Yhteistyöpyynnöt ja ilmaiskäyttäjien tiedonhaku

Started by Reijo Mitro Savola, Geni Curator on today
Showing all 2 posts

Genissä kannattaa laittaa yhteistyöpyyntöjä ja myös hyväksyä niitä.

Ilmaiskäyttäjähän törmää usein ongelmaan, että ei pysty etsimään haluamaansa henkilöä Genistä, ja tulee vain maksullisen version mainos. Tämä on varsinkin tavallinen ilmiö, jos ei ole kytkettynä vielä isoon puuhun. Tietysti maksullinen versio on se käyttäjäystävällisin vaihtoehto tähän. Mutta ilmaiskäyttäjä voi tehdä kuitenkin muutakin, jotta etsiminen onnistuu:

(1) Avaa toinen Internet-selainikkuna, jossa et ole kirjautuneena Geniin. Tee siinä haku julkisesta profiilista; esim. "Geni Sauli Niinistö", ja tuloksena saat linkin. Kopioi linkki ja siirrä se siihen ikkunaan missä olet Genissä. Pääset suoraan profiiliin.

(2) Laita yhteistyöpyyntöjä aktiivisesti Genin käyttäjille, jotka ylläpitävät laajasti profiileja, jotka sattuvat sinua kiinnostaville sukumaantieteellisille alueilla.

Miten? Otetaan esimerkki: itse ylläpidän n. 290 000 profiilia ympäri Suomen ja olemalla yhteistyössä kanssani ilmaiskäyttäjä voi hakea suoraan Genissä profiileita niiden profiileiden joukosta, joita ylläpidän. Laita minulle yhteistyöpyyntö, ellet jo oletkin yhteistyössä. Se onnistuu menemällä minun profiiliini:

Reijo Mitro Savola, Geni Curator

Ja klikkaamalla oikeasta yläkulmasta Toiminnot-valikosta "Lähetä yhteistyöpyyntö" - tällöin pyyntö lähtee henkilölle.

Itse lähetän paljon yhteistyöpyyntöjä ihan vain palvelumentaliteetilla. Itsehän olen kuraattori. Kuraattorin oikeuksiin yhteistyösopimus käyttäjän kanssa eiv vaikuta mitenkään, kun oikeudet ovat valmiiksi laajemmat kuin yhteistyö mahdollistaisi. Mutta toinen osapuoli saa yhteistyöstä paljon irti, varsinkin ilmaiskäyttäjä. Avoimet Geni-kutsusi näet suoraan tästä linkistä: https://www.geni.com/requests

(3) Jos et ole vielä isossa puussa, on se perusongelma, jolloin oikeastaan mikään muukaan ei oikein toimi Genissä. Isoon puuhunhan autetaan keskitetysti Facebook-ryhmässämme:

https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/

Today at 2:36 AM

Hei,

Itse arkailin alussa yhteistyöpyyntöjä, kun koin, etten vielä osaa ja hävettää jos mokaan. Luulin, että yhteistyöpyynnöt vaikuttavat enemmänkin siihen mitä kukakin näkee.

Myöhemmin olen ymmärtänyt huoleni aivan turhaksi. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja case by case tämän ainakin oppii, jos ei kertarysäyksellä saa hommaa haltuun. Yleensäkin yhteistyöstä on tullut mukava suola tähän tutkimiseen.

Lähinnä nuo yhteistyökaverit siis sujuvoittavat ilmaiskäyttäjän Geniarkea 😊

Mukavaa yhteistyötä toivoen
Jaana
tällä hetkellä PRO-käyttäjä
Geni-sukupuukummi
ps. Minullekin saa lähettää ja mielellään itsekin lähetän mielellään yhteistyöpyyntöjä varsinkin jos samoilla alueilla tutkitaan sukuja, vaikka ylläpitämieni profiilien määrä kalpeneekin Reijon vastaavien rinnalla 😊

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion