MP - master profile

Started by Tor Inge Stensaas on Tuesday, January 2, 2024
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 17 posts

Er det kun Curatorer som kan sette en MP på profiler? Jeg tenker at denne funksjonen med fordel kan brukes mer, men det er mulig at det er konsekvenser jeg ikke har oversikt over. Rent umiddelbart kunne jeg i de minste ha tenkt meg å ha en MP på min egen profil :-)

Det er kun kuratorer som kan sette MP (Master Profile) på profiler. Se denne for detaljer om hva en MP egentlig er: https://www.geni.com/projects/Geni-Master-Profile/28084 I praksis har MP fire funksjoner: 1. Merke godt dokumenterte profiler, 2. kjendiser, 3. Hindre sammenslåing av to profiler (to MP-profiler kan ikke slås sammen) 4. Hindre redigeringskriger (kurator kan låse for redigering og for relasjoner).

Når det er nevnt så kan alle brukere komme med forslag til profiler som burde merkes som en "Master Profile". Men brukerprofiler kan altså ikke merkes som dette.

Det är inget stort problem för enskilda profilförvaltare att be en kurator om att bedöma om en profil ullfyller krav för eller behove av att vara en s.k. Master Profil. David sammanfattar väl här ovan motiven för att det bör vara en kurator som gör bedömningen.

Bra svar her. Jeg kan bare tenke meg kaoset om brukere hadde hatt tilgang til å sette MP. Da forsvinner nok mye av hensikten.

Nå mener jeg ikke at alle brukere brude ha tilgang til å sette MP, men som et minimum burde man kunne sette det på sin egen profil. Jeg har veldig godt dokumenterte profiler basert på originaldokumenter fra dødsbo og kirkebøker. De blir likevel redigert av andre. På disse kunne jeg ha tenkt meg å ha en MP. Det er ikke rett frem å vite vor man skal sende disse henvendelsene. Hvor finner man feks en liste over norske kuratorer?

Her er "bruksanvisningen" for Geni:

https://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-norsk/3288

Her er listen over norske kuratorer:

Norske Kuratorer
Anne M
Bjørn
Cecilie
Glenn
Harald
Martin
Oddbjørn
Remi
Ken

Vet ikke om den er korrekt.

Takk for svar. Navnene på kuratorene er ikke søkbare. Ordet Kurator i overskriften er søkbar og da kommer en side med følgende tekst opp:
Forbidden
You don't have permission to access this resource. :-)

Man kan lägga till en förklarande text i redigeringsrutan längs ner typ "obs ska ej förväxlas med NN" och skriva varför... dvs en källhänvisning. Man kan också tydliggöra att/om det förekommer olika födelsedatum att det förekommer två olika datum men att 00-00-00 är det mest troliga (också med källhänvisning). I de fall jag har gjort så, så har uppgifterna lämnats orörda efteråt.

Jag har några kuratorer som jag har förtroende för och som jag kan vända mig till. Några gånger har jag bett dem ta ställning till om en profil bör(inte bör vara en MP-profil. Jag vet inte om den kuratorn jag vänt mig till kanske vänder sig till andra kuratorer för att diskutera saken.

För som någon påpekar oven så skulle vi annars få lika många MP-profiler som det finns förvaltare. Grundsyftet med Geni skulle därmed vara helt borta och Geni skulle bli som vilken släktforskasajt som helst. Jämställt med att man skriver och ritar sina släktträd som konstverk för den egna vardgsrumsväggen. Tankarna kring Världsträdet och samarbete är då helt borta.

Jag vet inte hur många gånger jag bett en kurator skapa en MP och jag kan inte dra mig till minnes att jag blivit nekad. Men är det inte så att vi får en kurator som medförvaltare för MP?

Tor Inge, du kan skrive en melding i denne diskusjonen der du lenker til hvilke profiler du vil ha MP, så vil en eller flere kuratorer se på det og gi deg tilbakemelding.

https://www.geni.com/discussions/272715

Ok - det er greit

Nah, - spør like-godt her i de norske diskusjonene hvis du vil ha norske kuratorer på norske master profiler. Har sett så mye rart gjort av kuratorer fra andre land.

Det er greit, men føler meg ikke så sikker på eget arbeid at jeg legger ut profilene i denne diskusjonstråden. Risikere jo å få et kobbel av genealogi-nerder på nakken hehe..... ;-)

Tor, - tror ikke du trenger å være redd for det her, men prøv å nevne Geni eller MyHeritage på andre fora, - der blir du kalt useriøs som gjøre alt feil bare fordi du bruker ett nettbasert program, og ikke på grunn av kvaliteten på jobben du gjør.

Det er såpass ja :-) Det er jo genialt med nettbaserte program og eneste mulighet når ambisjonen er å lage et verdenstre. Det blir selvsagt litt kvalitetsmessig hummer & kanari når alle kan legge inn data, men prøver å bidra med å rette motsigelser og trekonflikter etter beste evne. :-)

Jeg vil ikke forholde mig til MP-debatten.
Men jeg er holdt op med at bruge Geni fordi jeg har haft store problemer med at der foretages fejlagtige rettelser eller match på mine aner.
Det kan være endog meget besværligt at rette disse fejl.
Hvorfor kan man ikke sende en forespørgsel om man er enig i denne match, når nogen vil godkende en match?

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion