DNA og Geni

Started by Private User on Thursday, June 30, 2016
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 31-60 of 171 posts

Hello Curator friends and cousins, I have connected my file to two places 23andme and to ftdna. Hope to see all on my results.

=)

Lastet opp ftDNA resultater til Geni for noe dager siden. Fungerte strålende. Men nå er alt forsvunnet? Kan ikke se hverken mine egne eller andres DNA data på Geni. Hva har skjedd? Er på nett via tysk IP (Berlin).

Logg ut og inn igjen, - og vær sikker på at du ikke er tilknyttet noe fransk nett da franskmenn er sperret for dette på grunn av sin paranoide holdning til DNA tester.

Malodie Andrea Tchapko, - are you sure you did it correct,- as a woman you should not have a Y-DNA marker, - did you manage to link some male DNA kit to yourself?
If so, just unlink and start over. Be sure that you are logged in on FTDNA for the matching kit you want to connect to a profile.

Hei. Jeg vet at vanlig slektsskapsberegning går gjennom korteste ledd, uansett om det er inngifte eller ikke. Men burde ikke slektsskapsberegning i DNA-trefflisten følge slektslinjer? Har en slektning der som viser slektsskap gjennom inngifte, noe som blir feil når det er det genetiske slektsskapet som er interessant, er dette noe som jobbes med?

Ser ingen har svart deg.

Kalkulert DNA slektskap er helt uavhengig av hva slags slektskap som vises i Geni treet.

Heldigvis vil nå jeg si, for hvis det er uoverensstemmelse mellom de to så kan det indikere at Geni treet er feil, eller at du bør forske videre for å finne den relasjonen DNA testene indikerer.

Hei Bjørn

Vurderer å ta en DNA test, må jeg bestille det via my heritage?

mvh/Gunnar T

Jeg tror jeg vet hva David mener, og jeg har hatt det samme problemet. Dvs at geni 'finner' den korteste linjen, som kan inkludere inngifte istedenfor den lengre genetiske slektslinjen.

Et liknende problem er at naar geni forst har funnet en linje, holder de seg til den. Selv om vi finner nye data som gjor at en annen linje blir kortere og derfor mer direkte. Geni is in a way 'stuck' in its first find.

Genis kode har blitt endret i det siste slik at blods-linjer prioriteres nå en kobling skal vises. Jeg ser imidlertid problemstillinga at hvis kun blods-linjer skal vises så bør det kun være fordi du spesifikt ber om det, ellers er det like mange som reagerer på at ektefellen ikke er listet som det..
Hvis du googler på problemstillingen om korteste vei i ett nettverk så skjønner du at det kan bli mye prosessering, så Geni gjenbruker mange av stiene og setter dem sammen til en komplett når du ber om det, og ny beregning kan kun gjøres etter en uke. Se etter et ikon med to grå piler i en sirkel etter beskrivelsen av en kobling, og klikker du den får du foretatt en ny beregning.

Merk at beregningen på avstand i DNA-slektskap er temmelig upresis, og ser ut til å være spesielt upresis innenfor såpass små og inngiftede samfunn som Norge nå en gang er.
Når det står "2nd to 4th cousin" på DNA-treff nærheten kan det godt være at det virkelige slektskapet er "6th cousin" eller enda lengre ute - eller det kan være et resultat av arv via flere forskjellige linjer. Ta avstandsberegningene med en klype salt.

Gunnar Torfinn Fiane, - Du kan f.eks. bestille en DNA test fra http://ftdna.com/. Eller andre DNA leverandører. Tror ikke MyHeritage formidler DNA tester

Takk skal du ha, Bjorn

Jo, fikk et tilbud fra my heritage USD 79 +frakt, har bestilt det nå så får vi se hva som skjer.

Gunnar

DNA kan bestilless både på Geni og My Heritage.

Bjørn: selvsagt er genetisk slektsskap uavhengig av hva som er lagt inn i Geni.
Men det jeg ikke synes noe om er at når man sjekker sine autosomale treff, så
viser den i rubrikken:

slektsskap: your fourth cousin thrice removed's husband's second cousin twice removed

samsvarskvalitet: 4-mennng til 3-menning 2 generasjoner forskjøvet Samsvar: 56.7 cM Lengste segment: 10.9 cM

Her burde slektsskap ihvertfall når det gjelder DNA kun holde seg til blodsbånd og ikke blande inn andre linjer. I dette tilfellet er personen min fars 5th cousin, noe som selvsagt er mer relevant enn å vite at personen er min: your fourth cousin thrice removed's husband's second cousin twice removed. Jeg forstår at det tar mye ressurser, men hvis det ikke er blodsbånd synes jeg det er bedre at det ikke står noe om slektsskap i en DNA-treffliste.

Ellers er det salg på DNA-tester hos familytreedna akkurat nå, så jeg ville heller ventet med å kjøpe DNA-test fra Myheritage (de bruker samme laboratorium): https://www.familytreedna.com/group-join.aspx?Group=Norway

Den nye Myheritage/Geni DNA testen bruker etter hva jeg har forstått ikke familytreedna laboratoriumet, men de selger også fortsatt FTDNA tester.

Jeg kjenner for lite til Myheritage/Geni DNA testen for å kunne uttale meg om den, men jeg ser den fordelen at den selges kun som en test og ikke slik som FTDNA der du hele tiden må utvide bit for bit etterhvert som du blir hekta. Sluttsummen for en full test blir mye.

Skal du bestille FTDNA bør du dessuten først sjekke priser på norgesprosjektet, der det nok i denne tida legges ut rabattkoder.

Ut fra det jeg vet så er FTDNA samarbeidspartner med både Myheritage og Geni. Jeg har selv tatt både Family Finder test og mtDNA tester der.

@Bjørn P. Brox;
Ang FTDNA: Man trenger da ikke utvide tester, unntatt kanskje for en y-test, der kan man, hvis man vil, ta tilleggstester. Men autosomal og mtDNA full sequence er full pakke.

Helt riktig det Anne skriver, men hva såkalt "full pakke" betyr hos Myheritage er uklart for meg. Hvis det er en Autosomal DNA-test, som egentlig tilsvarer det samme som Familyfinder hos familytreedna, men da uten muligheter til å utvide testen med Y-DNA og mtDNA ser jeg ikke den store nytten av denne for å bekrefte slektslinjer, som jo er det en slektsforsker bør bruke DNA-tester til. Autosomal-DNA (Familyfinder), er et fantastisk verktøy for å finne nær slekt, men for å bekrefte og finne mer fjerne, blir det svært usikkert. Det er som Bjørn nevner lett å bli hekta for å ønske å finne ut mer og snevre inn sine treff, men det er da ingenting man må og for mange er det nok med Familyfinder for å finne indikasjoner på mulig etnisk opphav (treff med referansegrupper) og for å finne og bekrefte nær slekt (ca. 6 generasjoner).

Rabattkoder i forbindelse med salget og andre tilbud finnes bla. på Norgesprosjektets Facebookside.

Ellers er det mulig at Bjørn har rett i at Myheritage bygger opp sitt eget laboratorium, men det jeg har lest er at de iallfall i starten bruker samme som FTDNA.

Her fant jeg det: https://blog.myheritage.no/2016/11/myheritage-dna-sporsmal-og-svar/
Står iallfall her at de foreløpig ikke ønsker å tilby Y-DNA og mtDNA-tester, samt at de bruker samme laboratorium som familytreedna (GeneByGene). De bygger opp sin egen database der de som tester seg sammenlignes. For oss som allerede er testet andre steder og lastet opp hos Myheritage og geni, så vil vi også treff i denne.

Jeg har lastet opp mitt DNA-resultat fra FamilyTreeDNA på geni.com. Nå ser jeg at MyHeritage også reklamerer for at man skal laste opp der. De skriver:
"Opplasting av DNA-data til MyHeritage er ekstremt nyttig hvis du har testet med AncestryDNA, 23andMe, eller Family Tree DNA, fordi MyHeritage vil gi deg tilleggstreff som du ikke vil få på den siden du foretok testen."
Og da er mitt spørsmål: hvorfor vil MyHeritage gi meg tilleggstreff som jeg ikke får andre steder????

Fordi FTDNA ikke har databasene til AncestryDNA, 23and Me, National Geographic og andre steder der du kan få utført DNA-tester.

Men samtidig så vil ikke alle brukerne av FTDNA (eller de andre) laste opp sine resultater på Geni eller MyH heller, så du vil aldri få treff med alle potensielle slektninger som har tatt DNA-tester et eller annet sted.

Ok, takk for svar. Men er ikke Geni og MyHeritage samme firma nå? Men de kan ikke hente opp det som er lastet opp i geni.com?
Jeg har lastet opp til GedMatch og får der treff med folk som har testet i Ancestry, 23andMe også (forutsatt at de har lastet opp her selvsagt).

Nei, Geni og MyH er ikke samme firma, men MyH eier Geni. De er ikke integrert fullstendig så du vil ikke få samme DNA-treff i MyH som du får i Geni, eller omvendt. Det kommer an på hvem som er bruker i de to forskjellige programmene og om de har tatt DNA hos en av de som har avtale med de respektive programmer.

GedMatch har ingenting med Geni og MyH å gjøre.

Trine: Jeg sender deg en PM med ditt kitnr.

Hei, er det sånn at en Myheritage bestilt test ikke funker i Geni? eller det lett å koble teten bestilt hos MyHeritage til Geni, de dataen eller hva man får tilbake som svar fra MyHeritage?
Ser det er prisforskjell på 10 dollar for tiden og pakken ser helt lik ut. Kan ikke helt finne noe i menyen som jeg kan klikke på for å laste opp data fra MyHeritage i GEni, mulig jeg misforstår noe nå.

Henry

Når man trykker på mer info om pakken som ligger på Geni så kommer man rett inn i MyHeritage og kan bestille derfra glemte jeg å skrive i forrige post.

Henry

Kobling av MyHeritage DNA tester til Geni er ikke ennå på plass. Uansett: hvis det er etnisitets test du har tatt så er den fullstendig verdiløs mht slektsforskning. - terningkast gir like "gode" resultater (selv om det er FTDNA som analyserer MH's tester) - MH tilbyr heller ikke YDNA som er viktig for manns-linjer.
Ta heller en test hos FTDNA, - gjerne via norgesprosjektet.

Takker for svar, da har jeg gjort noe dumt.

Farskapsak mot Petter Dass. To ulike Y-dna eller?

Petter Jacob Jacobsen Dass, Dønna

Showing 31-60 of 171 posts

Create a free account or login to participate in this discussion