Cort Coldevey - hvor kom han fra?

Started by Andreas Berg-Nilssen on Wednesday, January 11, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts
1/11/2012 at 12:19 PM

Cort Coldevey er min 8. great grandfather, og jeg ser at han kom til Tønsberg på 1600-tallet. Men hvor kom han fra? I Tyskland skal det en gang ha vært en by eller tettsted som i middelalderen het Coldeweg, kan det være en sammenheng med Cort og dette stedet?
Cort ble født ca 1570, og jeg ser at fødested er oppført som Danmark, men "ryktene" sier at han kan ha vært fra nord-tyskland, noen mener Nederland og/eller Danmark, og atter noen antar at han er opprinnelig fra Russland...
I alle fall begynner en spennende slektslinje i og med Cort Coldevey! Jeg har lest mye av Jan Tuxen sine dokumenter angående Coldevey/Coldevin, det er svært oversiktlig og godt, og jeg har fått god hjelp med å nøste i min slekt! Er det noen som vet noe om eller har formeninger om hvor Cort kommer fra? Veldig spennende om det finnes nytt om denne mannen!

Private User
1/11/2012 at 12:43 PM

Det står da ganske mange teorier i About Me på profilen hans.

1/12/2012 at 1:02 AM

Ja, det er mange teorier. Jeg fant en nålevende tysk slektsforsker med etternavn Coldevey, det er mulig det er slektsbånd her! I tilfelle var slektsnavnet engang Kollmann, siden Coldevey/Coldeweg/Coldewey etc! Link : http://genealogie-notizen.de/?page_id=76

2/22/2022 at 1:49 PM

@Andreas Berg-Nilssen
10 år forsent.
Ephraim Coldewigh
Denne mand er født i Danzig 1624. I andre dokumenter nævnes, at han er af russisk adel (Boyar).
Christopher Blix Hammer har efterladt dokumenter, hvor han oplyser, at han på moders side stammer fra familien Colderwey, som er af russisk adel. Det afvises mht. andre senere sekundære kilder (f.eks. af Tuxen) MEN, der er altso to uafhængige "primære" kilder der nævner russisk adel. Mine tanker falder på republikken Novgorod, som endegyldigt bliver udslettet af Ivan den grusomme. Adlen blev fordrevet vestpå formentlig. Der findes en gammel liste med adelsnavne fra Novgorod. Den kunne købes, men var dyr, og den var svær at finde frem til. Nu har jeg tabt sporet.
Jørgen R. Christensen

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion