Friesland

Started by Job Waterreus on Monday, March 23, 2020
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 16 posts
3/23/2020 at 11:40 AM

Mist u gemeentes binnen Friesland of komt u nog dorpen of gemeentes tegen met Frater als provincienaam meld het hier.
Graag alleen gemeentes die na 1800 zijn verschenen of verdwenen hier melden. En dan liefst met jaartal van verschijnen en verdwijnen.
Voor kleine plaatsen kan het helpen om aan te geven waar ze liggen (bij het registreren moet een locatie opgegeven worden).

3/23/2020 at 1:03 PM

Job ik stoor me aan het postcode systeem, alles wat we van vroeger weten is op basis van gehuchten ofwel kerkdorpen. In Indonesië noemen kampongs. Nu valt Vleuten onder Utrecht terwijl het tot voor kort een eigen gemeente was en daarvoor simpel een dorp. Volgend jaar of iets verder weg veranderd alles mogelijk in een regio systeem en valt Rotterdam binnen zeg maar de Rijnmond of de Randstad. Het postcode systeem is wat ik noem de waan van de dag. Alle archieven laten wat anders zien.

Private User
3/23/2020 at 1:14 PM

Ik stel voor de alfabetische lijst in https://www.geni.com/projects/Zoeken-in-FRIESLAND-Nederland/4098 verder compleet te maken met alle gehuchten die we maar vinden en daaronder bijvoorbeeld de coordinatie en huidige postcode te zetten. Die laatste kan dan verdwijnen in de plaatsnaamaanduiding in de Geni-database, want ik geef de vorige schrijver gelijk dat die geen functie dient (tenzij voor Geni zelf om topografische aanduiding te hebben voor latere markering op kaarten).

Private User
3/23/2020 at 1:17 PM

In die alfabetische lijst kunnen we bijvoorbeeld ook per gehucht - dorp - woonkern - (huidige stadswijk) - de jaartallen vermelden dat ze onder een andere lokatie zetelden. Ik was begonnen dat te 'oefenen' met de provincie Gelderland, maar misschien is Friesland nu een mooie 'proeflokatie'. Als jij met aangeeft waar ik lijsten met plaats/dorpsnamen kan vinden, zal ik ze wel verder toevoegen.

3/23/2020 at 1:25 PM

Frater is geen plaats of provincie!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Frater_(religieus)

3/23/2020 at 1:41 PM

Het nog een keer opvoeren van alle plaatsnamen in een project is veel werk en mogelijk overbodig.
Voor het verwijderen van postcodes geldt eigenlijk hetzelfde. Voor Friesland heb ik de ontbrekende plaatsen zonder postcode opgevoerd, maar ik heb voor bestaande gegevens die niet verwijderd (dan spreek je voor Friesland alleen al over tienduizenden gegevens).
Zo is er ook het probleem dat plaatsen in de loop van de tijd in andere provincies liggen en binnen andere gemeentes vallen. Gezien de huidige vulling heb ik voor nu gekozen om voor plaatsen de huidige gemeente op te voeren. Ik heb echter niet alle oude gegevens verwijderd (dat is handmatig eigenlijk ook niet te doen).
We kunnen nu bij een gemeente een begin en eindjaar opgeven (waarbij trouwens nog wat onduidelijk is of het een tot of t/m datum betreft), maar dat maakt al gauw dat een plaats niet meer bij de eerste 4 resultaten getoond wordt, dus dat is op dit moment eigenlijk nog niet zo goed te gebruiken.

3/23/2020 at 1:49 PM

Voor de huidige plaatsen heb ik gebruik gemaakt van de gegevens op Wikipedia zoals https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_gemeenten_per_p...
Er zijn ook lijsten van voormalige gemeentes, dus daar heb ik voor Friesland ook naar gekeken (er zaten er een aantal in de Geni database met Frater, dus die heb ik aangepast)
Probleem zijn nog de gehuchten, wijken en buurtschappen waarvan er sommige wel, maar de meeste niet in de Geni database zitten. Die wil ik eigenlijk niet gaan opvoeren tenzij daar een heel goede reden voor zou zijn (per stuk te beoordelen).
Als we die zouden opvoeren dan loop je ook kans dat een plaats elders (in Nederland of daarbuiten) niet meer bij de eerste zoekresultaten verschijnt en dat is ook erg onhandig.

3/23/2020 at 1:54 PM

Wat betreft Frater en Overste is er bij Geni wat fout gegaan, maar helaas hebben ze (in ieder geval voorlopig) geen mogelijkheid om daar geautomatiseerd iets aan te doen. Jeroen en ik hebben die dus met de hand moeten aanpassen. We hopen dat we dat nu voor de meeste plaatsen gedaan hebben (maar dus niet op straat niveau want dan praat over te veel gegevens om handmatig te wijzigen)

Private User
3/25/2020 at 5:34 AM

Is het mogelijk een stamboom onderzoek te doen van een voorouder tot ongeveer 1700?
Ik heb een voorouder gevonden van mij op het internet en kon het zo uitprinten. Dat was super. Verder ben ik volkomen leek op dit gebied en heeft deelname aan dit forum geen nut mijns inziens.

3/25/2020 at 5:48 AM

Private User,

Ja hoor dat kan prima. Voor Napoleon is wat lastiger, maar over het algemeen goed te doen, al hangt er wel vanaf waar je voorouders gewoond hebben en wat voor beroep ze gehad hebben. We hebben een Nederlandse bronnen project: https://www.geni.com/projects/Nederlandse-Bronnen-Dutch-Sources/8618.
Op internet zijn ook wel cursussen stamboom onderzoek te vinden en ook in de boekhandel vind je wel tijdschriften met informatie.

Als je bepaalde discussies niet interessant vind kan je boven aan de pagina aangeven dat je ze niet meer wilt volgen en dan krijg je ook geen mailtjes over die discussie meer.

3/27/2020 at 4:40 AM

Voor Friesland zijn veel gemeenten in twee talen in de Geni database opgenomen. Ik heb vaak als een van de twee ontbrak de ander als synoniem opgenomen, maar daar niet zo strikt gekeken welk van de twee de officiële naam zou moeten zijn (ik kreeg de indruk dat dat soms ook nog recent gewijzigd is).
Mochten er nog plaatsen lijken te ontbreken kan dan s.v.p. ook even of zo'n plaats niet in de andere taal wel opgevoerd is. Mocht een plaats toch ontbreken dan graag even de naam in beide talen opgeven en liefst ook even aangeven waar de plaats ligt (coördinaten of ligging t.o.v. andere plaatsen)

3/30/2020 at 1:16 AM

Het 'taalbeleid' t.a.v. plaatsnamen (plaknammen) is een gemeentelijke bevoegdheid. Een aantal gemeenten heeft de afgelopen decennia de Friese plaatsnaam "bovenaan" gezet. (zoals voormalige gemeente Boanrsterhim en Tytjerkstradiel). Hoe e.e.a. nu precies loopt na de gemeentelijke herindelingen van de afgelopen jaren weet ik niet precies.

3/30/2020 at 6:02 AM

In principe zouden de plaatsen in Geni met beide talen gevonden moeten kunnen worden, maar welke er dan opgeslagen zal worden is waarschijnlijk degene die een aantal jaren geleden in Google als officiële vermeld stond.
Mocht dit niet kloppen en een probleem opleveren dan zouden we het eventueel kunnen aanpassen, maar omdat het ook mogelijk is om handmatig de gegevens voor een profiel aan te passen, moet het dan wel zo zijn dat een redelijk groot aantal profielen er last van heeft.

4/6/2020 at 2:38 PM

@Friesland. Ik lees hier met enige verbazing en ook nieuwsgierigheid deze discussie. Als geboren Harlinger en via Herbaijum nu woonachtig in Franeker, dacht ik Friesland toch wel te kennen. Van een gehucht met de naam Frater heb ik nog nooit van gehoord. wel kan ik vertellen dat veel gehuchten zijn opgegaan in een dorp, en daarna in een stad. Met dank aan de postcode.. Mijn kinderjaren woonde ik op Koetille 209, Midlum. Dit werd in de 60er jaren veranderd in Koetille 8,8871PP Midlum. Een tiental jaren later tot op heden valt mijn ouderlijke woning nu onder Harlingen: Koetille 8, 8861KP Harlingen. Ook de gemeenten verdwenen in de jaren, werden samen gevoegd met andere gemeenten, en kregen een nieuwe naam. Twee jaar geleden verdween mijn Gemeente Franekeradeel, en heet nu de Waadhoeke. Voor grondig onderzoek naar gemeenten en friese plaatsnamen, zou ik jullie willen verwijzen naar Tresoar in Leeuwarden. Voor fries stamboomonderzoek, is er de site Alle Friezen. Bij de gegevens op die site, word de oude plaatsnaam, en oorspronkelijke gemeente weergegeven. Groet Margaret.

4/7/2020 at 2:38 AM

Er is bij Geni wat fout gegaan met de provincie namen voor Friesland (dat is Frater geworden) en Overijssel (dat is Overste geworden)

Helaas was dat niet geautomatiseerd weer te corrigeren, dus dat moet handmatig gedaan worden en dat is lastig omdat er niet op provincienaam gezocht kan worden.
Er is getracht om elke plaats tenminste 1x met de juiste provincienaam en huidige gemeente op te nemen.

Er komen dus nog wel plaatsen voor met Frater en Overste als provincienaam. Diegenen die erg lastig zijn kunnen we wel proberen weg te halen, maar het is veel werk, dus graag alleen als het echt nodig is.

4/7/2020 at 3:00 AM

Geni gebruikt voor een locatie de volgende gegevens (voor Nederland):
Locatienaam
Huisnummer
Straat
Plaats/Woonkern
Gemeente/Gewest
Provincie
Land
Coördinaten
Een jaar range

Zodra er begonnen wordt met het intikken van de locatie gegevens wordt een keuzelijstopgebouwd met namen die overeenkomen met de ingetikte gegevens.
Van die lijst worden hooguit de eerste 5 locaties getoond.
Als een plaats meerdere keren voorkomt met verschillende historische gegevens dan ontstaat er een probleem als er meer dan 5 verschillende gegevens zijn, want alleen de eerste 5 kunnen maar getoond worden. Daarnaast wordt Geni wereldwijd gebruikt, dus er zijn veel plaatsen die met dezelfde letters beginnen en iedereen wil zo min mogelijk tikken om de locatie te kunnen kiezen, dus meerdere keren dezelfde plaats opnemen is dan niet handig voor iedereen die een andere plaats zoekt die dezelfde beginletters heeft.

Zolang Geni de werking niet aanpast is het dus niet goed mogelijk om ook de historische gegevens goed op te nemen.

Showing all 16 posts

Create a free account or login to participate in this discussion