Online boeken van historici/genealogen in de Lage Landen

Started by George J. Homs on Thursday, June 5, 2014
Showing all 8 posts
6/5/2014 at 8:47 AM

Na een korte discussie met Diederik Mooij probeer ik wat extraatjes te testen. Ik startte een hele tijd geleden al dit project http://www.geni.com/projects/Historici-van-de-Lage-Landen/13397. Ik bekeek ook even hoe we de online (gratis) publicaties van historici/genealogen fatsoenlijk kunnen weergeven op Geni.
In de Google Search functie rond boeken kun je gratis werken vinden, en die meteen ook opslaan in Google Play. Als je in Google Play het boek begint te lezen (bv. in volledige schermgrootte), dan kun je de URL daarvan gewoon copiëren, en in een Geni-profiel plakken als een nieuw "document" voor dat profiel.
Als je dus naar het Historici project kijkt, dan zie je enkele auteurs, met daarbij een vergrootglas-icoontje. Als je op het profiel klikt, en dan op het profiel kijkt onder "media", dan zie je onder "Documenten" de link naar het online gratis boekwerk. Hier een voorbeeld voor Jan Linschoten... Jan Huygen van Linschoten.
Klk daar dus rechts op het voorbeeld "Itinerario - Google Play", en dan zie je het eerste blad. Er is dan een Geni knop die zegt "Bezoek Website", en dan krijg je het volledige boekwerk te zien in Google Play.
Wellicht kunnen we op die manier op een hele gestroomlijnde manier al die gratis online boekwerken op Geni referenceren?
Mogelijk kunnen we in het Historici project ook per auteur een lijstje uitbouwen van titels, vanwaar de toegang tot het werk nog makkelijk wordt.
Is maar een idee :-)

Private User
6/5/2014 at 9:27 AM

Om het laten leven zou je een geni.com profiel kunnen koppelen aan een boek of omgekeerd. Het is niet te doen om dat voor elk profiel te doen, maar je kunt een aantal voorbeelden nemen en daarmee demonstreren hoe gemakkelijk je die online boeken kunt gebruiken om online onderzoek te doen van familie geschiedenis.

6/5/2014 at 10:38 AM

Hoy Jeroen. Yeps, da's natuurlijk ideaal voor het documenteren van een profiel, maar je zou dan meteen ook het paginanummer in het boekwerk moeten opgeven (wat natuurlijk kan). Jammer genoeg zeer omslachtig zoals je zelf suggereert, want pak nou alle Oranje-Nassau (om maar wat te zeggen) en om volledig te zijn zou je dan elk van hen die link moeten geven.
Er is echter een alternatief... Als je onder de algemene Geni rubriek op "Familienamen" klikt, dan zie je een link naar alle Geni-documenten die met die naam te maken hebben, m.a.w. alle Oranje Nassau profielen die een document hebben.
Het alternatief zou dus kunnen zijn om een boekwerk gewoon één enkele keer aan een Oranje-Nassau profiel te koppelen, en dan staat het meteen in de Oranje-Nassau familie-pagina. Het volstaat dan om in die pagina even te verwijzen naar dat document, gewoon om het extra te benadrukken.
Dat wil niet zeggen dat het daarmee vanuit elk Oranje-Nassau profiel evident wordt om dat document te vinden, maar vanuit elk profiel kan iemand op de familiepagina raken, en dan vindt hij/zij het.
(Maar, misschien zijn er nog andere techniekjes?)

6/5/2014 at 4:03 PM

George,

Bij mij werkt het met chrome, maar in firefox krijg ik een lege pagina.
Ik heb de beveiliging nogal hoog staan in firefox, dus daar zal het wel aan liggen.

Als een boek over veel personen gaat, zou de profielen van die personen aan een project kunnen koppelen en dan het document aan het project.
Dat lijkt me zo op het eerste gezicht ook wat meer flexibel.

Private User
6/6/2014 at 2:57 AM

Zie ook de mogelijkheid die dit project zou kunnen bieden:
* http://www.geni.com/projects/Boek-Zoek-Hoek/5419

6/6/2014 at 5:27 AM

Dank je, Jeannette. Ik denk dat "mijn" lijst eerder een historische inslag heeft, en zich wellicht enger moet beperken (om krachtiger te blijven) tot befaamde historici etc. Wellicht is Boek-Zoek-Hoek meer gericht op genealogie - en wellicht ook meer recente publicatie. We zien wel hoe dat allemaal verder evolueert. Voorlopig lijkt het me nog geen overlapping.

6/6/2014 at 5:30 AM

Job, thanks, ik gebruik vandaag de dag nog enkel Chrome, dus ik heb er nergens anders uitgeprobeert. Fijn dat het meteen in Chrome op een andere PC lukt !

6/6/2014 at 4:21 PM

George,

Ook op Opera en IE8 werkt het.
Als je niet ingelogd bent op Geni, dan zie je bij de profiel informatie het tabblad media niet (wel de about. Als je zou willen dat bezoekers de link ook kunnen volgen zou je die dan ook bij de about moeten opnemen)

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion