Import GEDCOM

Started by Johan Schippers on Wednesday, November 8, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

This discussion has been closed by an administrator.
Showing all 21 posts

Mischien al besproken maar ik heb bij het importeren van een GEDCOM de volgende problemen.

DATE Aft 1937 en DATE Bef 1782 en Date Abt 1730 worden niet herkend als goede datum en dus weggegooit.

1 CHR
2 DATE 28 Feb 1723

Geeft alleen op de tijdlijn een vermelding.

Ik gebruik GEDCOM 6.0

En importeren in b.v. Geneanet gaat perfect ook als er allen een doop datum staat.
Het resultaat is dat ik tegen 600 dubbelen en probleem gevallen, staat aan te kijken wegens zeer ruim ingeschatte geboorte en overlijdings data.

Vriendlijke groeten Joop Schippers

Voor zover ik weet ondersteunt Geni versie 6.0 van de GEDCOM (nog) niet, misschien handiger om de import ongedaan te maken en een 5.5.1 versie te gebruiken.
.
Helaas stelt Geni geen documentatie beschikbaar over hoe ze een GEDCOM verwerken.
Voor zover ik weet wordt BAPT wel ondersteunt om geconverteerd te worden naar een doopdatum binnen de profiel gegevens. AFT, BEF en ABT worden voor zover ik me kan herinneren wel ondersteund, misschien een hoofdletter probleem?.

Verder zijn aandachtspunten:

• Geef als er alleen een doopdatum bekend is een geschatte geboortedatum mee. Dat maakt het werken met de gegevens binnen Geni een stuk gemakkelijker.
  • probeer ook als er geen geboorte of doopgegevens zijn om een geschatte geboortedatum mee te geven. Geni gebruikt die datum om te bepalen of een profiel openbaar mag zijn.
  • geef een overlijdensindicatie mee als bekend is dat de persoon is overleden en er geen overlijdens- of begraafdatum bekend is.
  • laat namen beginnen met een hoofdletter en zet achternamen niet helemaal in hoofdletters

Probeer eerst een kleine GEDCOM (bijvoorbeeld alleen grootouders, ouders en andere gezinsleden) om te zien wat Geni doet met de import en maak de import weer ongedaan als het resultaat tegenvalt en pas dan de GEDCOM wat aan en probeer het opnieuw.
Probeer het pas met een grote GEDCOM als het met een kleine import goed ging.

Hou er rekening mee dat je als basis gebruikers moeilijker duplicaten kan vinden. Kijk wat dat betreft eens naar de uitleg die gegeven is in deze discussie: https://www.geni.com/discussions/215282

Kijk ook eens naar de documentatie https://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000114608840146 en naar https://www.geni.com/projects/Nederlandse-handleiding-GENI-voor-Dummies/13048#GEDCOM-Import

Hou er rekening mee dat als je een GEDCOM import ongedaan maakt Geni voor profielen die al zijn samengevoegd de samenvoegingen probeert ongedaan te maken en dan jouw versie van het profiel verwijderd. Helaas is het ongedaan maken van een samenvoeging niet foutloos (zeker als het profiel na de samenvoeging nog gemuteerd is). Andere gebruikers kunnen daardoor dus verkeerde gegevens in hun profiel krijgen. Dat is ook een reden om te testen met een kleine GEDCOM.

Hartelijk dank voor jullie responce, ik ga hier nog wat op studeren.
Eventueel een SQL of andere query maken.
Maar eerst moet ik zien uit te vinden welke Geni gebruikt.
Is er en mogelijkheid om een gedeelte van de stamboom als GEDCOM te exporteren?

Vriendelijke groeten Joop.

Ja, je kan vanuit elk profiel dat je aangemaakt hebt een GEDCOM exporteren. Zie ook https://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000103473994048

De specs van GEDCOM 5.5.1 zijn als volgd:

DATE_RANGE:= {Size=8:35}
[ BEF + space + <DATE>
| AFT + space + <DATE>
| BET + space + <DATE> + space + AND + space + <DATE>]
where:
AFT = Event happened after the given date.
BEF = Event happened before the given date.
BET = Event happened sometime between date 1 AND date 2
space = U+0020, the Space character
For example, bet 1904 and 1915
indicates that the event state (perhaps a single day) existed somewhere between 1904 and
1915 inclusive.
The date range differs from the date period in that the date range is an estimate that an event
happened on a single date somewhere in the date range specified.
The following are equivalent and interchangeable:
Short form Long Form
1852 BET 1 JAN 1852 AND 31 DEC 1852
1852 BET 1 JAN 1852 AND DEC 1852
1852 BET JAN 1852 AND 31 DEC 1852
1852 BET JAN 1852 AND DEC 1852
JAN 1920 BET 1 JAN 1920 AND 31 JAN 1920

Dus ja het moet in hoofdletters

Na enige expirimenten geeft aan dat ABT wel wordt geacepteerd maar BEF en AFT niet.
Ook blijkt dat CHR alleen op de tijdlijn komt maar BAPM wel als Doop datum goed komt.

Het vreemde is dat als je vanuit geni exporteerd naar GEDCOM dat dan wel AFT en BEF gebruikt worden in de zelfde vorm als mijn import die niet doorkwam. Ik had het in Geni aangepast.

Export vanuit Geni:

1 NAME Test1 /Probeer/
2 GIVN Test1
1 NAME Test1 /Probeer/
2 GIVN Test1
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE BEF 1900
2 PLAC Stad
2 ADDR
1 BAPM
2 DATE 1901
1 BURI
2 DATE ABT 1906
1 DEAT
2 DATE AFT 1910
1 OCCU
1 FAMC @F6000000199944350856@
1 RFN geni:6000000199943276862

Mijn import:

1 NAME Test1 /Probeer/
2 GIVN Test1
2 SURN Probeer
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE BEF 1900
2 PLAC Stad
1 BAPM
2 DATE 1901
1 DEAT
2 DATE AFT 1905
1 BURI
2 DATE ABT 1906
1 _TAG
1 _UID 0294045E723D44689236F8EC870D3505CD39

En die kwam voor de geboorte en overleiden niet binnen.
Er zit dus een probleem bij Geni import module, aanpassen van GEDCOM helpt hier dus niet.

Vriendelijke groeten Joop

Ik zal er een ticket voor maken. Hopelijk wordt het dan binnen een redelijke termijn opgelost.

Kan je nog een keer Test1 probeer weggooien en dan opnieuw importeren en er dan verder niets er meer aan wijzigen, zodat ik het als voorbeeld kan gebruiken voor het ticket.

Ik ben nog steeds met de familie stamboom bezig. Van het bovenstaande begrijp ik niet veel. De stamboom is nog niet compleet.
Met vriendelijke groet,
Timotheus N.M. Woudenberg

Om Geni te laten kijken naar het probleem is het handig om de import van het testbestand met Test1 /Probeer/ ongedaan te maken en het dan opnieuw te importeren en dan verder niet meer aan dat profiel te wijzigen, zodat ze goed kunnen onderzoeken wat precies de oorzaak is van dit probleem.

Ik heb het profiel verwijdert en daarna opnieuw met een gedcom temp3.ged ingevoerd.
Wil je het gedcom bestand ook hebben, of is dat door de systeem beheerders te tracen.

Geni medewerkers kunnen die wel bekijken denk ik, dus laat dat nog maar. Als het toch nodig is laat ik dat wel weten.

Yes import all

Some answers:

• Geni only supports GEDCOM 5.5. As far as I now GEDCOM 6.0 was abandoned.
  • Geni's importer is case insensitive so ABT or abt should work.
  • We accept: ab, about, abt, aft, bef, bet, btn, cal, est, from, int, and to in DATE fields.
  • Only birth, baptism, death, and burial events are imported.

Johan Schippers do you have a small GEDCOM with only one or two individuals that that I can use for testing?

Dear Scott,

I tested it with GEDCOM 5.5.
The gedcom I used is as following

0 HEAD
1 SOUR Legacy
2 VERS 8.0
2 NAME Legacy (R)
2 CORP Millennia Corp.
3 ADDR PO Box 9410
4 CONT Surprise, AZ 85374
1 DEST Legacy
1 DATE 17 Nov 2023
1 SUBM @S0@
1 FILE C:\Users\jojo2\Desktop\ExampleGedcom.ged
1 GEDC
2 VERS 5.5.1
2 FORM LINEAGE-LINKED
1 CHAR ANSI
0 @S0@ SUBM
1 NAME Joop Schippers
1 EMAIL joop.schippers@quicknet.nl
0 @I47816@ INDI
1 NAME Example /Gedcom/
2 GIVN Example
2 SURN Gedcom
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE BEF 1900
2 PLAC Town
1 BAPM
2 DATE ABT 1901
2 PLAC Church
1 DEAT
2 DATE AFT 1910
2 PLAC Hospital
1 BURI
2 DATE BET 1910 AND 1911
2 PLAC Graveyard
1 _TAG
1 _UID 0CFB71DD29D24076A49FD5E4886DF2897233
1 CHAN
2 DATE 17 Nov 2023
3 TIME 18:24
0 _PLAC_DEFN
1 PLAC Town
2 ABBR Town
0 _PLAC_DEFN
1 PLAC Church
2 ABBR Church
0 _PLAC_DEFN
1 PLAC Hospital
2 ABBR Hospital
0 _PLAC_DEFN
1 PLAC Graveyard
2 ABBR Graveyard
0 TRLR

The AFT, BEF and BET were not recognized.
Annoying is that CHR is not entering in the field were BAPM does.
If you like you can use my email then I can send you the file.

I checked the spaces used in this file and they were all hex20.

Thanks for study my problem.
Greeting Joop Schippers

The profile made with this GEDCOM file is:

Example Gedcom

Joop

Johan Schippers No need to send a file. I can work with what you've given me so far.

Thanks!

I pushed a date parsing fix to production.
Please let me know if there are any more issues with date parsing.

Thanks for letting us know about this.

Thnks for the responce.

Only one thing I could think of is:
The differnce between CHR and BAPM is not needed. They are accoording to me simalar and have to come in the same fields.

If you can fix that is a big help.

Scott Steadman,

With a test GEDCOM the AFT, BEF, BETWEEN and ABT where working perfect.
Thanks for the help.
Rgds Johan Schippers

Showing all 21 posts

Create a free account or login to participate in this discussion