Murto / Saarinen / Korvenkangas. Siikainen. Löytyykö apuja?

Started by Mika-Markku Murto on Tuesday, June 15, 2021
Problem with this page?

Participants:

Showing all 13 posts
6/15/2021 at 12:45 AM

Aili Ester Saarisen vanhempien nimet ja paikkakunnat hakusessa.

En pääse alkuun isänäidin AILI ESTER SAARINEN suvussa, koska en tiedä mistä kohtaa Honkajokea ja Siikaisia pitää etsiä ja millä nimillä tarkalleen. Siikaisten Sammissa sukunimi on Murto 1920-luvulla Naantalista muuttaneen Toivo Johannes Murron (1893 Naantali - 1970 Siikainen) myötä, jonka ensimmäinen vaimo on Alma Josefina Joensuu (1893-1936) ja toinen vaimo tämä Aili Ester Saarinen (s. 12.9.1915). Toivolla oli useita lapsia Alman kanssa (ensimmäiset Sulo ja Vilho) ja sitten vielä useita lapsia Ailin kanssa, mm. isäni Veikko. Alman suku on selvitettynä Genissä..

AILI ESTER MURTO (o.s. SAARINEN) vanhemmat IDA / IIDA (omaa sukua mahdollisesti Korvenkangas, ei varma tieto) ja KUSTAA (tai mahdollisesti Juho / Juho Kustaa) SAARINEN ovat todennäköisesti Honkajoelta, koska Aili on sieltä lähtöisin. Ei tietoa missä vaiheessa Aili tullut Siikaisiin, on toiminut palvelijana eri paikkakunnilla taloissa ja torpissa tyttösestä saakka, jossain vaiheessa tullut Siikaisiin ja Siikaisten Sammissa vihitty Toivo Johannes Murron kanssa 1938.

Siihen loppuu varmat tiedot. Olen etsinyt Kustaa ja Iida Saarista niin Honkajoen kuin Siikaisten kirkonkirjoista ja henkikirjoista mutta en löytänyt. Yksi Ailin sisaruksista eli Kustaan ja Iidan lapsista luultavasti on Ulvilaan muuttanut Vilho Saarinen.

Suvussamme ei ole paljonkaan säilynyt isovanhempia pidemmälle meneviä dokumentteja tai edes muistitietoja. Sukututkimuksen aloitin keväällä 2021 perinteisesti kirkkoherranviraston mikrofilmejä tutkimalla, minkä jälkeen löytyikin Genistä puu jossa äidin isoisä on merkitty 1400-luvulla eläneen Antti Parran jälkeläiseksi suoraa isälinjaa eli serkkuni (ja hänen pojat) on tuota katkeamatonta isälinjaa. SSHY:n ynnä muiden löytämieni lähteiden kautta olen nyt tarkistellut Genissä olevien sukulaisten ja etäsukulaisten*tietoja ja täydentänyt sekä lisännyt uusia, mutta tämä yksi tärkeä haara eli isänäidin suku puuttuu kokonaan koska en mitenkään pääse siinä alkuun.

Yksi vaihtoehto olisi tilata tutkimus kirkkoherranvirastosta, mutta työttömänä joutuu priorisoimaan menoja.

Löytyykö apuja Honkajokea / Siikaista tuntevilta?

Private User
6/15/2021 at 2:07 AM

Hei,

itsellänikin Sammissa äidin puoleisia sukujuuria (Tuulensuu) ja olen löytänyt niitä Kankaanpään kirkon kirjoista. En ole tarkkoja kuntarajoja tutkinut mutta olettaisin, että ainakin osa Sammia kuulunut 1900-luvun alussa Kankaanpäähän.

Jari

6/15/2021 at 4:03 AM

Rokoteluettelot Honkajoelta (SSHY:n sivuilta piirilääkärit ja Ikaalinen, maksullinen jäsensivu) löytyy 1914 asti. Sieltä löytyi yksi Vilja Yrjö Saarinen s. 14.6.1912 (Oisko Aili Esterin veli?) ja maininta hänen isästään Juho Saarinen Paastosta. Ja kun henkikirjasta vuodelta 1913 katsoo Paastoa, niin siellä on Juho (1876) ja Ida (1874) Saarinen ja lapsia 3-0 eli 3 poikaa, 0 tyttöä tässä vaiheessa. Paastosta löytyy myös Korvenkangas-nimisiä ihmisiä. Tietenkin tässä tulkinnassa on epävarmuutta.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=73190898

Jos sulla on joitakuita Aili Esterin isoveljiä tiedossa, niin voisi noista rokotustiedoista varmistella lisää muiden lasten osalta, että täsmääkö nämä Juho ja Ida isoveljien osalta.

Perunkirjojen tilausta kannattaa tutkia, saisiko sellaisia jostain.

6/15/2021 at 8:15 AM

Tässä vielä nämä Talasharjun torpassa, mutta ihan himmeällä, Eli muuttavat tyhjentyneeseen torppaan.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=516...
muuttuvat Talasharjuun Kankaanpäästä
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7809865
ja ovat Kankaanpäässä täällä Silmun perhe
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=123...

6/15/2021 at 8:21 AM

Kiitos vastauksista ! Olen tutkinut Kankaanpään, Siikaisten ja Honkajoen kirkonkirjoja ja henkikirjoja mutta hakuammuntaahan tämä on kun ei ole tarkkoja tietoja, voi käydä niinkin että lähtee selvittämään jonkun muun sukua....

Muistan törmänneeni tuohon Paaston Saariseen mutta mielestäni ei täsmännyt. Tutkin sitä nyt kuitenkin vielä uudestaan.

Eräs sukulainen mainitsi muistitietonsa perusteella Rynkäisen, että Ida tai hänen vanhemmat olisi sieltä kotoisin, ja sieltä löytyikin Korvenkangasta, mutta ei Idaa. Eräs iäkäs Korvenkankaan edustaja jonka kanssa keskustelin väitti kyllä, ettei heidän suvussa ole Idaa, vaikka saamani tiedon mukaan Ida olisi omaa sukua juurikin Korvenkangas...

Harmi kun isän suvussa ei ole säilynyt mitään dokumentteja ja muistitiedotkin ovat vähäisiä ja epävarmoja. Idan hautaristi on kyllä Honkajoella, ja siellä päin asuva sukulainen tietää ristin paikan, odotan että saisi käytyä tarkistamassa siitä synnyin- ja kuolinajan. Syntymävuosi olisi ainakin joku lähtökohta.

Minulla on SSHY:n jäsenmaksu maksettuna ja paljon tutkin sieltä kirkonkirjoja, rokotusluettelot on menneet ohi, en ole niitä hoksannut. Kiitos vinkistä. Käyn tutkimassa!

6/15/2021 at 8:57 AM

Hei Jaana. Kirjoittelimme tuossa samaan aikaan enkä ollut lukenut viimeisintä viestiäsi kuin vasta nyt. Näistä linkeistä oli suuri apu. Ryhdyn nyt perehtymään niihin...

Minulla on ollut asia katkolla pari viikkoa, olen tutkinut muita, suvun tiedossa olevia ja kaukaisempia haaroja sillä välin kun olen odottanut että mammani eli Ailin suvusta tulisi jotain tiedon jyviä, joilla pääsisi asiaan kiinni.

Katsoin nyt näitä muistiinpanoja mitä minulla on sukulaisilta saatuja muistitietoja, sen mukaan Idalla olisi ollut ainakin Viljo, Eero ja Akseli nimiset sisarukset. Idan syntymävuodeksi olen merkinnyt kysymysmerkillä 1874. Korvenkankaan sukua oleva, jonka mukaan heidän suvussa ei ole Idaa, kertoi kyllä muuten laajalti Korvenkankaan suvusta, ja siinä yhteydessä olen näköjään kirjoittanut isoilla kirjaimilla SILMUN TORPPA ja kysymysmerkki.

Katson jos lähtisi aukeamaan......

6/15/2021 at 9:59 AM

Mulla kirjoitusvirhe rokotekortista täällä. Tuo rokotusmerkintöjen tekijä tekee o-kirjaimen niin a:n näköiseksi, että tämä on Viljo Yrjö. Katso vaikka nuo muut rokotetut, miten tuo noita o-kirjaimia kirjoittelee. Tuossa nro 429
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=335...

Martta löytyisi nro 99 ja Suoma nro 108, mutta kuolevat lapsena, koska ei ole tuossa tuoreemmassa henkikirjassa 1913 yhtään tytärtä.

6/15/2021 at 10:07 AM

Talasharju on sukunimenä näköjään myös jollakulla Juholla ja Hilmalla, joten nuo tytöt Martta ja Suoma on ehkä heidän tyttäriään.

6/15/2021 at 10:33 AM

Aksel löytyy tältä sivulta rokottamattomista ja olisi syntynyt 1906. Lisäksi tuossa on rokottamattomien listalla Juho Samuel. Lisäksi samalla sivulla Martta, joka toisen Juhon eli Juho Talasharjun tytär. Näin tuosta näkee, että Juho Talasharju ja Juho Saarinen ovat eri ihmisiä.

https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=335...

6/15/2021 at 11:37 AM

Juho Samuel oli muuten syntynyt 1909.

Myös vinkkinä sanomalehtiarkisto on mielenkiintoinen lähde. Tässä aukeamalla Juhon kuolemasta tarina, kun kuoli romahtaneen savupiipun alle.
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1239580?term=...
Ajallisesti tämä henkikirja sopii siihen, että isä on poismennyt. Ja tässä mukana myös tytär.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=73668070, sekä poikia on kolme.
Ihan pistokokeella kokeiltuna henkikirjoissa v. 1920 onkin 4 poikaa. Oisko Eero syntynyt vaikka vasta Juho-isän kuoltua, kun ei sitä näkynyt rokotuslistoissa. Tuon välin varmaan voit itse selata, milloin 4. poika ilmaantuu. Sain näiden tekemiseen siskoni Sallan apuja, en haeskellut itse kaikkea. Nyt me tässä jätetään sulle (ja muille) loput selvitettäväksi. Hyvää kesää sukututkimuksen parissa! : )

6/15/2021 at 11:53 AM

En päässyt vielä rokotetietoihin saakka :) Oli välillä muita hommia, ja juutuin nyt tutkailemaan tuota rippikirjan sivua Alahonkakoski Silmu. Tekstit on sen verran pienellä että joutuu vaihtamaan tehokkaampia laseja päähän...

https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=123...

Siinä on selvästikin kahdesta eri liitosta lapsia. Alempana on sitä paitsi Idan avioliitto, mennyt naimisiin äpäräpoika Juho Henrik Annantyttären kanssa. Korvenkankaalta olen merkinnyt muistiin tapauksen jossa miehen uusi vaimo oli tuonut perheeseen aviottomana syntyneen poikansa, joka sitten oli mennyt naimisiin isäpuolensa edellisestä avioliitosta olevan tyttären kanssa eli tavallaan siskopuolensa, mutta nämähän ei olleet biologista sukua. Siinä jutussa pojan nimi on Jukka (voi hyvinkin olla Juhosta muuntunut kutsumanimi) ja tytön nimi Saima. Koska kyse on muistitiedosta nimet ovat voineet muuttua matkalla.

Tietojeni mukaan Idan mies pitäisi olla Kustaa (tai ehkä Juho Kustaa) mutta tässä se on Juho Henrikinpoika ja syntymävuosi juurikin tuo 1876. Katson vielä nuo Juhon syntymätiedot ja yritän selvitellä tuota kuviota kuka on mennyt naimisiin kenenkin kanssa missä järjestyksessä. Mulla on se paha taipumus että kun lähden jotain selvittämään jään siihen kiinni ja selvitän loppuun saakka vaikka näyttäisi olevan ihan väärää sukuakin :)

Katselen sitten niitä rokotustietoja myös. Ja Viljo, Eero ja Akseli ovat muistiinpanoissani tosiaan Ailin sisaruksia, ei Idan sisaruksia niin kuin erehdyksessä kirjoitin. Tuossa on Juhon ja Idan ensimmäisinä lapsina mainittu Anna Kaisa 1898 ja pienokaisena kuollut Hilda 1900.

6/15/2021 at 12:03 PM

Hei ! Minulla on tuo romahtaneesta savupiipusta kertova artikkeli muistissa. Kansalliskirjaston digitoiduista löytyy tosiaan paljon tietoa kun käyttää erilaisia hakusanoja. Mainittu tapaturma sopisi kuvioon koska yhdellä sukulaisella on säilynyt muistitieto että Kustaa loukkaantui työmaaonnettomuudessa lasten ollessa pieniä ja että oli talviaika, kuoli reessä matkalla sairaalaan teiden huonon kunnon takia, kun ei kestänyt matkan rasitusta. Kuten sanottu yksityiskohdat muuttuu matkan varrella ja jos kyse on samasta Juhosta / Kustaasta niin onnettomuuden ajankohtakin on vaihtunut syksystä talveksi :)

Kiitos OIKEIN PALJON avusta !! Jatkan tästä....

Mukavia kesäpäiviä sinulle ja siskolle !!

6/18/2021 at 3:03 AM

SUURET KIITOKSET avusta kaikille viestiin vastanneille ! Asia selvitetty.

Isänäidin vanhemmat Juho ja Ida sisarpuolet (mutta ei biologiset sisarpuolet) Silmun torpasta Ala-Honkajoelta. Juho avioton lapsi, jonka äiti mennyt naimisiin Silmun leskimiehen kanssa, jolla edellisestä avioliitosta tytär Ida. Juho ja Ida asuneet samassa Silmun torpassa ja siellä ihastuneet toisiinsa, minkä seurauksena syntynyt ensimmäinen lapsi muutaman kuukauden kuluttua vihkimisestä.

Aili-mamma (isän äiti) syntyi 1915. Juho (suvun muistitiedoissa nimellä Kustaa) kuollut tapaturmaisesti keväällä 1916. Onnettomuus löytyy digitoiduista sanomalehdistä. Savupiippu romahtanut sitä purkaneen Juhon päälle.

Vanhempani näyttävät olleen verisukua mutta yhteys menee melko pitkälle, 1600-luvun Kankaanpäähän. Siellä yhteiset esivanhemmat.

Sain Juhon ja Idan sukuja selviteltyä eilen ja Kankaanpään kirkkoherranvirastosta tänään saamani puhelinsoitto oli mieluinen, siinä ystävällisesti vahvistettiin että olen selvittänyt oikeaa sukua.

Paljon selvitettävää ja tarkistettavaa vielä, mutta nyt pääsi ainakin alkuun ja tärkein asia varmistui.

Showing all 13 posts

Create a free account or login to participate in this discussion