Yhteistyöpyynnöt ja ilmaiskäyttäjien tiedonhaku

Started by Reijo Mitro Savola, Geni Curator on Sunday, September 3, 2023
Showing all 8 posts

Genissä kannattaa laittaa yhteistyöpyyntöjä ja myös hyväksyä niitä.

Ilmaiskäyttäjähän törmää usein ongelmaan, että ei pysty etsimään haluamaansa henkilöä Genistä, ja tulee vain maksullisen version mainos. Tämä on varsinkin tavallinen ilmiö, jos ei ole kytkettynä vielä isoon puuhun. Tietysti maksullinen versio on se käyttäjäystävällisin vaihtoehto tähän. Mutta ilmaiskäyttäjä voi tehdä kuitenkin muutakin, jotta etsiminen onnistuu:

(1) Avaa toinen Internet-selainikkuna, jossa et ole kirjautuneena Geniin. Tee siinä haku julkisesta profiilista; esim. "Geni Sauli Niinistö", ja tuloksena saat linkin. Kopioi linkki ja siirrä se siihen ikkunaan missä olet Genissä. Pääset suoraan profiiliin.

(2) Laita yhteistyöpyyntöjä aktiivisesti Genin käyttäjille, jotka ylläpitävät laajasti profiileja, jotka sattuvat sinua kiinnostaville sukumaantieteellisille alueilla.

Miten? Otetaan esimerkki: itse ylläpidän n. 290 000 profiilia ympäri Suomen ja olemalla yhteistyössä kanssani ilmaiskäyttäjä voi hakea suoraan Genissä profiileita niiden profiileiden joukosta, joita ylläpidän. Laita minulle yhteistyöpyyntö, ellet jo oletkin yhteistyössä. Se onnistuu menemällä minun profiiliini:

Reijo Mitro Savola, Geni Curator

Ja klikkaamalla oikeasta yläkulmasta Toiminnot-valikosta "Lähetä yhteistyöpyyntö" - tällöin pyyntö lähtee henkilölle.

Itse lähetän paljon yhteistyöpyyntöjä ihan vain palvelumentaliteetilla. Itsehän olen kuraattori. Kuraattorin oikeuksiin yhteistyösopimus käyttäjän kanssa eiv vaikuta mitenkään, kun oikeudet ovat valmiiksi laajemmat kuin yhteistyö mahdollistaisi. Mutta toinen osapuoli saa yhteistyöstä paljon irti, varsinkin ilmaiskäyttäjä. Avoimet Geni-kutsusi näet suoraan tästä linkistä: https://www.geni.com/requests

(3) Jos et ole vielä isossa puussa, on se perusongelma, jolloin oikeastaan mikään muukaan ei oikein toimi Genissä. Isoon puuhunhan autetaan keskitetysti Facebook-ryhmässämme:

https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/

Hei,

Itse arkailin alussa yhteistyöpyyntöjä, kun koin, etten vielä osaa ja hävettää jos mokaan. Luulin, että yhteistyöpyynnöt vaikuttavat enemmänkin siihen mitä kukakin näkee.

Myöhemmin olen ymmärtänyt huoleni aivan turhaksi. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja case by case tämän ainakin oppii, jos ei kertarysäyksellä saa hommaa haltuun. Yleensäkin yhteistyöstä on tullut mukava suola tähän tutkimiseen.

Lähinnä nuo yhteistyökaverit siis sujuvoittavat ilmaiskäyttäjän Geniarkea 😊

Mukavaa yhteistyötä toivoen
Jaana
tällä hetkellä PRO-käyttäjä
Geni-sukupuukummi
ps. Minullekin saa lähettää ja mielellään itsekin lähetän mielellään yhteistyöpyyntöjä varsinkin jos samoilla alueilla tutkitaan sukuja, vaikka ylläpitämieni profiilien määrä kalpeneekin Reijon vastaavien rinnalla 😊

Hei
Kaikki eivät käytä facebookia, siksi minäkään en pääse katsomaan tuohon isoon puuhun liittymisen ohjeita. Tai keskustelemaan sinne.
Yt Eija Lahti

Eija Iiris Lahti, asia on hieman ongelmallinen, kun se vaatii niin paljon keskusteluja. Facebook toimii tässä paremmin, kun normaalisti siellä ei ole ihmisillä keskustelujen ohjausta sähköpostiin päälle. Täällä Geni-keskusteluissa taas on, ja jos keskustelujen määrää lisättäisiin 100-1000-kertaiseksi (mikä on tilanne FB:n puolella), tulisi ihmisille näistä keskusteluista siis tuon verran enemmän sähköpostia.

Mutta isoon puuhun pääsee myös oma-aloitteisesti: kun lisää ainakin vanhempien ja isovanhempien tiedot ja odottaa osumia (siniset osumat). Jos ei vielä tule osumia, sitten lisää sukupolvi kerrallaan ja osumien tarkistus. Sen jälkeen yhdistämispyyntö isossa puussa olevan osuman ylläpitäjälle.

Tai tietysti voi isoon puuhun yhdistämistä pyytää vaikka tässä ketjussa.

Ei puuhun liittymistä tarvitse facebookia eikä tarvitse mihinkään ilmoittautua. Se tapahtuu yleensä ihan itsestään kun alat luomaan sukupuuta 3-4. Polven päähän, jossain vaiheessa joku kuraattoreista huomaa että on uusi tai sitten joku muu kokenut geniläinen. Kuka tahansa muu genissä toimiva henkilö voi julkisen sukupuun henkilön kautta liittää isoon puuhun ja se tapahtuu ihan itsestään kun ensimmäinen luotu profiili yhdistetään olemassa olevaan mikä on jo isossa puussa. Toisekseen edellä mainittu temppuilu tuplien löytämiseksi on myös tarpeetonta. Toki yhteistyökumppanit auttaa tuplissa, mutta myös se että ennen kuin luot profiilille vanhemmat taikka lapset, näitä kannattaa hakea ensin googlesta -ennenkuin luo uutta profiilia -sillä melko usein on valmiina osa perheestä. näin ei myöskään tarvitse kikkailla toisen selaimen kanssa geniin kirjautumatta. Jos käy niin että oli ehtinyt luomaan profiilin ja sininen ruutu lävähtää, tällöin jos on joku tieto että henkilöllä oli puoliso tai joku muu perheenjäsen jota et ole vielä luonut niin kannattaa sen nimellä hakea googlen kautta profiilia - näin voi löytää melko helpostikin tuplan. Jos tälläkään tavalla ei löydy niin sitten kannattaa päivittää profiili niin hyvin kuin osaa; sinne kaikki nimet jotka ovat voineet olla käytössä, hyödynnä kielivälilehdet ym. Muista lisätä syntymäpaikkakunta, sekä kylä ja talo jos tiedossa. Lisäksi kannattaa liittää projekteihin: Suomi Karjala, sekä maakunta vähintään. Nuo projektit ovat myös tosi tärkeitä tuplien löytämisessä. Lisäksi joku muu voi löytää tuplan hetkeä myöhemmin, eli hyödyntää yhteisen sukupuun voimaa.

Niina Kukkonen (Hietala) ihan itsestään se ei tapahdu, kun me kuraattorit saatamme vain murto-osan hoksata. Tai siis hoksaamme paljon enemmänkin, mutta Geniin liittyjän täytyy itse haluta ensin isoon puuhun, emme sinne automaattisesti kytke ketään.

Kannattaa myös muistaa että tekstisi on kirjoitettu hieman kokeneemman Genin käyttäjän näkökulmasta, ja olet jo itse isossa puussa. Uusille liittyjille tämä kaikki on täysin uutta ja vierasta. Siksi tuota auttamista isoon puuhun tarvitaan.

Käymällä läpi hieman liittyneitä suomalaisia nimiä omaavia yleensä ottaen Genissä, varmasti yli 99% ei ole isossa puussa, eikä tiedä mitä tehdä.

Mistä piti ilmoittautua kurssille? Mikä sen ajankohta on? Jos se ei sovi, voiko sen katsoa myöhemmin?
Anteeksi, että laitan kysymyksen tähän. En löytänyt ilmoittautumisen linkkiä enää.
Ystävällisin tdrveisin Raija Mikama

Raija Inkeri Mikama, pitämieni sukututkimus- ja Geni-kurssien tiedot ja linkit löytyvät profiilistani:

Reijo Mitro Savola, Geni Curator

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion