Samenvoegcentrum.

Started by George Louis Leonardus Maria Brouwers on Saturday, July 4, 2020
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 2087 posts

In het samenvoegcentrum bij "door mij beheerd" restten, na schoonmaak, een 14 tal profielen waar bij "overeenkomsten" het blauwe vak staat met daarin een witte 1.

Hierbij zijn er een paar, die niet zijn op te lossen omdat de betreffende beheerder 1. niet is te traceren 2. niet reageert.

Hoe moet ik hier mee omgaan?

Private User
7/4/2020 at 8:12 AM

Ik vind dit een moeilijke vraag aan de ene kant denk ik gewoon. Wijzigen aan de ander kant zou ik nog kijken of de persoon wil reageren na nog een mail bericht.. dus ja als je er genoeg energie in gestoken hebt gewoon verwijder of wijzigen!

7/4/2020 at 8:16 AM

Het hangt er van af of het gaat om privé profielen en of de betreffende (geschatte) geboortedatums voor 1870 liggen.
Gaat het om openbare profielen dan kan een curator ze desgewenst samenvoegen (als het inderdaad om profielen voor dezelfde persoon gaat)
Als het gaat om privé profielen van voor 1870 (geboortedatum meer dan 150 jaar geleden) dan kunnen ze door een curator openbaar gemaakt worden en daarna kunnen ze dan ook samengevoegd worden.
Als het gaat om privé profielen met een (geschatte) geboortedatum van 1870 of later, dan is er niet zo veel aan te doen. Als het gaat om een beheerder die niet meer actief is, dan kan de betreffende gebruiker door een curator als niet meer actief gemeld worden en dan wordt er gezocht naar een andere wel actieve beheerder in de familiegroep van de niet actieve beheerder om toegevoegd te worden aan de betreffende profielen. Als de lukt (kan een weekje duren) dan kan die nieuwe beheerder benaderd worden.
Lukt het niet een andere beheerder te vinden of wil de nieuwe beheerder niet aan het verzoek voldoen, dan blijft het profiel privé en kan er dus niet samengevoegd worden.

7/4/2020 at 8:19 AM

Private User,

Verwijderen van een profiel waarvan je niet de enige beheerder bent is niet de bedoeling en kan opgevat worden als vandalisme en er voor zorgen dat je rechten binnen Geni ingeperkt worden. Zie ook https://www.geni.com/company/terms_of_use

7/4/2020 at 9:16 AM

ik heb de meeste opgelost; er zijn er nog vier over. Dat betreft levende personen en een beheerder die weliswaar niet erg actief is, maar minder dan een jaar geleden nog ingelogd heeft. Voor een paar heb ik een samenvoegverzoek geplaatst, wat misschien de aandacht van deze beheerder zou kunnen trekken

Ard,

Geweldig. Ben zelf bezig geweest met het samenvoegcentrum "door mij beheerd" te cleanen. En wat niet lukte heb je snel voor me opgelost. Veel dank. Houd me uiteraard aan de regels. Een profiel van anderen verwijderen doe ik niet. Samenvoegen lost veel op. Wijzig ik iets dat onderbouwd is door alleen betrouwbare bronnen dan deel ik dit aan de beheerder mede. Leest die niet dan kan ik daar niets aan doen.
En wat betrouwbare bronnen betreft zijn dit voor mij alleen die van de overheid en kerken. Nooit andere sites; hier wordt veel gekopieerd inclusief overname van fouten.

En bij Geni is alles terug te lezen. Pracht systeem.

7/5/2020 at 12:47 AM

Beste Ard,

Misschien ben ik ook wel zo'n beheerder die niet erg actief is. Ik heb destijds een account op Geni genomen, maar wanneer dat is afgelopen dan heb je volgens mij ook niet meer de mogelijkheid om zelf veel te doen. Tenzij je weer een account neemt. Dat is ook altijd bij MyHeritage een probleem. Genealogie probeer ik zo nu en dan wanneer ik er even tijd voor heb bij te werken, maar daarnaast heb ik een druk leven waardoor ik er niet altijd aan toe kom.
Voel je vrij om zaken aan te passen die er nu eventueel fout in staan.

Groet, Dirk

7/5/2020 at 1:51 AM

Je kunt nagenoeg alles doen op Geni met een gratis account. Het zoeken en samenvoegen is iets moeilijker, dat is het enige.

7/5/2020 at 3:17 AM

Dirk Niestadt, ik heb je uitgenodigd voor een paar projecten waar je wat meer informatie kan vinden. Kijk zeker eens naar https://www.geni.com/projects/Portaal-voor-Nederlandstaligen/4077#B... en https://www.geni.com/projects/Portaal-voor-Nederlandstaligen/4077#B...

Bij problemen kan altijd hulp gevraagd worden in https://www.geni.com/discussions/96982

7/5/2020 at 4:08 AM

Dirk Niestadt Geni heeft een basic (gratis) account wat nooit verloopt, en zoals Maarten al zei, kun je daar al heel veel zelf mee doen. Een Pro account (niet gratis) geeft meer mogelijkheden, maar hoef je niet permanent aan te houden

In het samenvoegcentrum bij "mijn verwanten" staan momenteel 6 dataconflicten.
Is het de bedoeling dat deze worden opgelost door de beheerder of mag ik dit goed onderbouwd ook doen?

7/5/2020 at 5:09 AM

Het zoeken voor een gratis Geni gebruiker is wat lastiger omdat zia het Geni zoekscherm alleen de eigen profielen en die van samenwerkers rechtstreeks benaderd kunnen worden. Dit bekekent dat het voor gratis gebruikers een stuk gemakkelijker werkt als ze met veel anderen samenwerken die in hetzelfde gedeelte van de boom bezig zijn. Openbare profielen zijn ook via externe zoekmachines zoals Google te vinden.
Het betaalde abonnement werkt dus wel een stuk gemakkelijker, maar ook met een gratis abonnement is heel goed te werken, maar het kost wat meer moeite.

Dezelfde vraag geldt voor de momenteel 4 dataconflicten in"samenvoegcentrum "door mij gevolgd"

7/5/2020 at 5:21 AM

George Louis Leonardus Maria Brouwers, ik kijk er altijd wel even naar. Het hele idee van Geni is dat je samenwerkt. Dus je kan en mag deze conflicten zelf oplossen. Soms zijn ze heel voor de hand liggend, soms is onderbouwing handig.

En als laatste: In samenvoegcentrum "Bijgewerkt door mij" staan nu 12 dataconflicten door mij bijgewerkt. Wanneer verdwijnen die hier?

7/5/2020 at 5:34 AM

Geni is gebaseerd op samenwerken, dus het is geen probleem om ook voor mijn verwanten, door mij gevolgd of andere keuze van het samenvoegcentrum conflicten op te lossen.
Voor data conflicten is het belangrijk dat er geen informatie verloren gaat bij naam- of spellingconflicten. Alle informatie moet behouden blijven, dus er zal bijna altijd na het oplossen van het conflict ook nog een nabewerking van het profiel nodig zijn om te zorgen dat er geen informatie verloren gaat (bijvoorbeeld door alle niet gekozen naam- en spellingvarianten toe te voegen bij het ook bekend als veld [gescheiden door komma's])

Hierbij dient zo veel mogelijk rekening te worden gehouden met hou Geni zoekt.
Geni vergelijkt namen van achter naar voren.
Voor Geni zijn daarom bijvoorbeeld Jans, Jansd, Jand, Jansdr, Jandr Jandochter en Jansdochter verschillende namen en als iemand op een variant zoekt die niet is opgenomen dan wordt het profiel niet gevonden. Bij het zoeken zullen veel gebruikers wel een aantal varianten proberen waardoor het profiel toch gevonden wordt, maar daar kan het gebruik van Google gemakkelijker zijn omdat daar al standaard naar een aantal varianten gezocht wordt.
Het opnemen van die varianten is dus ook belangrijk voor Geni, want ze worden daar ook gebruikt bij het zoeken van overeenkomsten.

De zoekmethode van Geni maakt het ook belangrijk om patroniemen in het overige namen veld op te nemen en niet in het voornaam veld. Bronnen noemen namelijk lang niet altijd het patroniem en dat geeft een probleem als het patroniem in het voornaam veld staat (er wordt immers van achter naar voor vergeleken)
Daarom is het ook niet handig een roepnaam op te nemen in het voornaam of overige namen veld. Een roepnaam moet bij voorkeur opgenomen worden bij de ook bekend als (opnemen in de getoonde naam is geen probleem).

7/5/2020 at 5:36 AM

Data conflicten verdwijnen als ze worden opgelost. Als dat niet gebeurt dan graag een linkje naar een voorbeeld.

Maria Elisabeth Bruers George Brouwers 23-6-2020 Ann Ramsey
Bekijk profiel

7/6/2020 at 4:55 AM

Maria Elisabeth Bruers

Als jij het dataconflict oplost, wordt je voorgestelde wijziging in dit geval naar Ann Ramsey gestuurd. Zij dient de voorgestelde wijziging goed te keuren. Volgens mij verdwijnt deze als dataconflict bij jou zodra jij deze verstuurd.

7/6/2020 at 6:20 AM

Dat goedkeuren door de beheerder is alleen als je niet samenwerkt met de betreffende beheerder, anders wordt de wijziging gelijk aangebracht en is het dataconflict dan ook gelijk opgelost.
Ann is al een tijd niet meer actief op Geni, ik zal daarom dit conflict wel even oplossen.

Heb er nog enkele van Ann. Zal ik deze ook aan je sturen?

7/6/2020 at 7:23 AM

ja graag, maar dan graag de linkjes zoals Maarten hierboven ook gedaan heeft.

Lukt dus wel. Aldoende leert men

7/6/2020 at 11:30 AM

@George Brouwers, ik heb me betaald aangemeld bij geni, nadat ik een papier gevonden had na het overlijden van mijn vader , door een personn die geintresseerd was in de stambomm Lodeesen; Ik ben helemaal geen pro; maar wil wel graag conficten en tegenstellingen oplossen en dat onderbouwen , zodat de gegevens te verifieren zijn. Zo vond ik over een graf van een grootmoeder een verkeerde datum, en kon dat met medewerking van die organasitie dat oplossen; Fijn dat we professionele ondersteuning krijgen. Bedankt! Kitty de Bruin , nederlandse , wonend in frankrijk

7/6/2020 at 12:18 PM

Het is mogelijk het Pro lidmaatschap een tijdje gratis uit te proberen, maar dan is het zaak tijdig op te zeggen want na de gratis periode volgt anders automatisch een betaalt abonnement.

Voor diegenen die zo'n proefperiode zouden willen proberen zou ik aanraden om eerst Geni echt goed te leren kennen en te bepalen welke zaken er dan in de proefperiode onderzocht en/of opgelost kunnen worden. Een goede voorbereiding is dan het halve werk.

Het grootste verschil tussen een gratis en betaald abonnement is het zoekscherm waar je als niet betalende gebruiker alleen profielen rechtstreeks kan benaderen die je zelf beheert of die beheert worden dor een gebruiker waarmee je samenwerkt.
Als je met voldoende personen samenwerkt dan kan je bijna alle profielen die van belang zijn ook via het Geni zoekscherm benaderen.
Er zijn nog wel wat meer voordelen van een betaald abonnement, maar het niet hebben van die voordelen is veel minder ingrijpend. Zie ook https://www.geni.com/projects/Nederlandse-handleiding-GENI-voor-Dum...

7/8/2020 at 4:07 AM

Bedankt @Job Waterreus, als ik tjd heb ga ik eesrt kijken of er conflicten , cq samenvoegingen nodig zijn, Het siseen inetressate puzzel!,

7/8/2020 at 5:04 AM

Er is ook de nodige Nederlandse documentatie en help informatie voor Geni beschikbaar, zie https://www.geni.com/projects/Portaal-voor-Nederlandstaligen/4077#B...
en https://www.geni.com/projects/Nederlandse-handleiding-GENI-voor-Dum...

7/9/2020 at 7:08 AM

Ik was gisteren en vandaag bezig met samenvoegen en stootte daarbij op de term half broer en half zus, daarbij ging het om een normale broer en zus. Waarom deze termen? Het ging daarbij om mijn kleinkinderen, dus een vergissing kan niet in het spel zijn? De drie kinderen van mijn dochter en haar man worden elkaars halfbroer dan wel halfzus genoemd en de twee kleinkinderen van mijn zoon in Australië idem dito???

Showing 1-30 of 2087 posts

Create a free account or login to participate in this discussion