisi olla n. 1673 syntynyt Vappu.

Genissä on isälinjaa pidemmällekin.

"Martti" esim. täällä:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12334113

Kiitos vastauksesta. Varmaan noin on. Isälinja tosiaan on täällä Genissä pidemmälle. Ei kyllä oikein omat taidot pure tuohon kirjoitustyyliin.

No nyt on ensimmäiset vertailtavat Kurppa-tulokset Y67 esillä. Eroa on näiden "sukulaismiehiksi" luultujen välillä 16 markkeria, joten he eivät esiinny kummankaan top10 listalla. Toisen analysoitu on N-Z1941 ja toisen ennustettu on N-Z4786. Vaikuttaa siis siltä, ettei yhteistä esi-isää löydy kovin läheltä. Serkkutesti sen sijaan antaa osumia lähisukulaisiin lievästi. Jotta näin siinä kävi.

Tämä on kiinnostava seurapiiri. Teetin saman Y-DNA67 testin ja siihen tarkennuksen ja haploni on sen mukaan sama N-Z1941 kuin tuolla Kari Terholla. Tarkastelin Z1941-projektissa mukana olevien nimiä, ja siellä suurin osa oli Kurppia, Salmia ja Määttäsiä (tai Määttä). Kurpat olivat Uudeltakirkolta ja mutta Määttäset olivat aika suurelta osin Pohjoisemman Karjalan seuduilta (vaikka onhan heitä Uudellakirkollakin esim. Anttanalassa). Itse olen Uudenkirkon Leistilän kylän Leinoja. - Vähemmän siellä listassa oli Parjasia ja Mattiloita, mutta olipa mukana jokunen Myrsell Ruotsista ja Rigold Virosta. - Oma sukulaisuuteni Kurppiin perustuu Genissä nyt naimakauppoihin. Tuo haploryhmä viittaa kyllä siihen, että jotain suorempiakin yhteyksiä olisi, mutta sellaisia ei ole Genissä ainakaan vielä. Pitäisi varmaan bongata joku yhteinen esi-isä ennen 1600-lukua. Se kai vaatisi jonkin Big-Y testin tilaamista minun ja jonkun Kurpan kanssa. Ei oikein nappaa.

Hei,
Selvitellään asiaa. Itselleni on tulossa bigy. Löytäisin, että aika moni suku on muuttanut Kannaksella Saimaan rannoilta, ja se yhteinen isä on 1500_luvulla siellä. Sykiälän ja Hallman Kurpat ei näiden näytteiden mukaan ole samassa isä linjassa. Selvitelln ...

Löytäisin. On Olettaisi n.

Jään seuraamaan keskusteluanne. Oman sukuni takia minun ei kannata teettää mitään BigY-testiä, kun en ole löytänyt muualta Kanta-Suomestakaan mitään Leinojen tai muita saman haploryhmän keskittymiä (paitsi ehkä nuo Määtä/Määttäset)), jotka olisivat osumia tai jotka eivät olisi nimenvaihtajia. - Sen sijaan, jos teiltä löytyisi eri nimisiä sukujanne yhteenliittävä esi-isä nyt tehtyjen BigY-testienne avulla niin minunkin saattaisi olla järkevää katsoa onko meidänkin porukka jotenkin samalta suunnalta, kun haploryhmäni on Z1941.

Sorry, siis Määttä/Määttänen. Eihän sekään ole pois laskuista, että jos joku Leinojen esi-isä onkin ollut joskus muunniminen, ja vaihtanut Leinoksi vasta saavuttueen Kannakselle. ;-)

Jep, kirjoitin tuon edellisen kännyllä ja eihän se virheittä onnistu. Haploa Z1941 näyttää olevan noin 30 kappaletta ja pääosa śijoittuu Kannakselle ja maksimissaan sille ajalle, jolloin Ruotsi valtasi alueen ja ortodoksit pakenivat ja luterilaiset "Suomesta" uudisasuttivat seutuja. Varmaan on alkuperäisiäkin jäänyt entisille asuinsijoilleen. Joten tuo on minulla yksi lähtökohta. Sukunimet taas muuttuu kirjurin mielentilasta riippuen ja kun kirkonkirjat eivät kauemmas ulotu, niin vain dna-antaa lisäviitteitä. Mutta ei tässä kannata hätkyillä. Oma BigY-tuloksen valmistuminen on siirretty jo 5 kertaa ja kunhan se tulee, niin mietitään lisää. Tässä vaiheessa kuitenkin vaikuttaa siltä, etteivät Halolan Ja Sykiälän Kurpat ole isälinja-sukua. Muuta sukua kyllä ovat. Omat str-tulokset viittaavat Rantasalmen suuntaan. Mutta odotellaan...

Tuli BigY:kin Sykiälän Kurpalle (=minun näyte eli os. Kurppa 120 vuotta sitten) eli on N-Y52469 ja tuntemattomia variantteja on paljon vielä, joten se tarkentuu sitten ajan kuluessa, kun muut tekee BigY;n. Katsoin vielä STR-arvojen poikkeamat Karjalan y67-results-taulukon mukaan Sykiälän Kurpan, Halolan Kurpan ja Leistilän Leinon näytteissä. Erot on seuraavat:
Sykiälä-Leistilä eroa 0n 11 markkeria. Halola-Leistilä eroa on 14 markkeria. Sykiälä- Halola eroa on 16 markkeria, jos meni laskenta oikein. Y111-tuloksessa on eroa Sykiälä-Halola Kurpilla 23 markeria. Tämä asetelma viittaa mielestäni siihen, että Sykiälä-Leistilä tulokset ovat lähempiä Y67-sukulaisuutta näistä. Eli jossain vaiheessa (=alehintaaikaan) Leistilän tulos ehkä kannattaisi korottaa BigY:hyn. Sukunimet on vaihtuneet minullakin jostain syytä 120 vuotta sitten, joten ne on mitä on.

Luinpa taas tämän keskustelun. Genistä löysin, että Paavo Terho oli "Paavo Matinpoika Terho is your third cousin twice removed". Kari, tätäkö Paavo Terhoa tarkoitit, että oli esi-isäsi (asui sykiälässä). Siinä meidän välillä on joku Nyström ja Paju! - Minä en ole teettänyt muuta kuin Y67-testin ja kuten totesin, sille myös tarkennuksen Z1941 (sama kuin sinulla). Seuraan siksi kiinnostuneena, mitä saat irti BigY-tuloksesi avulla. Olen tässä talvella lueskellut historiaa, ja ihmetellyt Suuren Pohjan sodan vaikutuksia Kannaksen asujaimistoon. Sehän aiheutti koko Etelä-Suomen alueella valtavia väestösiirtoja ja orjakauppaa ja etnisiä puhdistuksia jopa. Olenkin ihmetellyt, missä meidän esi-isät ovat sen aikaa lymynneet kun Kannakseltakin on kerrottu kokonaisia kyläkuntia tapetun kasakoiden(?) toimesta.

Joo, juuri tuo Paavo Terho on isoisäni. Syntyään ollut siis Paavo Kurppa, Sykiälästä ja toimi Uudenkirkon kirkonkylässä opettajana. Muutti sukunimensä jostain syystä, olisiko paikkakunnalla ollut "liikaa" Kurppia. Y700 tulos on siis N-Y52469 ja olen siinä yksinäni, joten lisää testejä Kurpista tai muusta lähisuvusta pitäisi saada. Antti Matias näkyy tehneen Y700. Onko hän sukuasi?

Showing 1-30 of 51 posts

Create a free account or login to participate in this discussion