DNA og Geni

Started by Private User on Thursday, June 30, 2016
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 1-30 of 171 posts
Private User
6/30/2016 at 1:51 PM

Nå er releasen jeg har ventet på i ett halvt år klar: Du kan knytte dine DNA tester til verdenstreet!

Ta en nærmere titt i profilen din (eller andre profiler) og legg merke til den nye arkfanen som heter DNA.

Private User
6/30/2016 at 1:54 PM

Geni kan nå bruke Family Tree DNA-testresultater for å bekrefte eller avkrefte eksisterende slektskap i treet ditt, samt identifisere personer som må være i slekt selv om vi kanskje ennå ikke har oppdaget hvordan

https://www.geni.com/dna-tests/learn-more

6/30/2016 at 2:39 PM

En av de tingene jeg liker best er at det bare er noen få tastetrykk for å få opp en liste over folk som kan spørres om å ta en gentest - dette gir store muligheter for å enkelt målrette det å fortelle folk om DNA-tester!

6/30/2016 at 2:41 PM

Jeg ser ikke umiddelbart hvordan man kan laste opp en test man allerede har tatt, jeg ser bare valg om å ta en test.

6/30/2016 at 2:55 PM

Dersom du går til DNA-fanen på proflien din skal det stå noe sånt som

"Dersom Anne C. Eriksen allerede har vært testet mht. autosomalt DNA hos 23andMe® eller Ancestry®, >>klikk her<< så kan du laste opp DNA-testene til Geni for å finne flere sammenfallende profiler for henne."

Dette fører til en dialog der du logger inn på FTDNA for å si OK til at Geni kan hente informasjonen din derfra.

Private User
7/1/2016 at 1:28 AM

Ser lovende ut, men ser at 1 markørs forskjell på Y37 blir markert som en konflikt. Her er det snakk om 11 ledd mellom testpersonene, så det at det har blitt en forskjell synes jeg ikke er grunn til å markere med gul trekant og anbefale flere tester...

7/1/2016 at 4:22 AM

Jeg testet dette nå nettop, og det var null problem med overføring av informasjon fra FtDNA. Positivt overrasket! Gleder meg til å undersøke dette nærmere.

Var litt usikker på hvordan det skulle gå, fordi jeg opprinnelig bestilte mine tester gjennom National Geographic for mange år siden. Fra NG overførte jeg senere informasjonen til FtDNA.

Ligger det først på FtDNA så er det med andre ord heller ingen problem om man har tatt / tar sin test gjennom National Geographic.

Private User
7/1/2016 at 6:23 AM

Det er vel stort bare levende personer som har registrert sitt DNA. Er det mulig å bestemme slektskap med ulike etniske folkegrupper o.l?

7/1/2016 at 10:42 AM

Hei Inge, ja gjennom "Myorigins" testen får du iallfall en indikasjon, da blir ditt DNA sammenlignet med referansegrupper i forskjellige regioner. Ikke direkte etnisitet, men gir god indikasjon på hvilke av dagens befolkningsgrupper du deler DNA med.

Private User
7/1/2016 at 11:43 AM

Hører noen har problemer med å legge til DNA tester for andre enn seg selv, og Geni har nå lagt til info om det i sin FAQ:

http://help.geni.com/entries/100286707-What-if-I-ve-linked-a-Family...

7/1/2016 at 1:58 PM

Jag har inte ens nån DNA tab på min profil... :-(

Private User
7/1/2016 at 2:53 PM

Jeg har bedt Geni sjekke dette.

7/2/2016 at 1:05 AM

Är det nåt jag missat. Eller är det ett fel hos geni?

Private User
7/2/2016 at 1:59 AM

Nei, men det har utløst en større diskusjon blant kuratorer og sjefen.

Det viser seg at endel land er så paranoide mht DNA at Geni har av advokatene inntil videre blitt tvunget til å utelukke brukerne fra disse landa for å unngå søksmål.

Fra https://www.geni.com/dna-tests/terms_of_use: "The DNA Services are not available to residents of the following locations ("Restricted Locations"): Israel, France, Poland or the State of Alaska".

Greitt nok, og den store diskusjonen er hvordan?

Din profil viser vitterlig at du er bosatt i Sverige... så da gjenstår det bare at din IP adresse ifølge sjefen viser at du oppholder deg i Frankrike, og vi er flere som har påpekt at lokalisering basert på IP ikke er en nøyaktig vitenskap.

7/2/2016 at 2:19 AM

Jag befinner mej definitivt hemma i Lund, Skåne, Sverige, så uppenbarligen är det inte pålitligt... Kan kolla om det går bättre från min mobil, iofs...

Länken du skickar funkar inte heller.

7/2/2016 at 3:05 AM

Samma resultat från mobilen, som är kopplad till Telia, Sveriges, nät, så för mej känns det som att det är nåt problem med min profil...

7/2/2016 at 4:16 AM

Bjørn Brox@.. Hmm.. Jeg skal med et bekræfte at min mor har født min lillesøster og mig HMM??? Jeg har så prøvet at logge mig på https://www.geni.com/dna-tests/learn-more
og tastet alt jeg skulle og så var der minsandten TEKNISKE problemer ??? Øvrigt Hvad er 248 $ i danske penge... Kan de tekniske problemer skyldes at jeg skal overføre flere penge??? Skriv venligst.. Øvrigt hvor er oversættelsen blevet af???? Venligst Chrissie

7/2/2016 at 8:27 AM

Jeg tror nok tekniske problemer er tekniske problemer - hele Geni stoppet opp litt i dag, antagelig på grunn av mange brukere som ville forsøke de nye funksjonene.

Geni har ikke krevet noen ekstra betaling for de nye funksjonene.
Kenneth Ekman Geni er informert om problemene med deres region-blokkering. Håper de får ordnet det fort!

7/2/2016 at 9:05 AM

Ok, jag kommer att kolla regelbundet om nån förbättring syns till...

7/2/2016 at 3:58 PM

Hei! Jeg har ikke noe svar på "DNA og Geni", men heller et spørsmål: hvordan er det man tester DNAet?

Private User
7/3/2016 at 2:16 AM

Du tapper en liter blod og sender det som spesialbagasje til USA...
... bare tuller.

Det er veldig enkelt: Når du har bestilt et test-kit mottar du det som brevpost fra USA og inni ligger bruksanvisninger og papirer som må signeres, samt to små plast-reagensrør med konserveringsvæske og skrulokk samt to test pinner. Test pinnene stryker du på innsiden av kinnet dit og dropper hodet på pinnene ned i hvert sitt reagensrør.

Disse og det signerte papiret putter du ned i den medfølgende ferdig adresserte konvolutten. Denne poster du som vanlig utenlands brevpost på nærmeste postkontor eller post i butikk.

Istedenfor å fylle ut slektskjemaet som følger med tar du heller og logger på ftdna med kit-nummer og passord som følger med og fyller inn der.

Du finner en video til høyre her:
https://www.geni.com/dna-tests/faq

Les mere, og sjekk om det også er billigere her:
http://www.norwaydna.no/nb/

Private User
7/3/2016 at 2:17 AM
7/3/2016 at 4:16 PM

Takk for svar. Er det mange som har tatt denne testen, tro?

Private User
7/3/2016 at 11:34 PM

Det er 3561 medlemmer i Norgesprosjektet DNA, men hva totalantallet er og/eller hvor mange av dem som bruker Geni vet jeg ikke.

https://www.familytreedna.com/groups/norway/about/project-statistics

Siste opptelling viste at det var over 225 tusen norske Geni brukere, men "bare" rundt 50 tusen av dem kan klassifiseres som aktive.

Desto flere som tar DNA tester desto større muligheter blir det å finne nye eller avkrefte gamle linjer hvis disse knyttes til verdenstreet.

7/4/2016 at 6:59 AM

Jag besöker mina föräldrar idag, och provar att länka deras konton. Här funkar det utmärkt! Länkningen gick direkt, men på mitt konto funkar det fortfarande inte, även när jag kör på deras internetanslutning.

7/5/2016 at 1:23 PM

Jeg har tatt test for over ett år siden. Går inn på siden for å logge meg inn. Har ikke tatt vare på Kit nr. Fyller ut med mailadress og får beskjed om at kit er sendt til min mailadr. Får ikke svar. Har ventet en time, forsøkt på nytt uten å lykkes. Vet curator noe om hvordan jeg går frem når ikke dette virker. Forsøkte for vel en uke siden også.

7/5/2016 at 1:41 PM

Du må nok kontakte FTDNA, for dette er deres anliggende.

Private User
7/5/2016 at 1:45 PM

Mottar du email fra FTDNA om treff mm?
I så fall står jo kit-nummer i hver enkelt mail.

Husk at det er kitnummer som er din login til https://www.familytreedna.com, ikke epost da en og samme epost kan knyttes til mange kit-nummer hvis du har testet flere i familien, noe mange gjør.

7/5/2016 at 1:58 PM

Jeg mottar ikke emailen. Det er det som er problemet. Ingen andre i min familie er testet.

Showing 1-30 of 171 posts

Create a free account or login to participate in this discussion