ATTENTIE: Curators, help mij met dit probleem/deze problemen !

Started by Private User on Thursday, June 30, 2011

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 458 posts
Private User
6/30/2011 at 1:00 AM

Internationaal werkt de Engelse hulpdiscussie voor iedereen: ATTENTIONS Curators please assist !http://www.geni.com/discussions?discussion_type=followed

Het lijkt ons nuttig speciaal voor de Nederlandstaligen een eigen discussie te openen waar iedere Nederlandstalige terecht kan. Dit is het dus !

Private User
6/30/2011 at 1:04 AM

Vergeet ook niet regelmatig te kijken op:
==[http://wiki.geni.com/index.php/Nederlands_Portaal/HULP HULP]==
Speciaal voor degenen die wat tips en trucken willen kennen, klik op hulp !

7/2/2011 at 2:41 AM

Fred,

Ik heb al een tijdje een vraag uitstaan om met iemand samen te werken die daar geen antwoord op geeft.
Ik wil eigenlijk op de gegevens voortbouwen, maar dat gaat zo nogal lastig.
Weet jij daar een oplossing voor?
Op dit moment zie ik maar 1 oplossing en dat is uitgaande van de gegevens die ik wel mag aanpassen een aantal tussenliggende personen opnieuw opvoeren en dan merge verzoeken daarvoor indienen, Maar dat is niet echt handig.

7/2/2011 at 2:51 AM

Fred,

In het verlenge van bovenstaande vraag
Ik zie voor: Jan Pietersz van Rijt
een moeder waarvan ik denk dat deze niet klopt.
Volgens mijn gegevens is dat Marijtje Jansdr van Leeuwen en is Jan Pietersz van Rijt pas in 1709 met Crijntje Marckenburgh getrouwd (Jan Pieters is volgens mijn gegevens al in 1707 geboren)

Zijn dit soort problemen zelf op te lossen, of moeten we daarvoor hier aankloppen?

Private User
7/2/2011 at 3:23 AM

Soms kun je dat zelf oplossen, maar soms weigert de software dat. Enige logica heb ik daar nog niet in kunnen vinden.
Probeer het eerst zelf en vraag het dan aan de manager of aan curators in het algemeen.
Highjacking is niet toegestaan maar soms doe ik het om een profiel toegankelijk te maken voor mijn collaborators, in dit geval voor jou.

Private User
7/2/2011 at 3:30 AM

Probleem is opgelost

7/2/2011 at 3:37 AM

Fred,

Dank je.
Ik heb het hier gevraagd omdat er meer gebruikers tegen hetzelfde soort problemen aan kunnen lopen.

7/2/2011 at 3:38 AM

Is er voor het 1e probleem een algemene oplossing?

7/2/2011 at 3:43 AM

Ik zie trouwens dat bij @Crijntje Cornelisdr ((Cunera Merckenburgh?)) Marckenburgh als overlijdensdatum 1708 staat,
Volgens mijn gegevens is ze getrouwd in 1709 en begraven in 02-06-1726 in Maasland.

Private User
7/2/2011 at 3:49 AM

De normale gang van zaken is om eerst te kijken of die manager de laatste 9 maanden online is geweest, maar dat kunnen alleen curators makkelijk zien. Zo niet, dan moet deze manager worden gerapporteerd als abandoned tree met vermelding laatste online datum en toegevoegd worden aan het project Abandoned tree.
Is hij wel online geweest of is het niet te zien, dan ga je naar zijn profiel, daarna naar het overzicht van zijn familiegroup en kijkt welke gebruikers daartoe behoren en schrijft die aan om medewerking te verlenen.
Je komt daar ook via dezem link, waarbij je de tekst PROFIELNUMMER moet vervangen door zijn nummer dat je in de adresbalk boven zijn profielpagina vindt. Op deze wijze kun je ook de gegevens vinden van private en verborgen managers.
http://www.geni.com/list?focus_id=PROFIELNUMMER&group=immediate...

Private User
7/2/2011 at 12:11 PM

het eind moet zijn immediate_family
dan werkt de link wel

7/4/2011 at 12:04 PM

Fred nog bedankt voor alle samenvoegingen. Ik hou je wel aardig bezig.

Een nieuw probleem
Maria van Leeuwen
Als ik naar de ouders kijk zie ik:
http://www.geni.com/family-tree/index/6000000007508178872
http://www.geni.com/family-tree/index/6000000011330056723
Het lijkt me dat het om verschillende personen gaat.
Ik heb jammer genoeg niet genoeg gegevens om dit verder uit te zoeken.

Verderop zie ik nog gegevens die naar mijn idee wel samengevoegd kunnen worden:
http://www.geni.com/merge/compare/6000000011491781779?from_flash=1&...
http://www.geni.com/merge/compare
/6000000011491834601?from_flash=1&fsession_id=1309802474237
Hierna kunnen dan de ouders toegezen worden voor:
Trijntje Jans van der Drift

7/4/2011 at 12:07 PM
Private User
7/4/2011 at 12:35 PM

Jij bezorgt inderdaad meer werk dan hoeft. Er zijn hier 3 gebruikers die ongeveer dezelfde kwartierstaat van Pieternelletje de Bruijn hebben ingevoerd. Ze hadden eerst moeten kijken of die personen al aanwezig waren en daarbij moeten aansluiten of ze hadden zelf de samenvoegingen behoren te doen. Nu kost dat jou en mij overbodige tijd.
Bovendien zijn ze ook nog door het Amerikaanse naamgevingssysteem de weg in de Nederlandse genealogie kwijt. In Nederland is de genealogische naamgeving voor de vrouw duidelijk. Achternaam en mmeisjesnaam zijn dezelfde, namelijk de naam bij geboorte of de naam bij huwelijkserkenning. De getrouwde vrouw die de naam van haar man draagt, dat is niet wettelijk, dat is spraakgebruik en als men dat perse wil, dan moet dat in het vakje getoonde naam.
Overigens de samenvoegingsverzoeken had jij ook al kunnen voorbereiden door op de witte cirkeltjes te klikken en de samenvoegingsvoorstellen goed- of af te keuren. Je gaat niet ver genoeg in je voorbereiding ! Al deze gebruikers behoren tot mijn collaborators en jij ook, dus had jij alle samenvoegingen kunnen doen. Wat houd je tegen, als je het nog niet gedaan hebt, samenwerking te vragen met al diegenen die je tegenkomt bij het samenvoegen ?
Voor zover mogelijk heb ik het werk nu gedaan.
http://www.geni.com/family-tree/index/6000000011330056723?highlight...

7/4/2011 at 1:39 PM

Fred,

Je hebt gelijk wat betreft het vragen om samen te werken. Ik ben daar soms te ongeduldig in, omdat ik dezelfde dag nog wat gegevens wil invoeren.

Welke witte cirkeltjes bedoel je? (kan je een voorbeeld geven waar ik er nog een kan zien). Ik zie vaak een plusje (voor een verzoek tot samenvoegen dat nog goed gekeurd moet worden) of een geel driehoekje (waarbij ik soms kan samenvoegen en ouders kan toevoegen, maar vaak ook niet), ik kan me niet herinneren ooit een wit cirkeltje gezien te hebben.

Wat betreft de naamgeving: Je krijgt nu bij een huwelijk automatisch de naam van de man als je geni de naam laat invullen (als je dat uitzet dan moet je bij ouders en kinderen ook de achternaam tikken)
In het document over de naamgeving staat nog erg weinig over de Nederlandse situatie. Wij behandelen bijvoorbeeld voorvoegsels anders dan de Belgen (bij ons is de sortering in het telefoonboek ook anders).
Wij kennen ook niet echt een middle name en wij gebruiken vaker een roepnaam. Ik zie ook dat gebruikers de velden op verschillende manier gebruiken.

Ik zie dat Maria van Leeuwen nog steeds een geel driehoekje heeft.
Ik heb het idee dat Jacobus van Leeuwen of Jacobus van Leeuwen ten onrechte is gekoppeld aan Joanna van Rijn
Wat ik zo snel op internet kan vinden, lijkt erop te wijzen dat het de Jacobus van 1750 zou moeten zijn, maar ik weet dat niet zeker.
Ik heb de beheerder van het profiel van Jacobus van Leeuwen?through=6000000010484897760 een mailtje gestuurd.

Groeten,

Job

7/4/2011 at 1:46 PM

Fred,

Nog een heel ander vraagje:
Ik heb aan Herpert van Foreest, 1317 een wikipedia pagina gekoppeld als bron. Daarbij heb ik de link dit op dat moment in de adresbalk stond bij Wikipedia gebruikt. Daar zitten haakjes in, maar als je dat kopieert en plakt, dan worden die vertaald naar % codes. Daardoor zie je een preview waarin staat dat de pagina niet bestaat. Ik dacht dat te kunnen corrigeren door het source document weer te verwijderen en dan weer toe te voegen of door de link aan te passen. Het lukt me geen van tweeën (ik heb wel de titel aangepast).
Weet jij daar een oplossing voor?

Private User
7/4/2011 at 2:48 PM

waarom zet je de link niet gewoon in Over Mij. Wikipedia is geen bron, meer een aanwijzing

Private User
7/4/2011 at 2:49 PM

[http://nl.wikipedia.org/wiki/Herpert_van_Foreest doorverwijzing naar diverse personen Herpert van Foreest]

7/4/2011 at 3:19 PM

Fred,

Daar heb je wel gelijk in. Kan ik bronnen nog verwijderen?

7/4/2011 at 3:50 PM

Fred, is het niet verstandig een soort buddy-project voor nieuwe gebruikers te ontwikkelen? Meer ervarenen kunnen dan -bijvoorbeeld een weekje- alle voorkomende vragen beantwoorden en daarna is de curator de klos...
Zelf heb ik ook heeeeeel veeeeel met vallen en opstaan moeten uitvogelen, zonder Nederlandse curatoren -ik wist zelfs niet wat die toch deden, heb het uiteindelijk een keer via een blog gevonden- maar ik ben het type dat het eerst allemaal probeert en dan weer repareert. Het is echter voor de beeldvorming van geni wel van belang dat nieuwe mensen snel de eerste gebruiksvoorschriften leren kennen, want ik heb in mijn familie ondervonden dat men al vrij snel alle communicatie uitzet in de mail en dan moeilijk weerlegbare kritieken mobiliseert om toch vooral niet meer mee te doen...

7/4/2011 at 4:10 PM

Wat betreft de mailtjes heb ik dezelfde ervaring

Private User
7/4/2011 at 9:58 PM

Jullie kunnen gedachten lezen. Ik heb de curatoren voorgesteld en daarover is een discussie aan de gang die breed wordt ondersteund om een mentorschap in te stellen voor nieuwe gebruikers, waarbij ze ook nog enige tijd direct de voordelen van het Pro lidmaatschap zouden mogen uitproberen. Voor curators komt er dan een nieuwe gebruikers logboek, waar ze kunnen zien wie zich nieuw aangemeld hebben, zodat die gevolgd en begeleid kunnen worden. Daarop vooruitlopend heb ik nu al in ontwikkeling een welkomstpagina waarvan een koppeling/link bovenaan op het Nederlands portaal komt te staan. De begeleiding kan gegeven worden door curators en helpers uit het eigen taalgebied. De helpers moeten voldoen aan de voorwaarden voor trusted experienced users of wel ervaren gebruikers die het goede voorbeeld hebben gegeven en geven door het eigen gedrag op Geni, met name met betrekking to het voorkomen van dubbele profielen, het gebruik van de juiste naamgevingen, de bereidheid tot en het daadwerkelijk doen van samenvoegingen in het algemeen belang, het principieel zoveel mogelijk openbaar maken van overleden personen.
Het duurt niet zo lang meer en deze pagina en dienst is beschikbaar.

Private User
7/4/2011 at 10:38 PM
7/5/2011 at 3:49 PM

Fred,

Een vraagje over voornamen.
Is het de bedoeling om voor Nederlandse profielen het "middle name" veld te gebruiken?
Zo ja, zet je dan alleen de eerste voornaam in het eerste veld?
Waar zet je de roepnaam?
en al eerder gevraagd: wat doe met voorvoegsels zoals "van der" (ik zie ook profielen met Achternaam, voorvoegsels)

7/5/2011 at 3:55 PM

Fred,

Dan zijn er ook nog spellingvariaties, volgens de wiki pagina zouden die waarschijnlijk bij nickname thuishoren, maar als er maar 1 letter verschil is, is dat misschien wel overkill. Het wordt dan ook lastig als er in verschillende naamdelen spelingsvarianten zijn; neem je dan alle combinaties bij nickname op?

7/5/2011 at 4:08 PM

Fred,

Je zegt: De getrouwde vrouw die de naam van haar man draagt, dat is niet wettelijk, dat is spraakgebruik en als men dat perse wil, dan moet dat in het vakje getoonde naam.

Voor zo ver ik kan nagaan hangt dat af van wat er precies bedoelt wordt met achternaam voor een vrouw. Zie bijvoorbeeld:
http://www.s-hertogenbosch.nl/digitaal-loket/producten/leven-reizen...

De (meisjes)naam van de vrouw veranderd bij het huwelijk niet, maar dat is in de Engelstalige gebieden volgens mij ook niet het geval.

7/5/2011 at 4:37 PM

Bij http://wiki.geni.com/index.php/Naming_Conventions staat

Currently, the use of Last Name as married name for women is quite controversial and is used primarily for more recent (e.g., Colonial American) profiles but should only be used in periods and locations that such things existed.

Het lijkt me dat we in Nederland deze gewoonte (dat vrouwen de achternaam van de man gebruiken) ook hebben.

Er zijn wel complicaties:
Wat komt er dan in dit veld als een vrouw meerdere keren getrouwd is (waarbij je misschien ook de volgorde van de huwelijken niet kent)

Private User
7/5/2011 at 10:36 PM

daar gaat het nu juist om, gewoonte en gewoonterecht geldt niet voor de genealogie. dat is iets voor de amateurs. echte genealogen gebruiken voor vrouwen de meisjesnaam als achternaam, geni was oorspronkelijk een sociaal netwerk vandaar die gewoonte die onuitroeibaar lijkt bij de levende personen en daar min of meer geaccepteerd wordt in het veld tetoonde naam. iemand die de getrouwdenaam gebruikt kan in mijn ogen geen genealogische helper zijn omdat hij de basis van de genealogie niet begrijpt, met name niet van de nederlandse

7/5/2011 at 10:50 PM

Hey Job, hier mijn bedenkingen bij jouw vragen...
- Search en Match: Misschien moeten we bij dit alles even in het achterhoofd houden dat de technologie achter Geni helpt om verbanden te leggen tussen stambomen, en dus zoekt naar overeenkomsten. Precies daarom lijkt me het hanteren van enkele gezonder principes nuttig. Indien iemand GEEN interesse heeft in aansluitingen bij de grote boom, dan maakt het niets uit; indien men dat WEL heeft, dan moet rekening houden met de zoektechnologie.
- 'Middle Name': Meestal, wanneer er in het verleden meerdere voornamen zijn, weten we niet echt wat nou de échte eerste voornaam is. Persoonlijk probeer ik het allemaal in het eerste voornaam-veld te zetten - en vermijd ik de 'middle name'. Mijn belangrijkste motief daarvoor is dat we op die manier snel verbanden kunnen leggen, omdat de 'tweede namen' zo vaak patroniemen zijn. Wanneer die in de 'middle name' staan, dan zie we die pas wanneer we elk profiel in detail gaan bekijken. Vooral bij het bewerken van samenvoegingsverzoeken is dat een ramp.
- Roepnamen: bedoel je hier vooral 'bijnaam'? (In de stijl van 'Jefke' in laats van Jozef? Vvanuit genealogisch standpunt hebben die haast geen belang, vind ik. Daarom zet ik ze eerder tussen aanhalingstekens in het 'getoonde naam' veld.
- Voorvoegsels: opnieuw een probleem; de meeste Amerikanen denken dat 'van' en 'der' voornamen zijn, en plaatsen het in 'middle name'. Ik zie ook mensen die in het veld familienaam de naam omgekeerd inbrengen, zoals 'Velde, van der'. Beide dingen vormen obstakels voor Geni's zoekmechanisme. M.a.w., voor mij is 'van der Velde' gewoon 'van der Velde', in het familienaamveld.
- Spellingsvariaties: een hele lastige. Indien je de variaties in een familienaamvveld begint op te sommen, is dit opnieuw een probleem voor de technologie. Maar, hoe los je inderdaad evoluties van de naam op? Ik denk dat we daarin eenvoudig moeten zijn. De variaties komen er in de eerste plaats door fout noteren in de oorspronkelijke registers. Echter, sommige variaties worden definitief. Ik probeer logisch te werken: indien ik binnen een reeks van 10 generaties 10 variaties zie die duidelijk noteerfouten zijn, dan probeer ik het te reduceren tot een logische sequentie. Bv. wellicht de de eerste vijf kunnen bevestigd worden als 'Vandenbossche', en de laatste vijf tot 'Vandenbos'. Het hangt van je eigen inzicht in het onderzoek af. Maar, ik zou de verschillende schrijfwijzen NOOIT in hetzelfde vak onderbrengen. Je schrijft er dan wellicht beter iets over in het 'Over Mij' van het betrokken profiel.
- Meisjesnamen: het is ronduit afschuwelijk te zien hoe de amerikanen ermee omspringen en daardoor, opnieuw, een probleem vormen voor samenvoegingen. Zij zetten in 95% van de gevallen de aangtrouwde naam bij de dame. Wat lastig is in vroegere tijden, want wat doe je wanneer de echtegenoten steeds weer overlijden? Drie familienamen? :-) Het erge is, als je dan naar het bronmateriaal kijkt, dan zie je natuurlijk dat de dames in kwestie gewoon met hun oorspronkelijke naam worden weergegeven (wat elke goede genealoog) doet. Het andere doen noem ik 'geschiedvervalsing' :-). M.a.w. ik corrigeer consistent dit soort problemen wanneer ik ze zie (elke minuut, dus).
Zo, dat waren m'n bedenkingen :-)

7/5/2011 at 11:33 PM

Fred,

Ik ben er nu achter wat je bedoelde met
"Overigens de samenvoegingsverzoeken had jij ook al kunnen voorbereiden door op de witte cirkeltjes te klikken en de samenvoegingsvoorstellen goed- of af te keuren."
Dat werkt alleen voor pro users, een andere user krijgt alleen reclame voor een pro lidmaatschap

Showing 1-30 of 458 posts

Create a free account or login to participate in this discussion